טסלה Model 3 – מכונית סדאן חשמלית בעלת 5 מקומות ישיבה. פרי יצירתה של חברת Tesla Motors האמריקאית. מיוצרת משנת 2017 במגוון גרסאות. בשנת 2021 בשוק הישראלי מצפים לשיווק דגמי הדור הראשון של מכונית חשמלית זו.
טסלה מודל 3 ‏2017. מרכב, צורה. סדאן, 1 דור
AUTOBOOM

טסלה Model 3. מכונית חשמלית הנמכרת ביותר.

טסלה מודל 3 ‏2017. מרכב, צורה. סדאן, 1 דור

טסלה Model 3 – מכונית סדאן חשמלית בעלת 5 מקומות ישיבה. פרי יצירתה של חברת Tesla Motors האמריקאית. מיוצרת משנת 2017 במגוון גרסאות. בשנת 2021 בשוק הישראלי מצפים לשיווק דגמי הדור הראשון של מכונית חשמלית זו.

בשנת 2018 טסלה Model 3 הפכה למכונית חשמלית הנמכרת ביותר בעולם. הדגם עקף בכמות מכירות את ניסאן Leaf ואת BAIC EC. כל זה למרות העובדה שעלות הדגם Model 3 היא גבוהה גם בגרסאות הנגישות ביותר (החל מ-45,000 דולר). וכן, למרות העובדה שהמכירות מחוץ לצפון אמריקה עוד לא התחילו. דגמי Model 3 החלו להימכר באירופה ובסין רק ברבעון הראשון של שנת 2019. ברבעון הראשון והשני של שנת 2019 באירופה, היו נגישות רק גרסאות ברמות גימור מתקדמות ועם הגה בצד שמאל. דגמי Model 3 הראשונים עם הגה בצד ימין, הגיעו לבריטניה רק בסוף חודש יוני – תחילת חודש יולי 2019. מאידך, כבר בשנת 2019 החל השיווק של גרסת הבסיס Model 3 - המכונית החשמלית "העממית" בעלות התחלתית בסך 35,000 דולר.

בשנת 2018 המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) העניקה לטסלה Model 3 ציון 5 מתוך 5. המכונית החשמלית קיבלה דירוג מרבי של 5 מתוך 5 בכל מבחני הריסוק האפשריים. במבדקי Euro NCAP ו- IIHS הדגם קיבל את הדירוג הגבוה ביותר בסולם הבטיחות. לכן, טסלה Model 3 זוהי אחת המכוניות הבטיחותיות ביותר בעולם.

דור ראשון

מיוצר משנת 2017 ועד היום (נכון לשנת 2021). לראשונה הדגם Model 3 נחשף במרץ 2016. ביום ההשקה ב-1 באפריל נפתחו ההזמנות לדגם. לקראת ההשקה החברה קיבלה 115 אלף בקשות לרכישה. רק ביממה הראשונה המכונית הוזמנה על-ידי 180 אלף אנשים בתשלום מקדמה בסך אלף דולר. זה עלה על סף כולל של מכירות החברה בכל הזמנים. כבר ב-16 במאי 2016 מספר המבקשים לרכוש את הדגם טסלה Model 3 הגיע ל-313 אלף. בקיץ 2017 מספר ההזמנות הגיע למעבר 500 אלף. כך הפך Model 3 לדגם המיועד לקהל הרחב. יום לאחר פתיחת ההזמנות, הודיע אילון מאסק כי החברה תיאלץ להעריך מחדש את תכנית הייצור שלה.

ב-28 ביולי 2017, העיתונאים ועובדי החברה קיבלו זכאות ל-30 מכוניות טסלה Model 3 הראשונות מהייצור הסדרתי. העדיפות נתנה לעובדי החברה. שיווק ההזמנות שלא קשורות לחברה תוכנן לנובמבר-דצמבר 2017. המכירות מחוץ לארה"ב תוכננו לסוף שנת 2018. ולמעשה דגמי הדור הראשון של טסלה Model 3 החלו להימכר רק ברבעון הראשון של שנת 2019.

מאפיינים ייחודיים

טסלה Model 3 הראשונה בנויה על בסיס פלטפורמה חדשה, שונה מזו שעל גביה הורכבו הדגמים Model S ו-Model X. בהרכבת המרכב של המכונית החשמלית נעשה שימוש בסגסוגת אלומיניום-מגניום-סיליקון בעלת גמישות רבה. החומר משמש לבניית מטוסים ומכוניות ובעיקר להרכבת מרכבים עבור מכוניות מסגמנט פרימיום ופרימיום פלוס. להצהרת היצרן, מקדם הגרר האווירודינמי של Model 3 עומד על סך 0.23.

