נתחיל מהעיקר: דגם התערוכה החשמלי Vision One-Eleven לא יהפוך לדגם סדרתי, אולם חלק מהטכנולוגיות וההחלטות שיושמו בו יקבלו חיים ברכבים העתידיים של מרצדס. לדוגמה, מנוע בעל שטף מגנטי צירי. הקונספט הרטרו-פוטוריסטי נוצר בהשראת דגמי C111, שהדהימו את הציבור בשנות ה-60-70. המכוניות הניסיוניות צוידו במנועים רוטוריים משונים
מרצדס. דגם התערוכה Vision One-Eleven: מחבר בין העבר לעתיד
AUTOBOOM

מרצדס. דגם התערוכה Vision One-Eleven: מקשר בין העבר לעתיד

מרצדס. דגם התערוכה Vision One-Eleven: מחבר בין העבר לעתיד

נתחיל מהעיקר: דגם התערוכה החשמלי Vision One-Eleven לא יהפוך לדגם סדרתי, אולם חלק מהטכנולוגיות וההחלטות שיושמו בו יקבלו חיים ברכבים העתידיים של מרצדס. לדוגמה, מנוע בעל שטף מגנטי צירי. הקונספט הרטרו-פוטוריסטי נוצר בהשראת דגמי C111, שהדהימו את הציבור בשנות ה-60-70. המכוניות הניסיוניות צוידו במנועים רוטוריים משונים, בטורבו-דיזלים וכן במרכבים פולימריים. Vision One-Eleven (כלומר, מאה ואחד-עשרה) הוא ניסוי דומה המקשר בין העבר לעתיד.

Mercedes-Benz C111-II D Concept 1976.

בתקופה שבין 1969 – 1979 מרצדס-במץ יצרה 16 רכבי C111 שצוידו בסוגים שונים של מערכות הנעה: מנוע ונקל רוטורי, דיזל טורבו, בנזין 8 צילינדרים.

הידעתם?

נקודת המוצא היא מרצדס C11 של הסדרה השנייה: בשנות 1970–1971 הרכיבו 6 אבות טיפוס כאלה עם מנועי ונקל רוטוריים. מרכב המכונית יוצר במלואו מפלסטיק וצורתו הייתה עתידנית במיוחד לתקופה.

הדמיון הסגנוני של מכונית העל החדשה למכונית הקופה של התקופה ההיא ניכר בכל פרט: Vision One-Eleven ירש את צורת כונסי האוויר, את הדלתות בסגנון כנף שחף, את ה"אף" האורך הנוטה מטה ואת צבע המרכב הכתום שמשתנה בהתאם לתאורה. בין סימני היכר של המאה ה-21 – פאנל מטריקס מואר במקום גריל, שעל גביו "מצוירים" פנסים עגולים, למרות שאת צורתם ניתן לשנות בקלות. החלטה דומה יושמה גם בחלק האחורי. חלונות הצד מכוסים בעיצוב מטריקס ומתמזגים עם המרכב. והפרופורציות של הקונספט הן שונות לחלוטין: אורך 4,060 מ"מ וגובה 1,170 מ"מ.

מרצדס. הגה.
מול הנהג – הגה מטוס זעיר.

תא הנוסעים מעורר גם הוא התפעלות: נראה מפואר ולא שגרתי, בעל סגנון ספורטיבי, ובו בזמן מכיל נימה של ביתיות. בד בצבע לבן מסנוור, עור בצבע המרכב והברק של אלומיניום מלוטש – יוצרים שילוב מסוגנן. המושבים של הקונספט ממוקמים נמוך, בסגנון של מכוניות מירוצים, אך בניגוד למושבי הבאקט של רכבי ספורט, אלו מציעים טווח כוונון ארוך של משענות הגב וכאמור "נוחות של S-קלאס".

מול הנהג – הגה מטוס זעיר, ומקצה לקצה של תא הנוסעים נמתח צג צר בעל גרפיקה פיקסלית אולדסקולית. אלמנט נוסטלגי כזה משתלב היטב עם המציאות הרבודה העתידנית. משקפי Magic Leap 2 הופכים את החלל בתוך הקונספט ואת הסביבה מחוץ לרכב לממשק משתמש. ניתן להוסיף אלמנטים דיגיטליים (לדוגמה, טיפים הקשריים) וכן "למחוק" את כל מה שמפריע: קורות הגג, מכסה המנוע ואפילו הרצפה.

מערכת ההנעה של Vision One-Eleven היא לא פשוט חשמלית: היא כוללת שני מנועים חשמליים בעלי שטף מגנטי צירי (מנועים כאלו הותקנו לראשונה במקלארן ארטורה). על הפיתוח והייצור של המנועים אחראים החברה הבריטית Yasa, שאותה רכשה מרצדס-בנץ ביולי 2021. המנוע יצא קומפקטי יותר בשני שליש, ובהתאם, קל יותר באותה המידה מאשר מנוע חשמלי מסורתי בעל הספק זהה. יחד עם זאת, מנוע מסוג זה מאפשר לייצר אפילו יותר מומנט. כרגע אין נתונים טכניים לגבי המנועים של הקונספט.

מנוע חשמלי חדש בעל שטף צירי מאת YASA בהשוואה למנוע חשמלי רגיל בעל שטף רדיאלי.

יותר מכך, מכונית העל צוידה בסוללה של הדור החדש בעלת הרכב כימי חדש עקרונית וקירור נוזלי של התאים בצורת צילינדרים. כפי שאפשר לראות, מרצדס-בנץ עדיין נמצאת בשיא הקדמה.

המנועים החשמליים של YASA אמורים להופיע במכוניות העל החשמליות של מרצדס-AMG כבר בשנת 2024. מרצדס-בנץ מארגנת את הייצור הסדרתי של מנועים אלו במפעל בברלין.

תוכניות
איזה מהדברים שהוצגו ב-Vision One-Eleven הייתם רוצים במכונית שלכם?
5 קולות