
TOGG. מותג הרכבים החשמליים הראשון מטורקיה
TOGG הוא מותג הרכבים החשמליים הראשון מטורקיה. יצרנית הרכב הטורקית שנוסדה בשנת 2018 החלה לייצר רכבים חשמליים כבר בנובמבר של 2022. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן חלם על מותג מקומי משלו עוד לפני שנבחר לתפקיד. איגוד TOGG מתפרש כ-"Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu", כלומר בקצרה – "רכב טורקי". זהו פרויקט שמורכב מחמישה נציגים מרכזיים של העסק במדינה: יצרנית הרכב BMC, חברת הבירה Anadolu Group, חברת הסלולר Turkcell, חברת ההחזקות בתחום התעשייה והאנרגיה Zorlu ואיגוד לשכות המסחר ובורסות. המנכ"ל הוא גורקאן קרשקש שמילא תפקיד גבוה בתאגיד Bosch, המנהל בפועל הוא סרג'יו רושה שעמד בראש GM Korea.
תעשיית הרכב הטורקית

אפשר לומר שהרכבים הם הנפט של טורקיה. 73% מכלל המכוניות המיוצרות במפעלים המקומיים מיוצאות לחו"ל ובתמורה הם מקבלים הכנסה שהגיעה בשנת 2021 ל-29,3 מיליארד דולר – זהו סעיף הייצוא הלאומי הגדול ביותר (13,3% מכלל ההכנסות החיצוניות). היקף הייצור הכולל של המכוניות המשפחתיות והמסחריות בטורקיה בשנת 2021 עמד על 1,3 מיליון יחידות. טורקיה נמצאת במקום הרביעי באירופה מבחינת ייצור הרכבים. יותר מכך, כמעט כל חלקי החילוף הנדרשים מיוצרים בתוך המדינה. אבל הפרט הכי מעניין הוא שתעשיית הרכב הטורקית לא מסוגלת לספק את הביקוש בשוק הפנימי באופן מלא: מתוך עשרה רכבים המיוצרים, 7 מיוצאים לחו"ל (5 לאירופה, 2 לשאר המדינות) ורק 3 נמכרים בשוק המקומי.
המקומי והמיוחל

תעשיית הרכב הסטנדרטית בטורקיה מורכבת בעיקר ממפעלי הרכבה עבור מותגים עולמיים, אבל הטורקים תמיד רצו יצרנית רכב מקומית משלהם, כי במדינה הזאת תמיד היה מחסור ברכבים. ולא סתם איזשהו מותג, אלא חשמלי, ברוח הזמנים. הדוגמאות הראשונות של הרכב החשמלי הטורקי הוצגו בשנת 2019, כאשר החלה בנייתו של מפעל הרכב החדש. בשבילו בחרו מקום ליד העיר גמליק, הממוקם ב"מחוז הרכב" בורסה, שבו מרוכזים רוב המפעלים של חברות זרות. עלות הבנייה עמדה על סביבות 3,7 מיליארד דולר, כושר הייצור הפוטנציאלי שלו הוא 175 אלף רכבים בשנה. רמת האוטומטיזציה של החברה היא 90%. בתכנון החברה לייצר מיליון רכבים חשמליים תחת המותג TOGG עד שנת 2030.
קו הדגמים
הדגם הראשון של המותג היה קרוסאובר שאין לו עדיין שם, שפותח על-ידי סדנת Pininfarina במחיר שנע בין $43 לבין $54 אלף. רכב במימדים בינוניים עם בסיס גלגלים באורך 2,8 מ', הנעה אחורית או כפולה ויחידת כוח חד-מנועית או דו-מנועית. הגרסה הפשוטה עם מנוע אחד מפיקה 272 כ"ס ועוברת כ-300 ק"מ בין טעינות ולהאיץ ל-100 קמ"ש תוך 7,6 שניות. הגרסה השנייה, המתקדמת יותר, מצוידת בזוג מנועים בהספק כולל של 544 כ"ס ויכולה לעבור כבר 500 ק"מ ולהאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,8 שניות.

היצרנית מטורקיה מתכננת עוד ארבעה דגמים. אחרי הקרוסאובר, בשנת 2024, יגיע דגם קומפקטי בצורת מרכב סדאן, לאחר מכן ליפטבק, קרוסאובר עירוני קטן וקומפקט-ואן. TOGG מתכוונת לייצא את הרכבים החשמליים שלה גם לאירופה בעוד שנה וחצי. בעתיד הנראה לעין, תתחיל ההתרחבות למדינות האיחוד האירופאי, כולל גרמניה וצרפת.