מאחר ורכבים חשמליים הפכו למוצר המוני לפני זמן לא רב יחסית, הם עדיין מעוררים ספק אצל נהגים רבים. השאלות העיקריות – עד כמה משתלם בהשוואה לרכבי דלק, מהי תוחלת החיים של הסוללות ומה יהיה עם הרכב בעוד 3-5 שנים. נחפש את התשובות עליהן, הרי בכל חודש הרלוונטיות של דגמים חשמליים רק הולכת וגדלה. היקף המכירות העולמי הכולל של רכבי
רכב חשמלי. תשובות על השאלות החשובות: עד כמה משתלם? מהי תוחלת החיים של הסוללה?
AUTOBOOM

רכב חשמלי. תשובות על השאלות החשובות: עד כמה משתלם? מהי תוחלת החיים של הסוללה?

מאחר ורכבים חשמליים הפכו למוצר המוני לפני זמן לא רב יחסית, הם עדיין מעוררים ספק אצל נהגים רבים. השאלות העיקריות – עד כמה משתלם בהשוואה לרכבי דלק, מהי תוחלת החיים של הסוללות ומה יהיה עם הרכב בעוד 3-5 שנים. נחפש את התשובות עליהן, הרי בכל חודש הרלוונטיות של דגמים חשמליים רק הולכת וגדלה. היקף המכירות העולמי הכולל של רכבים חשמליים בשנת 2022 עלה על 10,2 מיליון יחידות. לפי תחזיות, בשנת 2023 יימכרו יותר מ-17 מיליון רכבים חשמליים חדשים.

עד כמה משתלם ולמה

עלות אחזקת רכב מורכבת מדלק, תחזוקה, תיקונים, אחסון וכן מיסוי וביטוח. ובחלק מסעיפים אלו, עלות האחזקה של רכב חשמלי היא נמוכה יותר. לדוגמה, בישראל מוטל מס קנייה של 20% על רכבים חשמליים, מדובר בהבדל מהותי בהשוואה למס על רכישת רכבים עם מנועי בעירה פנימית (כולל היברידים) שיכול להגיע ל-83%.

יונדאי קונה EV שנת 2023. רכב פנאי 5 דלתות, דור 2.

מצד אחד, מתוך המס של 83% על רכישת רכב רגיל מנוכה סכום של עד 16 אלף שקלים הנקבע בהתאם לדרגת הזיהום של הרכב. מצד שני, המס על רכישת רכב חשמלי גדל משנה לשנה: מ-10% הוא כבר גדל ל-20%, בתחילת שנת 2024 הוא יצמח ל-35% ולאחר 2024 הממשלה "תחשב תעריף חדש". קראו על כל השינויים במיסוי הרכב בישראל כאן.

הערה
קיה EV6. רכב פנאי 5 דלתות, דור 1.

בנוסף לעובדה שרכב חשמלי לא דורש דלק, שהוא אחד מההוצאות העיקריות באחזקת רכב, הוא גם לא דורש החלפת שמן מנוע, שמן גיר, רצועות או שרשראות טיימינג, מצתים, פילטרים וכו'. נשאר רק האנטיפריז המקרר את הסוללה, השמן בתיבת ההפחתה (30,000 ק"מ) ותחזוקת המתלים ומערכות עזר, הפנסים למשל. בונוס לנהג: מומנט גבוה כבר ברגע הזינוק, דבר שלא זמין ברכבי מנוע בעירה פנימית.

פורד מוסטנג Mach-E שנת 2020. רכב פנאי 5 דלתות, דור 1.

לפי Financial Times המתייחסת לנתונים מחברת הליסינג LeasePlan, עלות האחזקה והשימוש ברכב חשמלי משתווה ואף נמוכה במקרים מסוימים בהשוואה לרכב דומה עם מנוע בנזין או דיזל. למרות המחירים הגבוהים על רכבים חשמליים, הטעינה מהווה כ-15% מעלות האחזקה בהשוואה ל-28% במקרה של רכבי דיזל. רכבים חשמליים ברוב פלחי השוק כעת משתווים לרכבי בנזין ודיזל או זולים מהם מבחינת עלות האחזקה הכוללת.

סקודה אניאק IV שנת 2020. רכב פנאי 5 דלתות, דור 1.

ב-LeasePlan חישבו שעלות האחזקה ברכב משפחתי סטנדרטי, דוגמת פורד קוגה וסקודה אניאק iV החשמלי, הייתה שווה או זולה יותר במקרה של הדגם החשמלי מ-19 מתוך 22 מדינות אירופאיות, כולל בריטניה, צרפת, גרמניה והולנד.

דוגמה
טסלה מודל 3 שנת 2017 סדאן, דור 1.

