מדובר בסוג הרכבים הפופולרי ביותר שנמכר עד כדי כך טוב שדגמי SUV השתרשו אפילו במקומות שלא היו בהם מעולם. לעתים נוצר רושם שהצרכן רוכש קרוסאובר לא מפני שהוא זקוק דווקא לרכב כזה, אלא בגלל שהוא נסחף עם הזרם. והרי מדובר במכוניות שיקרות יותר! האם קרוסאוברים, שמטרתם לאחד מגוון איכויות שונות לחלוטין ולחרוג מגבולות האפשר, באמ
טויוטה RAV4 ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור
AUTOBOOM

קרוסאוברים: בעד ובנגד

טויוטה RAV4 ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור

מדובר בסוג הרכבים הפופולרי ביותר שנמכר עד כדי כך טוב שדגמי SUV השתרשו אפילו במקומות שלא היו בהם מעולם. לעתים נוצר רושם שהצרכן רוכש קרוסאובר לא מפני שהוא זקוק דווקא לרכב כזה, אלא בגלל שהוא נסחף עם הזרם. והרי מדובר במכוניות שיקרות יותר! האם קרוסאוברים, שמטרתם לאחד מגוון איכויות שונות לחלוטין ולחרוג מגבולות האפשר, באמת מושלמים עד כדי כך? ננסה להרהר בנדון בצורה סובייקטיבית לחלוטין ולברר את כל ה"בעד" וה"נגד" של הפורמט המבוקש.

קרוסאוברים הם אוניברסליים

זו הסיבה העיקרית שמציינים בעת רכישת רכב מסוג זה. אמירה די מפוקפקת: הרי הרכבים הראשונים ביותר בקטגורייה, דוגמת טויוטה RAV4, נקראו רכבי כבישי-השטח לעיר, כלומר, מדובר על הכבישים נטו. בתנאי שטח אמיתיים מכוניות אלו היו חסרות פואנטה כבר מהרגע הראשון, שלא לדבר על מה שמתרחש היום: רוב הרכבים המודרניים ויתרו על סוג ההנעה הכפולה, שהינה אחת משלושת תנאי היסוד המספקים כושר עבירות. מדובר בעיקר על מכוניות זולות ולא גדולות, וגרסאות מונו-הנעה היו אפילו לרכבי שטח מבוססים שלדת סולם. בכל אופן, המגמה לנטייה לעבור לצורת תנועה מתורבתת יותר היא ניכרת מאוד. האלקטרוניקה של היום לא אוהבת שטח, כשהגלגלים מתחילים להסתחרר, וה"מוח" החכם של המכונית מתחיל להתחמם יתר על המידה. תא המטען בדרך כלל גם אינו מרווח במיוחד – נפחו משתווה להאצ'בק, בוודאי שלא לסטיישן או אפילו לסדאן.

Toyota RAV4 2018. SUV 5-door, 5 generation.

לעומת קרוסאובר, כשבחורים במכונית קלה, ניתן לבחור בסטיישן מרווח, סדאן המסוגנן או האצ'בק הקל לתמרון – רכב שבאמת יהיה שימושי בזמן אמת. בעוד שקרוסאובר לא משאיר כל-כך ברירה מלבד גודל ומותג, אך גורם זה – שיקוף ישיר של הסכום המוקצב לרכישה.

חיסרון מספר 1

קרוסאוברים דרושים בעיר

כאן הכל תלוי מאוד בתנאים. כל מדינה בעולם העצום שלנו היא מיוחדת במינה. תנאי האקלים, המנטליות של התושבים ועד כמה מפותחת רשת הדרכים. כל עיר היא ייחודית במינה. בעיר המודרנית הגדולה, שבה יהיה הרבה יותר שימוש לרכב קטן וזריז, שונה בתכליתה מעיירה קטנה בפרברים. אך בשני המקרים שציינו, עדיין, כבישי העיר סלולים באספלט, שבשבילו יספיק סדאן או האצ'בק.

Volkswagen Touareg 2018. SUV 5-door, 3 generation.

בכל הנוגע לנוחות ולרמת העייפות, תנוחת הישיבה הנמוכה אינה מעייפת את הנהג והנוסעים כל כך מהר, כמו תנוחת הישיבה האנכית בקרוסאובר-שטח. לנסיעות ארוכות בכביש מהיר יתאים יותר סוג רכב "קלאסי".

חיסרון מספר 2

קרוסאוברים הם חסכוניים

כך או כך, הקרוסאובר שוקל יותר ממכונית משפחתית רגילה בגודל דומה בשל גודל המרכב המשמעותי שלו. נוסף על כך, מימדים גדולים יותר ואווירודינמיקה לא מושלמת מתחילים להיחשף בנסיעות בינעירוניות. מכאן גם צריכת דלק גבוהה יותר. דרך אגב, מאותן סיבות מאפייני הדינמיקה יהיו טובים יותר במכונית קלה.

Audi Q5 Sportback 2020. SUV 5-door, 1 generation.

