
מס חדש על נסועה לבעלי רכבים חשמליים והיברידיים נטענים בישראל: מידע למחשבה
משרד האוצר יחד עם רשות המיסים גיבשו הצעת חוק חדשה להטלת מס על נסועה לבעלי רכבים חשמליים והיברידיים נטענים (ההבדל העיקרי מהיברידי רגיל – האפשרות לטעון את הסוללה מהרשת החשמלית). טיוטת ההצעה פורסמה ב־7 במרץ 2024 לדיון ציבורי.
במסמך נטען כי במהותו תחבורה חשמלית אינה שונה מתחבורה רגילה המונעת בדלק, למרות היותה ידידותית לסביבה וחסכונית. כלומר, ציטוט: "השימוש ברכבים חשמליים יוצר את אותן השפעות חיצוניות וקשיים, שהעיקריים שבהם הם בעיות עומסי תנועה ותאונות דרכים". בפועל, מעוניינים להטיל מס על נסיעת רכבים חשמליים כפיצוי על אובדן הכנסות ממיסוי דלק, ולהקטין את גירעון התקציב. בנוסף, כדי לעודד אותנו שוב להשתמש בתחבורה ציבורית ולהפחית עומס בכבישים.
שיעור המס: 15 אגורות לכל קילומטר נסיעה או 15 ש"ח ל־100 ק"מ. מועד התחילה: ינואר 2026
הצעת החוק של משרד האוצר להטלת מס על נסועה של רכבים חשמליים הופרדה במיוחד מחוק ההסדרים המאושר יחד עם תקציב המדינה. לכן מקדם האוצר את החוק בנפרד. הצפי הוא שהמס יניב לקופת המדינה 1.5 מיליארד ש"ח בשנת 2026, ובשנת 2028 – כבר 2.4 מיליארד.
לפי התכנון המקורי, הבעלים יידרש לדווח על נסועה כל חודשיים, ועל פי הנתונים רשות המסים תשלח חשבון לתשלום. המס ישולם תוך 45 ימים מקבלת ההודעה. העונשים על אי־דיווח על מד המרחק חמורים.
במקרה של דיווח כוזב – שנת מאסר. מי שיסייע בהתחמקות מתשלום – 5 שנות מאסר
עם זאת, בהמשך נמסר כי כנראה תחול החובה לרשום את הנסועה על תחנות הטסט השנתי (מכון רישוי). במשרד האוצר חוששים כי לאחר כניסת החוק לתוקף, זיוף נתוני נסועה יהפוך לתופעה נפוצה, כיוון שמכשירי קריאה של מד המרחק ניתנים לפריצה בקלות. מחיקת 10,000 ק"מ תחסוך לנהג 1,500 ש"ח. לכן מי שנוסע הרבה עלול להתפתות להקטין את גובה המס.
במזכר מצדיק האוצר את הטלת המס על נסועה ב"יתרון הכלכלי" לבעל הרכב החשמלי, ציטוט: "שיעור המס המוצע נמוך מהממוצע של מס הבלו לקילומטר ששילמו רכבים מונעי בנזין או סולר, והוא משקף את היתרונות היחסיים של רכבים חשמליים לעומת רכבים אלו מבחינת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש".
במקביל להטלת המס על נסועה
האוצר ורשות המסים מציעים להפחית בהדרגה (או לא להעלות) את מס הקנייה (מס קנייה) על רכבים חשמליים, וכך לשמר את המוטיבציה לרכוש רכבים חשמליים. כלומר, מתכננים לקשור את מס הנסועה למס הקנייה.
נזכיר: בשנת 2025 הועלה שיעור המס המופחת לרכב חשמלי ל־45%, תקרת ההטבה ירדה ל־35 אלף ש"ח. על יתרת המחיר מחושב מס לפי תעריף רכב בנזין (83%). מס קנייה הוא מס עקיף – הרוכש אינו משלם אותו ישירות לרשות המסים, אך הוא מגולם במחיר הסופי של כל מוצר מיובא (כלומר, הספק משלם בפועל).
בשנת 2026 יועלה מס הקנייה על רכבים חשמליים ל־52%, והתקרה להטבה "ירוקה" תרד ל־30,000 ש"ח. בשנת 2027 יועלה המס ל־60% והתקרה תרד ל־25,000 ש"ח.
עם הטלת מס הנסועה, מס הקנייה על רכבים חשמליים או יבוטל (סביר להניח שלא), או יופחת (מתי וכמה – לא ידוע), או יישאר ברמת 2025. כלומר, אמורה להיות ירידת מחירים לרכבים חדשים.
היכן הקאץ׳?
הממשלה מעוניינת להעביר את נטל התשלום מהספק לצרכן. מס הקנייה משולם ע"י היבואן ומגולם במחיר – בעוד שמס הנסועה ישלם כל בעל רכב חשמלי בעצמו. מה גרוע יותר – מחירי רכישה גבוהים לרכבים חשמליים או לשלם כל שנה מכיסך 1,500–3,000 ש"ח נוספים (בממוצע של 10,000–20,000 ק"מ בשנה)? לדעתנו, התשובה ברורה. אך אתם מוזמנים לשבת ולחשב את כלל ההוצאות על ה"אלקטרית" שלכם בשנה, כולל חשמל ותשלום רישיון שנתי (רישיון רכב), שהחל מ־1 באפריל 2025 הושווה לרכבים מונעי דלק ותלוי בקבוצת הרישוי (כלומר, התייקר משמעותית). תוסיפו גם כל הוצאה נוספת…
המדינה לעולם לא תוותר על הכנסות. אובדן הכנסות ממס בלו על דלק – שהרכבים החשמליים אינם משלמים – יפוצה באמצעות העלאת מיסים. זו עובדה. לכן, בשלב מסוים, לא ניתן יהיה יותר להחשיב רכב חשמלי כעסקה כלכלית משתלמת בכל מובן. אלא אם כן הוא באמת מתקלקל פחות…
מספר הרכבים החשמליים בישראל עולה במהירות
לפי נתוני הלמ"ס, בסוף 2024 היו רשומים בישראל 4,220,410 כלי רכב, מהם 162,708 רכבים חשמליים – עלייה של כמעט 70% לעומת 2023. אשתקד כל רכב רביעי חדש שיובא לישראל היה חשמלי (25.4%). מספר ההיברידיים עלה ב־0.8% ל־422,139.
קשה מאוד להעריך את ההשפעה של היוזמה החדשה על שוק הרכב החשמלי בישראל. במיוחד כשהיא עדיין לא אושרה. אבל עם העובדה שהממשלה חונקת את תחום הרכב החשמלי באמצעות מיסוי – לא ניתן להשלים!