טסלה ערכה מחקר מעניין. היא השוותה את עלות האחזקה בטסלה מודל 3 בגרסת Standard Range Plus, במכונית הסדאן הפופולרית ביותר בארה"ב טויוטה קאמרי ובסדאן היוקרה הגרמני ב.מ.וו סדרה 3. על סמך הנתונים, במהלך 5 השנים הראשונות או 60 אלף מייל (96,500 ק"מ) הבעלים יוציא סכום בערך שווה על דגם הבנזין היפני והחשמלית האמריקאית. אך אחרי 5 שנים בבעלות, טסלה היא המשתלמת ביותר מכולם.

סוללה

תוחלת החיים של הסוללות הראשונות הייתה בסך הכל 5-7 שנים. לדברי מומחים, הסוללות המודרניות יכולות לתפקד לא פחות מ-10 או אפילו 20 שנים עד הצורך בהחלפה. עובדה זו מאוד חשובה, הרי בלוק הסוללות הוא החלק היקר ביותר ברכב חשמלי, העולה בממוצע 5,000 דולר (נתונים לשנת 2022). מחיר הסוללה של רכב חשמלי יכול להגיע עד ל-50% מהמחיר הכולל ותוחלת החיים של סוללות כיום נעה בין 1,000 עד 1,500 מחזורי טעינה/התרוקנות (כ-200 עד 500 אלף ק"מ), אחרי כן תידרש החלפה.

יונדאי קונה EV ‏2023. מנוע. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור

עם זאת, מחיר הסוללות ירד ב-89% בעשור האחרון. הסיבה לכך היא התפתחות הטכנולוגיות שאפשרו להוזיל כל קוט"ש (מדד סטנדרטי לעלות סוללה) מ-1,160 דולר בשנת 2010 ל-218 דולר ב-2022. כמעט פי 10 ב-12 שנים. קרוב לוודאי שהעלות תמשיך לרדת ותעצר ב-90 דולר לקוט"ש. ובסופו של דבר, עלות הייצור של רכבים חשמליים, שעדיין יקרים בשלב זה, תרד לרמה של רכבי מנוע בעירה פנימית.

יונדאי קונה EV ‏2023. חלק ממרכב. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור

הסוללות במכוניות (כמו בלפטופים וסמארטפונים) מתדרדרות בהדרגה, כלומר, מאבדות את יכולת הטעינה והקיבולת שלהן. כמו כן, הן לא מיועדות להתרוקנות מלאה. אך ההידרדרות בסוללות אלו מתרחשת בקצב אפילו איטי יותר בהשוואה למכשירי חשמל קטנים: רק כמה אחוזים אחרי מספר שנים. לדוגמה, הסוללה של טסלה מודל S מאבדת רק 5% מהקיבולת ההתחלתית שלה במהלך 80,000 ק"מ הראשונים.

סקודה מבטיחה: אניאק iV העתידי יוכל להיטען תוך 12 דקות
החלפת סוללה אחרי 5 ובוודאי 10 שנים בכל זאת תהיה זולה יותר בהשוואה לתחזוקת רכב מנוע בעירה פנימית במהלך שנים אלו.

הסיבה העיקרית להידרדרות הסוללה היא חימום יתר. באקלים של של ישראל, סוללה בדרך כלל תחזיק פחות ממה שהיא יכולה במקומות קרים יותר. ובכל זאת, החלפת סוללה אחרי 5 ובוודאי 10 שנים תהיה זולה יותר בהשוואה לתחזוקת רכב מנוע בעירה פנימית במהלך שנים אלו.

לפרוטוקול
יונדאי וקיה. הבעלים מאוכזבים מהמטען של הרכבים החשמליים
לא כדאי להטעין את הסוללה כל לילה: ככל שיש פחות מחזורי טעינה-פריקה, כך תוחלת החיים שלה תהיה ארוכה יותר.

על מנת לעקב את תהליך ההידרדרות, עדיף לא להשאיר את הסוללה להיטען כל לילה: ככל שיש פחות מחזורי טעינה-פריקה, כך תוחלת החיים של הסוללה תהיה ארוכה יותר. מזיקים גם התרוקנות מלאה ושימוש מתמיד בתחנות טעינת DC עוצמתיות: טעינה איטית יותר מרשת זרם חילופין ביתית תאריך את חיי הסוללה. הסיבה לכך היא שטעינות מהירות מחממות את הסוללה, מה שמוביל להידרדרות מוקדמת יותר.

הצביע עכשיו!
ואתם בעד או נגד רכבים חשמליים?
28 קולות
עקוב אחרינו בטלגרם. זה נוח ומהיר