מינכן 2021. הבכורות בתערוכת הרכב החדשה
לאחר סדרת הביטולים של תערוכות רכב בינלאומיות בשל המגיפה התקיים אירוע חשוב: במינכן נפתחה תערוכת הרכב הגדולה הראשונה IAA Mobility. האירוע הגדול בתנאים החדשים אסף תחת חסותו בכורות רבות מעולם הרכב. מינכן היא בירת בוואריה הממוקמת במרחק 400 ק"מ מפרנקפורט, שבה נערכה תערוכת הרכב הבינלאומית לפני כן. הפרמיירות מאת חברות הרכב המובילות תופסות מקומות הבולטים ביותר ב-IAA Mobility, בהתאם לכך שיותר ויותר יצרניות רכב נותנות תאריכים מדויקים למעבר מוחלט ממנועי הבעירה הפנימית לטכנולוגיות היברידיות וחשמליות. יונדאי מתכננת להפסיק למכור רכבים עם מנועי בנזין ודיזל באירופה החל משנת 2035. מרצדס-בנץ הודיעה כי עד שנת 2025 מחצית מהמכוניות הנמכרות על-ידי התאגיד יהיו חשמליות. פולקסווגן הבטיחה בזמן הקרוב להפסיק את הפיתוח של מנועי בעירה פנימית חדשים. כך שרוב המכוניות החדשות שנחשפו בתערוכה היו חשמליות. על כמה מהן כבר כתבנו מוקדם יותר. היום נספר אילו בכורות עולמיות הוצגו בספטמבר 2021 ולא קיבלו תשומת לב נפרדת.
קבוצת BMW
לב.מ.וו היו שתי הופעות בכורה בבת אחת: קרוסאובר ומכונית חשמלית עירונית. הראשון נקרא iX5 Hydrogen ואמור לצאת בקרוב: הייצור הסדרתי של גרסת המימן של X5 התחיל בדצמבר 2022. ברכב התגלמו כמה עשורים של עבודה קשה, הוא צויד בגנרטור בהספק 170 כ"ס והמנוע החשמלי המותקן בסרן האחורי מפיק הספק שיא של 374 כ"ס לזמן מוגבל ואם הסוללה טעונה.
הקונספט i Vision Circular מעניין בזכות כך שהוא מדגים כיצד יכולה להראות "ניידות עירונית אישיות, ידידותית לסביבה ומפוארת". יותר מכך, המכונית לא רק עשויה ב-100% מחומרים ממוחזרים או מחומרי גלם מתחדשים, אלא גם כולה ניתנת למיחזור.
מרצדס-בנץ
כבר כתבנו על G-וואגן החשמלי, לכן בואו נביט לעבר EQB Electric SUV: קרוסאובר בעל 7 מקומות שיהפוך לאחד מהרכבים החשמליים הראשונים, וייתכן, הנגישים ביותר של המותג. בהתחלה מוצע EQB עם הנעה כפולה וסוללה בקיבולת 66,5 קוט"ש ומנועים בהספק 168 או 215 קילוואט, מאוחר יותר יופיעו גרסאות בעלות הנעה קדמית וכמובן עם טווח נסיעה ארוך.
מרצדס למעשה הציגה בתערוכה את חמשת הרכבים החשמליים החדשים שלה: מרצדס-מייבאך EQS (המייבאך החשמלי הסדרתי הראשון), EQE הבינוני במרכב סדאן (המקביל החשמלי של E-קלאס המסורתי, מבחינה חיצונית נראה כמו העתקו המוקטן של EQS), קרוסאובר EQB, מרצדס AMG EQS 53 4MATIC (ה-AMG הראשון על סוללות) והקונספט EQG.
