
הכנסת יצאה למלחמה נגד נהגי המוניות הבלתי חוקיים.
אחת מההצעות שעלו – לאפשר ל-Uber להיכנס לשוק.
בוועדת הכלכלה של הכנסת דנו בפעילות הבלתי חוקית של "דרייברים" (נהגי מוניות פיראטיים). מדובר בבעיה שנמשכת כבר שנים רבות (לפי נהגים מורשים – לפחות 13 שנים), אך הרשויות עדיין לא הצליחו לאכוף את החוק ולהשליט סדר. מיליארדי שקלים בשנה חומקים מקופת המדינה.
על פי הנתונים שנמסרו בכנסת, יש בישראל כ-25 אלף נהגי מוניות בעלי רישיון וכ-35 אלף נהגים בלתי חוקיים, שכל אחד מהם מרוויח בממוצע כ-20 אלף ש"ח בחודש.
בדיון השתתפו נציגים מכל הגופים הרלוונטיים – רשות המסים, משרד התחבורה, המשטרה ונציגי הנהגים עצמם.
רשות המסים מתמודדת עם הנהגים הבלתי חוקיים, שפועלים בעיקר במגזר החרדי, תוך כדי מאבק בכסף השחור וניסיון להגיע למארגני הרשתות העברייניות.
אך הרשות לבדה לא מצליחה להתמודד עם התופעה. היא קוראת למנכ"ל האוצר החדש לפתוח את השוק לתחרות.
נציג משרד התחבורה אמר שהם נלחמים בתופעת ה"דרייברים" בכל האמצעים האפשריים, אך בפועל ידיהם כבולות. לכן, נדרשת חקיקה חדשה והרחבת סמכויות.
גם המשטרה לא נשארה אדישה, אך דווקא לה הכי קשה – החוק מתיר נסיעות שיתופיות, ולכן יש להוכיח שהתבצעה עסקה בתשלום בלתי חוקי. לשם כך דרוש חקירה מעמיקה, אך למשטרה יש סדר עדיפויות אחר – עבירות שמסכנות חיים.
במהלך ארבע השנים האחרונות נרשמו רק 177 דוחות בגין הסעות פיראטיות.
חבר כנסת מהליכוד הציג זווית רחבה יותר, וטען שישראל היא שוק סגור, ויש לפתוח אותו – ולאפשר ל-Uber לפעול.
כמובן, הנהגים תקפו את העמדה הזו בחריפות, וטענו שהמדינה מנסה לפתור את בעיית הדרייברים על חשבון הנהגים החוקיים – משלמי המסים הישרים.
יושב ראש הוועדה, דוד ביטן, סיכם את הדיון והציע את הצעדים הבאים:
- לחזק את האכיפה, ואם יהיה צורך – להפעיל סנקציות מנהליות;
- לתקן את החוק כדי לאפשר מאבק יעיל בתופעה;
- ולבסוף – מה שהכי חשוב עבור כולנו: להזמין את Uber לשוק!
אם Uber תתחיל לפעול בישראל – הבעיה תיפתר מעצמה.
ומה שעיכב את זה עד כה, הוא, ציטוט: "ההתנגדות של נהגי המוניות"…