תעשיית הרכב העולמית עוצרת את הייצור עקב המלחמה בישראל
המלחמה של ישראל במחבלים היא לא סכסוך מקומי. לאירועים בארצנו יש השלכות מרחיקות לכת המתפשטות מעבר למזרח התיכון. המשבר בים האדום, המתרחב בגלל החות'ים מתימן שאיימו לתקוף כל ספינה, השפיע גם על תעשיית הרכב העולמית.
הסכסוך בים האדום, שנוצר בעקבות התקפות החות'ים, הגביר משמעותית את הסיכונים בהובלה דרך תעלת סואץ, שהיא הנתיב הימי הקצר והנוח ביותר בין אירופה לאסיה. על מנת למנוע נזקים ופלישה לספינות, חברות ספנות רבות הפסיקו את ההפלגות דרך ים סוף או בחרו בנתיב חלופי העוקף את כל אפריקה דרך כף התקווה הטובה. האפשרות השנייה מובילה להכפלת הזמן בדרך וצריכת הדלק.
באופן טבעי, כל זה משפיע באופן שלישי מאוד על המסחר והתעשייה הבינלאומית. לפי אנליסטים ממכון IfW Kiel הסחר העולמי ירד ב-1.3% מנובמבר עד דצמבר 2023 עקב התקפות החות'ים על ספינות סחר בים האדום. לפי נתוני המכון, כ-200,000 מכולות מועברות כיום דרך הים האדום מדי יום, לעומת 500,000 מכולות ביום בנובמבר.
חברות רכב מושפעות ישירות מהמשבר, במיוחד אלה שרשתות הייצור שלהן קשורות קשר הדוק לסין. תעשיית הרכב העולמית נאלצת להשעות את הייצור.
החברה הראשונה שהכריזה על הפסקת הייצור במפעל האירופי שלה עקב שיבושי האספקה דרך הים האדום הייתה טסלה. הרי לייצור הסוללות טסלה משתמשת ברכיבים רבים ממוצא סיני. לכן, מפעל החברה בברלין נאלץ להפסיק את ההרכבה של טסלה מודל Y למשך שבועיים: מה-29 בינואר עד ה-11 בפברואר.
"סכסוכים מזוינים בים האדום ושינויים הקשורים אליהם בנתיבי התחבורה בין אירופה לאסיה", המאלצים את האוניות להקיף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה, "משפיעים על הייצור בגרונהייד", נאמר בהצהרה של טסלה. הארכה משמעותית בזמן ההובלה יוצר פער בשרשרת האספקה, הסבירו בחברה.
הקירבה הטכנית ההדוקה לסינים הכשילה גם את השוודים. השיבוש בשרשרת האספקה והגדלת זמני ההובלה יחד עם העלויות של רכיבי רכב הובילו להשבתת מפעל וולוו בגנט, בלגיה. אולם בינתיים רק ל-3 ימים. שם מייצרים את דגמי C40 ו-XC40, המבוססים על פלטפורמת CMA (Compact Modular Architecture) של התאגיד הסיני ג'ילי.
עד כה, החברה מדווחת רק על מחסור בתמסורות, אם כי סביר להניח ישנם עוד הרבה רכיבים ממוצא אסייתי. יחד עם זאת, המפעל בגטבורג, שוודיה, המתמחה בייצור רכבים מהפלח היוקרתי יותר על גבי פלטפורמת SPA, אינו חווה קשיים במשלוחים וממשיך לפעול בהתאם ללוח הזמנים הקבוע.
על בעיית אספקת רכיבים עקב המשבר בים האדום הודיע גם תאגיד פולקסווגן, שכבר מנהל משא ומתן עם בעלי אוניות כדי למנוע עיכובים באספקה. והנהלת קבוצת סטלנטיס (הכוללת את מותגי סיטרואן, פיג'ו, אופל, DS, פיאט, קרייזלר, ג'יפ, RAM, דודג', אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי ופרארי) מקווה להשתמש בהובלה אווירית כדי לפצות על הקשיים זמניים.