פולקסווגן
יצרנית הרכב הגרמנית הביאה את ה-ID.Life Crossover, אב טיפוס של מכונית חשמלית קטנה. לקרוס-האצ'בק מרכב באורך 4 מטר, המאפיין הייחודי שלו הוא גג רך מתקפל המאפשר להביט בשמיים הכחולים, שאמורים להיות נקיים יותר אם כולם יעברו לאנרגיה החשמלית. תא הנוסעים הוא סופר-מינימליסטי: נתוני המחוונים והתמונה מהמצלמה האחורית יוקרנו באמצעות מקרן או יוצגו על הסמארטפון המחובר לרכב. תפעול התמסורת והאיתותים - תופתעו לגלות - מתבצע מפאנל טאץ' במרכז ההגה. בקרת האקלים והפנסים נדלקים גם הם באמצעות לחצני מגע על הפאנל הקדמי. המנוע החזק מסוגל להאיץ את הדגם הקטן מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6,9 שניות, הסוללה בקיבולת 57 קוט"ש תאפשר לעבור 400 ק"מ מבלי לעצור.
קופרה
"בתה" הצעירה של SEAT הציגה את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: האצ'בק חם בשם UrbanRebel. מדובר במכונית עירונית במרכב האצ'בק 3 דלתות, אורך 4,080 מ"מ, רוחב 1,795 מ"מ, רוחב 1,444 מ"מ. דגם הקונספט בעיצוב נועז ויפהפה, עם הכנף הענקית ועם דיפיוזר גדול מצויד במנוע חשמלי בהספק נומינלי של 340 כ"ס והספק שיא של 435 כ"ס. הוצהרה האצה ל-100 קמ"ש תוך 3,2 שניות.
פורשה
פורשה גם לא נלהבת במיוחד להתעסק בדגמים סדרתיים. Mission R שהידרה את עמדת היצרנית בתערוכה היא מכונית קונספט מרוצים עם כמה פתרונות מסקרנים, שיכולים אף להגיע למכוניות הסדרתיות. הדלתות הלא שגרתיות, הכנפיים וחצאיות הצד של הדגם מיוצרים מפלסטיק משוריין בסיבי פשתן טבעיים, פסולת ייצור. כל השאר נותר נאמן לסיבי הפחמן. מימדי המרכב של Mission R הם: אורך 4,326 מ"מ, רוחב 1,990 מ"מ, גובה 1,190 מ"מ. והעיקר הוא שהמכונית צוידה בהנעה כפולה ובשני מנועים חשמליים. הקדמי מייצר הספק שיא של 435 כ"ס, האחורי 653 כ"ס. מכשיר הטעינה בהספק 340 קילוואט מאפשר למלא את הסוללה בקיבולת 82 קוט"ש מ-5% ל-80% תוך 15 דקות בלבד. את זה חובה להעביר לדגמים ההמוניים!
סמארט
סמארט הציגה את Concept #1, הקרוסאובר הראשון שלה. הדגם דומה למיני קאנטרימן, אורך 4,290 מ"מ, רוחב 1,910 מ"מ, גובה 1,698 מ"מ. לרכב הקטן מרכב עם 5 דלתות וגג זכוכית, אין קורה מרכזית אבל יש דלתות נטולות המסגרת. הרכב מראה איזה עתיד צפוי למותג כאשר הוא יעבור לסין תחת הניהול של חברת האם, מיזם משותף של התאגיד דיימלר וההולדינג הסיני ג'ילי. דווקא לג'ילי שייכת הפלטפורמה החשמלית המודולרית SEA וכל האבזור הטכני שלה. הייצור מתבצע במפעלים חדשים בסין. הגרסה הסדרתית של הקרוסאובר מאת סמארט הושקה בשנת 2022 ומוצעת במדינות רבות, כולל באירופה.
