רנו. קרוס-קופה אופנתי חדש Rafale: כמעט מטוס
בימינו כמעט לכל קרוסאובר חייבת להיות גרסה אופנתית בסגנון קופה. וגם רנו מחליטה להיות בטרנד, עם התוכניות להשיק דגם מקביל לרנו אוסטרל עם מרכב קופה: הוא יתבסס על פלטפורמת CMF-CD ויצויד ביחידות כוח היברידיות מסדרת E-Tech. במאי של 2023 הופיע סרטון הטיזר הראשון של הקרוס-קופה החדש Rafale, שנקרא על שם משפחת מטוסים ספורטיביים שיוצרו בשנת 1934 על-ידי חטיבת Caudron-Renault. הדגם החדש ממוצב בתור ספינת הדגל של המותג. ה"כמעט מטוס" יוצג לא בתערוכה שגרתית, אלא בסלון האווירי בלה-בורז'ה ב-18 ביוני 2023. הייצור יתחיל עד סוף השנה.
בשנת 1933 רנו רכשה את החברה הצרפתית Caudron שייצרה מטוסים ושינתה את כל השמות בקו הדגמים לשמות של רוחות שונות. את השם Rafale (בצרפתית "רוח פרצים") קיבל Caudron Renault С460, מטוס מרוצים חד-מקומי שנוצר במיוחד כדי לשבור שיאי תעופה. הוא צויד במנוע 6 צילינדרים תעופתי מגודש מאת רנו.
רנו רפאלה החדש יהפוך לקרוסאובר היקר והיוקרתי ביותר בהיצע של החברה. לא מזמן כתבנו על הדגם שיופיע בעתיד. אבל אז עוד לא היה ידוע איזה שם יינתן לו – אספייס או גרנד אוסטרל, הרי מבחינה טכנית רפאלה הוא המקביל של רנו אוסטרל ורנו אספייס וכן דגמים אחרים מאת ברית רנו-ניסאן-מיצובישי, כמו ניסאן X-טרייל ומיצובישי אאוטלנדר. את כל הדגמים מאחדת הפלטפורמה CMF-C/D.
קו הדגמים הגלובלי של רנו בינתיים מכילה רק קרוסאובר אחד בסגנון קופה – ארקנה.
ידוע שרנו רפאלה משתייך לקטגורית המימדים הבינוניים (D), אורכו 4,7 מ'. העיצוב של הקרוס-קופה יהיה שונה מאוסטרל. הוא יקבל תאורת לד קדמית בסגנון חדש בדומה לזו של רנו קליו המעודכנת, כנפיים מפוסלות וגג משופע. תא הנוסעים טרם נחשף, אבל סביר להניח שהוא יהיה זהה לאוסטרל, מאחר והקבינה הדיגיטלית OpenR היא מאוד רלוונטית, מבחינת פונקציונליות ונוחות שימוש משווים אותה לסמארטפון.
בסרטון הטיזר ניתן לראות שדגם התצוגה מעוטר בלוגו של Esprit Alpine: ייתכן שזה מצביע על כך שהקרוסאובר יקבל גרסאות עם אופי ספורטיבי. או ש-Esprit Alpine תהפוך לרמת הגימור הבכירה עם דגשים ספורטיביים ואופציות יוקרתיות.
הפרטים לגבי החלק הטכני של הקרוס-קופה החדש של רנו לא ידועים. בהודעה הרשמית מצוינות רק יחידות הכוח ההיברידית מסדרת E-Tech, ללא מידע לגבי ההספק שלהן. קרוב לוודאי שהחלק הטכני לרנו רפאלה יושאל מאוסטרל – באירופה הוא מוצע עם יחידות כוח מחושמלות: ממנוע טורבו 1,2 ליטר עם סטרטר-גנרטור במתח 48 וולט Mild Hybrid Advanced ועד למנוע 1,3 ליטר עם סטרטר-גנרטור 12 וולט Mild Hybrid. הגרסה הראשונה מפיקה 130 כ"ס, השנייה מגיעה בהספק 140 או 158 כ"ס.
רנו אוסטרל החדש מוצע בישראל עם מנוע בנזין 1,3 ליטר בהספק 140 או 158 כ"ס. ישנו גם היבריד בהספק 200 כ"ס על בסיס מנוע 1,2 ליטר עם סוללה בקיבולת 2 קוט"ש. המחיר של הגרסה הבסיסית מתחיל ב-177,550 ₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים למאי 2023).