עמדת הטעינה במכונית מצוידת במערכת קירור המסייעת להאצת הטעינה והמגנה מפני התחממות יתר. לידיות הדלתות אין קשר מכני לנעילה. המכונית מצוידת בשני תאי מטען, בגג פנורמי ובמסך מגע בגודל 15 אינץ', המחליף לחלוטין את לוח המחוונים. כל הדגמים מאובזרים במסך מגע המשלב את המחשב המרכזי ואת מערכת המולטימדיה. עבור הנהג והנוסעים נגישות יציאות USB לטעינת טלפונים ניידים ומכשירים אחרים. כבל הטענת המכונית ממוקם בסמוך לפנס השמאלי האחורי.

בשנת 2018 טסלה Model 3 הפכה למכונית חשמלית הנמכרת ביותר בעולם.

בדומה לדגמים המתקדמים, טסלה Model 3 מצוידת במערכת "נהג אוטומטי" ומצוידת במתקן הטענה התואם לעמדות הטעינה Supercharger של החברה. אמנם, בשונה מבעלי הדגמים המתקדמים יותר, נהגי Model 3 יצטרכו להשתמש בעמדות Supercharger בתשלום נוסף.

רמות גימור

  • רמת הגימור הבסיסית של הדגם - Standart Range , זוהי גרסה בעלת הנעה אחורית. מיוצרת משנת 2019. מגיעה עם סוללה סטנדרטית המספיקה לכ-350 ק"מ או מעט יותר. הזינוק עד 100 קמ"ש מתבצע תוך 5.6 שניות. עלות התחלתית - כ-35 אלף דולר. אמנם, לאחר חידוש גרסת Model 3, "המכונית העממית" לא נכנסה לקו הדגמים של שנת 2021. טסלה הסירה את רמת הגימור Standard Range מהקטלוג והפסיקה את המכירות שלה. קיימת גרסה מתקדמת יותר - Standard Plus עם הספק בסך 258 כ''ס וטעינה שמספיקה ל-430 ק"מ. לגרסה אבזור פנים מתקדם יותר (מושבים מתכוונים, חומרי גימור איכותיים יותר ומערכת אודיו מתקדמת). לגרסה זו עלות גבוהה יותר המתחילה ב-38 אלף דולר (נכון לשנת 2021). ישנה גם גרסה בעלת הנעה כפולה עם הספק בסך 258 כ"ס, המזנקת עד 100 קמ"ש תוך 5.1 שניות.
  • Mid Range – רמת הגימור הבינונית של טסלה Model 3, זוהי גרסת הנעה אחורית. מיוצרת משנת 2018. טעינה אחת מספיקה ל-418-420 ק"מ. הזינוק עד 100 קמ"ש מתבצע תוך 5.6 שניות. העלות המשוערת מתחילה ב-45 אלף דולר (נכון לשנת 2021).
  • Long Range – גרסת טסלה Model 3 עם טעינה שמספיקה לזמן ממושך. גרסה בעלת הנעה אחורית המיוצרת מאמצע שנת 2017. הגרסה מצוידת בסוללה עם נפח מוגדל, מנוע אחורי RWD ו"חבילת פרימיום". הזינוק מ-0 עד 100 קמ"ש מתבצע תוך 5.1 שניות. טעינה אחת מספיקה ל-500 ק"מ. "חבילת הפרימיום" כוללת גג פנורמי, גימור איכותי יותר ומושבים משופרים, חלונות צד חשמליים ומערכת אודיו מתקדמת. העלות הכוללת של המכונית מתחילה ב-49 אלף דולר (נכון לשנת 2021). אופציונלית ניתן להוסיף: מערכת "נהג אוטומטי" משודרגת תמורת 5,000 דולר, מערכת שליטה עצמית מלאה (full self driving capabilities) תמורת 3,000 דולר. ג'אנטים 19 אינץ' ב-1,500 דולר. בתוספת 1,000 דולר נוספים ניתן לבחור את המרכב בכל צבע מלבד שחור. ברבעון האחרון של שנת 2018 גרסת Long Range RWD הוחלפה ב-Midrange (MR). הגרסה החדשה מאופיינת בסוללה שמספיקה ל-420 ק"מ, זינוק פחות מהיר (100 קמ"ש תוך 5.6 שניות) ועלות נמוכה יותר – החל מ-45 אלף דולר (כל המחירים נכון לשנת 2021).
  • גרסת טסלה Model 3 ברמת הגימור Long Range AWD בעלת ההנעה הכפולה, מיוצרת משנת 2018. הגרסה מאובזרת בשני מנועי חשמל עם הספק כולל בסך 351 כ"ס. טעינה אחת של סוללה בנפח 75 קילוואט מספיקה ל-580 ק"מ. הזינוק מאפס עד מאה קמ"ש מתרחש תוך 4.4 שניות. העלות מתחילה מ-54 אלף (נכון לשנת 2021).
  • גרסת טסלה Long Range Performance AWD בעלת ביצועים משופרים וסוללה בנפח מוגדל היא גרסת הנעה מלאה. מיוצרת משנת 2018. מאובזרת במנועים חזקים עם הספק כולל בסך 462 כ"ס. הזינוק עד 100 קמ"ש המתבצע תוך 3.3 שניות. טעינת סוללה אחת מספיקה ל-567 ק"מ. המחיר שלה מתחיל ב-64 אלף דולר (נכון לשנת 2021). מאובזרת ב"חבילת פרימיום".