יונדאי
ה"מונית הרובוטית" איוניק 5 היא המכונית המסחרית הראשונה שתעבוד בשירות המוניות האוטונומיות בשנת 2023. רמת האוטונומיה של המונית היא אחת לפני האחרונה, הרביעית, לפי הסיווג של האגודה למהנדסי רכב (SAE). משמעות הדבר היא שאיברי התפעול המסורתיים עוד לא התנוונו לחלוטין, אבל רכב כזה כבר מסוגל לנוע ללא העזרה של נהג. גם אין צורך להראות לו את הדרך: יותר מ-30 חיישנים מסוגים שונים, כמו מצלמות, מכ"מים, מד טווח לייזר, מעריכים לאן הרכב נוסע ועד כמה זה בטיחותי. הנוסעים במונית של העתיד יוכלו לתקשר איתה באמצעות ממשקים ברורים. אם נוצר מקרה חריג ניתן ליצור קשר עם מפעיל שיתקן את המסלול מרחוק. העיקר שלא יהיה "כל הקווים תפוסים"...
Micro Mobility Systems AG
החברה השוויצרית Micro Mobility Systems שמייצרת קורקינטים חשמליים סוף-סוף סיימה וחשפה את הפרויקט שלה Microlino 2.0, בעוד שלאורחים הוצגה כבר הגרסה הסופית. מדובר במכונית חשמלית עירונית קטנה. המעצבים שלה שאבו השראה מ"מכונית הבועה" האגדית ב.מ.וו איזטה מאמצע המאה הקודמת. תא הנוסעים של מיקרולינו הוא דו-מקומי, אין שום מערכות בטיחות, המכונית הקטנה מסווגת כטרקטורון כבד. המשקל העצמי שלה ללא הסוללה עומד על 435 ק"ג. ל"בועה" המודרנית יש רק דלת אחת, מלפנים. המנוע החשמלי מסובב את הגלגלים האחוריים, הוא מפיק 12,5 קילוואט (17 כ"ס) ו-118Nm ומאיץ תוך 5 שניות ל… 50 קמ"ש. המהירות המרבית היא 90 קמ"ש. מוצעות שלוש סוללות לבחירה: 6 קוט"ש (טווח נסיעה של 95 ק"מ על טעינה בודדת), 10,5 קוט"ש (175 ק"מ) ו-14 קוט"ש (230 ק"מ).
City Transformer
המכונית החשמלית המיניאטורית והמדהימה הזאת שיכולה להתכווץ נוצרה על-ידי חברת סיטי טרנספורמר מתל-אביב. המכונית שנוצרה כאן, בישראל, אמורה בקרוב להגיע לסוכנויות. המאפיין העיקרי וכוח העל של הטרנספורמר העירוני הייחודי היא היכולת לשנות את רוחב המרכב ומפשק הגלגלים. הרוחב של סיטי טרנספורמר הוא כמטר וחצי במצב נסיעה ומתכווץ למטר במצב חניה. כך שמקום החניה הסטנדרטי יכול להכיל ארבע מיקרו-מכוניות כאלו. כמובן שהמכונית היא חשמלית, היא מצוידת בשני מנועים בהספק 7,5 קילוואט ובסוללה המספקת טווח נסיעה של 180 ק"מ. המהירות המרבית של טרנספורמר היא 90 קמ"ש, האצה ל-50 קמ"ש לוקחת 5 שניות.
אאודי
הקונספט של מכונית הסדאן המפוארת באורך 5,35 מטר מבשר את העיצוב האפשרי של הדור הבא למכונית הסלון אאודי A8. נקודת העיגון בעת הפיתוח של אב הטיפוס היה החלל הפנימי. מאחר שהוצהרה רמת אוטונומיה כמעט גבוהה ביותר, הרביעית, ההגה והדוושות יהפכו לגורמים משניים. הקונספט צויד ביחידת כוח המפיקה 720 כ"ס ומומנט של 960Nm. סוללה מלאה תאפשר לעבור עד 750 ק"מ בין טעינות, בעוד ש-10 דקות בלבד של טעינה מתחנת 800 וולט יתנו תוספת של 300 ק"מ.