יצרנית הרכבים החשמליים האמריקאית נאלצה להכריז על קריאת שירות המונית עקב בעיות עם המערכות האחריות להאצה של המכוניות. למעלה מ-1,1 מיליון רכבים המהווים סכנה פוטנציאלית נקראו לתיקון, אמנם רק אלו הנמכרים בסין. מדובר בכמעט כל הטסלות שנמכרו אי פעם בשוק הסיני. תהליך הריקול החל ב-29 במאי 2023.
טסלה. יותר מ-1,1 מיליון מכוניות נקראו לריקול
AUTOBOOM

טסלה. יותר מ-1,1 מיליון מכוניות נקראו לריקול

טסלה. יותר מ-1,1 מיליון מכוניות נקראו לריקול

יצרנית הרכבים החשמליים האמריקאית נאלצה להכריז על קריאת שירות המונית עקב בעיות עם המערכות האחריות להאצה של המכוניות. למעלה מ-1,1 מיליון רכבים המהווים סכנה פוטנציאלית נקראו לתיקון, אמנם רק אלו הנמכרים בסין. מדובר בכמעט כל הטסלות שנמכרו אי פעם בשוק הסיני. תהליך הריקול החל ב-29 במאי 2023.

בסך הכל משנת 2014 ועד למרץ 2023 טסלה מכרה בסין 1,129,055 רכבים. סין הוא שוק חשוב במיוחד עבור טסלה. בשנת 2022, ההכנסות מהשוק הסיני היו יותר מ-18 מיליארד דולר, מה שגבוה פי 6 מהסכום שהרוויחה החברה ב-2019.

מספרים
Tesla electric cars near the showroom in Shanghai, China.
הרכבים החשמליים של טסלה ליד אולם התצוגה בשנחאי, סין.

על קמפיין הריקול הודיעו בלומברג עם התייחסות למינהל לאסדרת השוק של סין. מיד נרגיע את כל הקונים והבעלים של טסלה: את הבעיה ניתן לפתור באמצעות עדכון הקושחה באופן אלחוטי, ללא צורך לפנות למרכז שירות.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, עוד בפברואר של 2023 אמר כי ההגדרה החמורה "קמפיין ריקול" לא מתאימה למקרים כאלו והיא למעשה אנכרוניזם.

הערה
Tesla Car Dealership
אולם תצוגה של טסלה.

אבל מבחינת החוק, כלומר פורמלית, זה עדיין נחשב לקמפיין ריקול. ולכן נשאיר את המונח הזה. נקראו לשירות 1,104,622 רכבים חשמליים שירדו מפס הייצור של מפעל טסלה בשנחאי. ביניהם: מודל S, מודל X, מודל 3 שיוצרו בסין וכן מודל 3 ומודל Y שיובאו לסין בתקופה בין ינואר 2019 לבין אפריל 2023.

טסלה מודל 3.

הבעיה נעוצה בתפקוד מערכת הרגנרציה. ברוב הרכבים החשמליים ניתן להחזיר חלק מהאנרגיה לסוללה באמצעות לחיצה על דוושת בלימה וכן שחרור דוושת ההאצה. כאשר הנהג מוריד את רגלו מהגז כדי להאט, הכוח הנוסף מהמנוע מועבר לסוללה כדי להטעין אותה. עם זאת, קצב ההאטה של הרכב נותר בלתי מוגדר, מה שעלול להגביר את הסיכון לתאונה.

תא נוסעים. טסלה מודל 3.

אולם כבר זמן מה האפשרות לבחור את מצב הרגנרציה נעלמה במכוניות טסלה. בזמן שחלק מהמשתמשים הסיניים נהנים מההזדמנות לנהוג עם דוושה אחת, אחרים, להפך, מתלוננים על הבלבול ולפעמים מאיצים באופן לא רצוני, מה שכבר הוביל לתאונות קטלניות. בנוסף לכך, היו טענות מצד פקידי הממשל בקשר להיעדר אזהרה על לחיצה ארוכה מדי על דוושת ההאצה, שעלולה לגרום להאצה חזקה מדי ולתאונה.

טסלה מודל S.

המקרה הרועש ביותר התרחש בתערוכת הרכב בשנחאי ב-2021. אחד מבעלי מודל 3 טיפס על אחת המכוניות החשמליות וצעק שאביו כמעט מת מפני שהבלמים ברכב שלו כשלו. המחאה התפשטה במהירות ברשת, הפכה לויראלית ויצרה כותרות בינלאומיות. טסלה התנצלה בפומבי, אך מבלי להודות בפגמים כלשהם. מאוחר יותר, החברה פרסמה את יומני נתוני הרכב המראים שהרכב נע במהירות של 118,5 קמ"ש ברגע ההתנגשות.

תא נוסעים. טסלה מודל S.

כפי שכבר הובהר לעיל, ניתן לפתור את כל הבעיות הללו בעזרת עדכון התוכנה. במקרה של טסלה ניתן לבצע זאת "על גבי האוויר" (OTA), כלומר דרך האינטרנט. ובכל זאת, מבחינה פורמלית זה נחשב לקריאה לשירות.

טסלה מודל X.
"לקרוא לעדכון קושחה ריקול זה אנכרוניזם ולגמרי לא נכון!"
אילון מאסק
תא נוסעים. טסלה מודל X.

עוד בשורה לא נעימה. ממש לא מזמן שמחנו לירידת המחירים על דגמי טסלה בישראל, כולל מודל S ומודל X. אבל בתחילת מאי 2023 נודע כי היצרנית העלתה את מחירי הרכבים החשמליים בשווקי ארה"ב, קנדה, סין ויפן.

טסלה מודל Y

לראשונה מאז ינואר 2023, מודל Y ומודל 3 התייקרו בארה"ב ב-250 דולר. בקנדה המחיר עלה ב-222 דולר. ביפן ובסין ב-269 ו-289 דולר, בהתאם.

לפרוטוקול
תא נוסעים. טסלה מודל Y.

העלאת המחירים הייתה בלתי צפויה, שכן החברה של אילון מאסק הורידה את המחירים על קו הדגמים כולו שלוש פעמים ברציפות מוקדם יותר במהלך השנה. מנכ"ל טסלה הסביר זאת בנכונותו להקריב רווחים למען צמיחה בתנאי העלאת הריבית והמיתון האפשרי בארה"ב. בייג'ינג מצאו בקיצוץ המחירים מלחמה מסחרית. איגוד יצרני הרכב הסיני (CAAM) קראו למאסק לנטוש את מדיניות השיווק האגרסיבית. וככל הנראה סין החליטה לחבוט בחזרה ואילצה את האמריקאים להכריז על קמפיין ריקול המוני.

ואיזה מודל אתם רוצים?
8 קולות