בואו ניגע בעלויות האחזקה האחרות. מחיר הצמיגים הוא גבוה יותר – מאחר ומרווח גחון מוגדל דורש צמיגים גדולים בהתאם – ככלל, מדובר בצמיגי חתך נמוך כטרנד היום שמבטלים את כל היתרונות בשטח. עלויות השטיפה והתיקון גבוהות יותר – לעתים קרובות במוסכים תראו מחירון נפרד "לרכבי השטח", ומאוד משתלם לכלול בו כל כלי רכב שאפילו טיפה מזכיר ג'יפ אמיתי.

עלות האחזקה הכוללת של קרוסאובר גבוהה יותר לעומת הדגמים האחרים

חיסרון 3

לקרוסאוברים כושר ביצוע טוב על הכביש

בהשוואה לרכבי השטח, הקרוסאובר מנצח. בהשוואה למשפחתיות – אין מצב! מרכז כובד גבוה וגוף כבד יותר לא יאפשרו לתמרן באותה קלילות שמספקים סדאן או סטיישן עם חלוקת המשקל האופטימלית בין הצירים. בהתבסס על חוקי הפיזיקה, הסיכויים להתהפך הם גבוהים יותר ברכב שטח או קרוסאובר.

Nissan Juke 2019. SUV 5-door, 2 generation.

המיתוס על ביצועים טובים יותר של קרוסאובר על הכביש הוא די מוגזם.

חיסרון 4

קרוסאוברים נראים טוב

בעידן הגלמוריזציה הגלובלית להופעה יש יותר ויותר חשיבות. ובעניין החזותי הכל מאוד לא חד משמעי, הרי יופי הוא בעיני המתבונן. אם אותו הקרוסאובר – הוא הרכב הראשון בחייכם, הוא יראה נפלא בכל רגע שתסתכלו עליו, אפילו אם הוא יזכה בפרס "העיצוב הכושל של השנה". עם זאת, לטענת אלה שמתבוננים כל יום ברכבים ונוהגים בהם – בעיני עיתונאי הרכב – לרכבים היפים ביותר נחשבים רכבים בעלי צורת מרכב סדאן וקופה. למרכבים מסוגים אלה הרמוניה ואיזון משלהם מנקודת מבט אסתטית. קרוסאוברים ורכבי השטח וכן האצ'בקים, מעולם לא ייראו באופן כה אלגנטי מהצד ומאחור בשל החלק האחורי ה"כרות".

Hyundai Tucson 2020. SUV 5-door, 4 generation.

מדוע אנו רואים פחות מכוניות משפחתיות חדשות על הכביש בעלות מרכב סדאן, סטיישן ועוד? הן נכחדות ממש לנגד עינינו. וזאת כיוון שיצרניות הרכב מקציבות את כל הכסף שלהן לפיתוח קרוסאוברים! עם זאת, לעיתים קרובות לשוק מוציאים דגמים "בוסריים" שנוצרו בחפיזות במרדף אחר הרווח, מסיבה זו סובל התחכום של המבנה, האמינות ותוחלת החיים של הרכב.

חיסרון מספר 5

יתרונות של קרוסאובר

כל יצרנית מציעה לכל הפחות שני דגמי קרוסאובר לבחירה. ותאגידים גדולים כמו אאודי או טויוטה מציעים קווים שלמים לכל טעם, בכל גודל, ולכל ארנק. אז למה הקרוסאוברים כל כך מבוקשים? איפה הסוד?

בין היתרונות האמיתיים של קרוסאוברים נמצא מתלים עמידים יותר (שבמקביל, אמנם, מורידים מהנוחות הכללית במהלך התנועה) ומרווח גדול יותר בתא הנוסעים בשל גובה התקרה. לקרוסאובר נוח יותר להיכנס וכן לצאת ממנו. וכמובן, כיף יותר לנסוע איתו בדרכים גרועות עם מרווח גחון גבוה יותר במספר סנטימטרים, ואם לקפל את המושבים האחוריים מתקבל מרחב מכובד עבור המטען. נראה גם שמימדי הקרוסאובר נתפסים באופן ברור יותר על ידי הנהג וכן ישנה ראות משופרת יותר הודות לתנוחת הישיבה הגבוהה יותר – אך עם זאת, לרכב יותר שטחים מתים.

כל היתרונות של קרוסאובר בקצרה:

  • מתלים עמידים
  • יותר מרווח בתא הנוסעים
  • כושר עבירות טוב יותר בכבישים גרועים
  • תנוחת ישיבה גבוהה
  • ראות משופרת

ההחלטה האם היתרונות עולים על החסרונות הרציניים היא בידי הקונה. לפני רכישה, כדאי לחשוב: האם המוצר היקר יותר הוא באמת מה שאני צריך או שנפלתי קורבן לטרנד ולבחור החייכן מהסוכנות?

שורה תחתונה
ואיזה רכב אתם בוחרים?
35 קולות