טויוטה. טכנולוגיות שישנו את העולם: טווח נסיעה של 1,500 ק"מ וטעינה מהירה, כמעט כמו תדלוק
טויוטה מוטור הכריזה על כוונתה להפוך למובילה בתחום צריכת החשמל של כלי רכבים חשמליים. החברה מתכננת להשיג זאת באמצעות הטכנולוגיות החדשות שישנו את העולם. בעתיד תופיע פלטפורמה מיוחדת הנשלטת על-ידי התוכנה החדישה ביותר. בנוסף, יפותחו סוללות של הדור החדש שיגדילו את טווח הנסיעה של רכבים חשמליים ל-1,500 ק"מ ויוכלו להיטען כמעט באותה מהירות שבה מתדלקים מכוניות עם מנועי דלק.
ראשית, טויוטה מתכננת לשפר את הסוללות הקיימות ותתקין אותן בדורות החדשים של הרכבים החשמליים המתכוננים לשחרור בשנת 2026. בסוללות ליתיום-ברזל-פוספט הזולות יצוידו הגרסאות הבסיסיות של הדגמים החשמליים: הן יהיו זולות ב-40% מאלו המותקנות כיום ב-bZ4X, אך טווח הנסיעה יוגדל ב-20% בהשוואה לנוכחי.
בהמשך צפוי מעבר לסוללות יקרות עם צפיפות אנרגיה מוגברת שיספקו טווח נסיעה של עד 1,000 ק"מ. טעינה של סוללות כאלו מ-10% עד 80% תיקח לא יותר מ-20 דקות. לאחר 2027 יופיעו בלוקי ליתיום-יון עוד יותר מתקדמים שיספקו הגדלת טווח ב-10% נוספים.
במחצית השנייה של העשור טויוטה מצפה להתחיל ביישום מסחרי של סוללות מצב מוצק. סוללות אלו יוכלו לספק טווח נסיעה של 1,200 – 1,500 ק"מ בין טעינות ולהיטען תוך פחות מ-10 דקות (כמעט אותו זמן שלוקח לתדלק מכונית רגילה).
בנוסף לסוללות, התאגיד היפני עובד על שיפורים אחרים המסייעים בהגדלת טווח הנסיעה. לדוגמה, שכלול האווירודינמיקה, המתלים ויחידות הכוח, שאמורות להיות קלות וקומפקטיות יותר.
הפלטפורמה הייעודית החדשה שבה טויוטה תתחיל להשתמש בשנת 2026 מזכירה מבחינות רבות את הפלטפורמה של טסלה: חלקי השאסי יווצרו עם שימוש בתבניות מיוחדות, החלקים הקדמי והאחורי יורכבו כיציקה אחת גדולה. המעבר לשיטת היציקה נועדה, ראשית כל, להפחית את עלות הייצור בכ-50%.
בקושחה של הרכבים החשמליים העתידיים של טויוטה תשלוט מערכת ההפעלה Arene OS. בעזרתה יהיה ניתן להשיג אחידות בין דגמים שונים, שימוש פעיל בטכנולוגיות בינה מלאכותית ולהעביר עדכונים "באוויר" לאורך כל תקופת התפקוד של הרכב.
כל הפיתוח של הרכבים החשמליים העתידיים של טויוטה יבוצע על ידי חטיבה עצמאית אחת של התאגיד, מבנה כלי הרכב יהפוך למיטבי עבור מנועים חשמליים על בסיס סוללות.
הנשיא החדש של טויוטה מוטור, קוג'י סאטו, סיפר על האסטרטגיה החדשה: היקף המכירות השנתי של דגמים מחושמלים אמור להגיע ל-1,5 מיליון יחידות כבר עד 2026. כדי להשיג מטרה כה גרנדיוזית, החברה תשיק 10 רכבים חשמליים חדשים. ועד 2030, בתוכניות של טויוטה לשחרר 30 דגמים חשמליים חדשים.
דרך אגב, התאגיד לא שכח מדגמי המימן האהובים עליו. המכונית המוכרת ביותר בקטגוריה זו היא טויוטה מיראי. לדברי טויוטה, הדור הבא של תאי דלק מימניים יאפשרו להגדיל את טווח הנסיעה ב-20%, לצמצם את עלות הייצור ב-50% ולהאריך משמעותית את תוחלת החיים שלהם.
בשלב זה טויוטה תמקד את תשומת הלב שלהם בתחום המימן בכלי רכב מסחריים. בתוכניות – היקף מכירות שנתי של 100-200 אלף רכבים מסחריים כבדים בשנה.
רכבים היברידיים פלאג-אין יקבלו סוללות של הדור החדש שיעלו על הנוכחיות מבחינת היעילות – טווח הנסיעה בין טעינות יגיע ל-200 ק"מ. לקונים תמיד תהיה בחירה בין רכב חשמלי והיברידי – זוהי נאמנות לדרכו של מנכ"ל התאגיד לשעבר אקיו טויודה, שמעולם לא התוודה על אהבתו לכלי רכב חשמליים.