דלוריאן. עתיד חשמלי ללא גבולות
המכונית האגדית דלוריאן DMC-12, שכיכבה בקודמיה העתידנית "בחזרה לעתיד" בתור מכונת זמן, חוזרת לאחר הפסקה של כמעט 40 שנה כמכונית חשמלית. החברה מטקסס, בעלת הזכויות על המותג, הודיעה רשמית על תכנונה להתחיל את הייצור של הגרסה החשמלית של המכונית המפורסמת כבר בשנת 2022. הבכורה הרשמית תתקיים ב-18 באוגוסט בתחרות האלגנטיות ב-Pebble Beach. בואו נחזור מהעבר לעתיד החשמלי.
דלוריאן המקורית יצאה בשנת 1981. בסך הכל יוצרו כ-9 אלף מכוניות. הדגם הגיע לשיא הפופולריות בשנת 1985, בשעה שלמסכי הקולנוע יצא הסרט הראשון של הטרילוגיה "בחזרה לעתיד" (Back to the Future). כפי שאמר אחד מגיבורי הסרט, דוק בראון (Doc Brown), "אם כבר להתקין מכונת זמן במכונית, עדיף שהיא תיראה טוב". העיצוב העתידני עם הלוחות הכסופים, ארבעה פנסים מלבניים ודלתות מסוג "כנף השחף" גרמו למכונית להיראות כמו חללית.
דלוריאן Alpha5 החדשה תהיה מכונית עם צורת מרכב פאסטבק, 4 מקומות ויחידת כוח חשמלית. צפוי שההאצה ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) תיקח 3,4 שניות, המהירות המרבית תהיה 241 קמ"ש. מכונית הספורט הולכת להייצר באיטליה, דגם סדרתי ראשון ירד מפס הייצור בשנת 2024. בסך הכל מתוכננים 88 עותקים, כמחוות כבוד לסרט "בחזרה לעתיד". מאוחר יותר צפויה ההשקה של דלוריאן במרכב קופה עם מנוע בנזין V8, דגם חשמלי במרכב סדאן וקרוסאובר חשמלי גדול. יותר מכך, מתוכנן רסטו-מוד על בסיס DMC-12 המקורית משנות ה-80.
ההיסטוריה
DeLorean Company נוסדה בשנת 1975 על-ידי ג'ון דלוריאן (John DeLorean). מכוניות המותג יוצרו בצפון אירלנד בין השנים 1981 – 1983. אבל בעקבות איכות ירודה, מגוון בעיות בתהליך הייצור והערכת ביקוש מוגזמת, החברה פשטה רגל. בשנת 1995 את מקומה תפסה חברה אחרת בעלת אותו שם. המהנדס הבריטי והיזם מטקסס סטיב ווייט רכש את הזכויות לשם DeLorean ולאורך תקופה ארוכה עסק בשיקום של העותקים DMC-12 ששרדו. כיום, החברה שלו נחשבת לספקית החלקים הגדולה ביותר עבור DMC-12.
כבר מההתחלה, סטיב חלם להחיות את המותג האגדי ואפילו החל לפתח העתק מאוד קרוב למקור של DMC-12 תוך שימוש בחלקים המקוריים. ולבסוף, בשנת 2021, קיבל את ההחלטה על השקת הפרויקט Alpha5 – מכונית חשמלית במרכב פאסטבק עם פריסת מושבים 2+2. כך, עשרות שנים מאוחר יותר, האגדה חוזרת עם תפיסה מודרנית לגבי איך שאמורה להיראות מכונית העתיד. נכון להיום, בראש DeLorean Motor Company עומד יוסט דה וריס (Joost de Vries), וטרן בתעשיית הרכבים החשמליים שהספיק לעבוד בטסלה וב-Karma.
העתיד
איך הולך להיראות דגם חשמלי חדש
מימדי הפאסטבק עם 4 מקומות הם הבאים: אורך 4,995 מ"מ, רוחב 2,044 מ"מ, גובה 1,370 מ"מ, בסיס גלגלים 2,3 מ'. העיצוב פותח על-ידי סדנת Italdesign, שהייתה אחראית גם על תדמיתה של DMC-12 המקורית. נשמרו הדלתות בסגנון "כנף השחף" הנפתחות כלפי מעלה, אולם כאן הדמיון ל-DMC-12 המקורית נגמר. הדלתות הן הרבה יותר גדולות, שכן הן מספקות גישה לשתי שורות המושבים בו-זמנית – הבדל מהותי מ-DMC-12 שהגיעה עם 2 מקומות בלבד. לדלוריאן Alpha5 אין קורה מרכזית, המרכב הוא זורם ואווירודינמי בשונה מ-DMC-12 בעל הקצוות החדים. העיצוב החיצוני של המכונית החשמלית מבוצע בסגנון מודרני מובהק עם קווי מתאר ספורטיביים, יחידות תאורה צרות ואלמנטים אווירודינמיים לקוניים. מקדם הגרר הוא 0,23, מה שלא גרוע בהרבה ממרצדס EQS.
העולם הפנימי
בתוך תא הנוסעים מותקנים ארבעה מושבים נפרדים עם תמיכת צד מובהקת. להגה צורה בלתי שגרתית. מותקנים צג גדול בתור לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך קומפקטי יותר על הקונסולה המרכזית המפריד בין המושבים. בתא הנוסעים של דלוריאן Alpha5 אין כמעט לחצנים רגילים. מימין לנהג נמצאת גומחה, ככל הנראה זהו משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון.
עד כה נחשפו מעט פרטים טכניים, עם זאת, בהתאפ למידע הפנימי, הדגם מבוסס על פלטפורמת ה-OEM המודולרית EVX שפותחה על-ידי Italdesign ו-Williams Advanced Engineering. זמן ההאצה המוצהר ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) הוא 3,4 שניות, המהירות המרבית – 241 קמ"ש. מלבד זאת, ידועה רק קיבולת הסוללה, 100 קוט"ש, וטווח הנסיעה, כ-483 ק"מ (לפי מחזור EPA). הנתונים האלה מתייחסים לדגם "הספורטיבי הבסיסי", בעתיד יופיעו גרסאות דינמיות יותר של Alpha5. קרוב לוודאי שדלוריאן תתחרה בשוק עם פורשה טייקאן.