מתיחת הפנים של שנת 2020

בשנת 2020 טסלה Model 3 עברה מתיחת פנים. המכונית החשמלית זכתה בחזות משופרת, אבזור משודרג. הואץ הזינוק עד מאה קמ"ש והוגדל מרחק הנסיעה בטעינה אחת.

מבחינה חיצונית גרסת סדאן המחודשת מאופיינת בידיות "השקועות" בצבע שחור ובגימור שחור בקו החלונות שהחליף את גימור הכרום. גרסת Performance המתקדמת מאובזרת בג'אנטים Überturbine בגודל 20 אינץ'. שתי רמות הגימור הנוספות מצוידות בג'אנטים בגודל 18 ו-19 אינץ' בעיצוב מחודש.

שינויים קלים חלו בעיצוב חלל הפנים: פתח התא לטעינת טלפונים אלחוטים כעת מעוצב בגימור מט ולא מבריק. חיבורי USB הוחלפו ל-USB-C. אחד החיבורים ממוקם בתא הכפפות כהגנה בפני גניבה. את הכונן עם הקלטות הוידאו מהמצלמות ניתן להכניס אל תא הכפפות שייפתח רק בעת הפעלת הלוח האלקטרוני של סדאן. בנוסף אבזור הבסיס כולל פתיחת תא מטען חשמלית.

עובדות מעניינות

ב-31 במאי 2016 באסיפת בעלי המניות השנתית, הודיע אילון מאסק על כך, שבעלי Model 3 ישתמשו בעמדות הטעינה Supercharger בתשלום נפרד או ברכישת אופציה מיוחדת. החברה מסרה, כי הסיבה להחלטה שכזו היא השאיפה למזער את העלות ההתחלתית של המכונית.

מחיר העלות של המכונית החשמלית נקבע בסך 35 אלף דולר, אמנם חלק מהרוכשים הראשונים בארה"ב קבלו החזר מס פדרלי בסך 7,500 דולר. התמיכה הממשלתית הוענקה ברכישת 200 אלף המכוניות החשמליות הראשונות שנמכרו בארה"ב.

המייסד וראש החברה אילון מאסק עדיין מאמין ברעיון הרכב הנגיש מאת Tesla. בעוד שלוש שנים החברה מבטיחה לייצר מכונית Tesla בייצור המוני במחיר 25 אלף דולר עם מערכת "נהג אוטומטי" מלאה.

בשל ניכוי המס, אילוצים לוגיסטיים והביקוש האדיר (כמות עצומה של הזמנות מראש), הייבוא הראשוני של דגמי Model 3 מחוץ לגבולות אמריקה הצפונית החל רק ברבעון הראשון של שנת 2019.

המתחרה העיקרי של טסלה Model 3 הוא רכב שברולה Bolt החשמלי התואם מבחינת המחיר ומבחינת טווח הנסיעה בטעינה אחת. רשימת המכוניות שהוחלפו באופן תדיר ל-Model 3 בתוספת תשלום (trade in) כוללת טויוטה פריוס, ב.מ.וו סדרה 3, הונדה Accord ו-Civic, ניסאן Leaf. מכל הרשימה רק דגם Leaf הוא חשמלי לחלוטין ופריוס הוא דגם היברידי. מעניין, כי רוב המכוניות שצויינו עולות הרבה פחות מ-Model 3. רק בשנת 2018 המחיר ההתחלתי של Model 3 עמד על 49,000 דולר. דגם ב.מ.וו סדרה 3 הוא הקרוב ביותר ל-Model 3 מבחינת המחיר, המימדים ונתוני מהירות מכל הרשימה.

המייסד וראש החברה אילון מאסק עדיין מאמין ברעיון הרכב הנגיש Tesla. בעוד שלוש שנים חברת Tesla מבטיחה להשיק מכונית במחיר 25 אלף דולר בייצור המוני עם מערכת "נהג אוטומטי" מלאה. כדי להפוך חלום למציאות, Tesla תיאלץ לפתח סוללות חדשות. נצטרך להמתין כדי להבין אם מאסק יקיים את הבטחתו ולגלות מה תהיה גורלה של המכונית.