בנטלי מולסאן (Mulsanne) – סדאן הדגם היוקרתית, פרי יצירתה של חברת Bentley Motors משנת 1980. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש גרסת דור שני ואחרון של מכונית פאר זו לאחר מתיחת פנים של שנת 2016. באביב של שנת 2020, ייצור המולסאן הופסק.
בנטלי מולסאן ‏2016. מרכב, צורה. סדאן, 2 דור, שדרוג
AUTOBOOM

בנטלי מולסאן. התגלמות הפאר והיוקרה.

בנטלי מולסאן ‏2016. מרכב, צורה. סדאן, 2 דור, שדרוג

בנטלי מולסאן (Mulsanne) – סדאן הדגם היוקרתית, פרי יצירתה של חברת Bentley Motors משנת 1980. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש גרסת דור שני ואחרון של מכונית פאר זו לאחר מתיחת פנים של שנת 2016. באביב של שנת 2020, ייצור המולסאן הופסק.

השם «Mulsanne» מתייחס לעברה הספורטיבי של Bentley. בין השנים 1924 ל-1930, מכוניותיה ניצחו חמש פעמים במרוץ בן 24 שעות המפורסם של לה-מאן. המקטע הארוך ביותר במסלול נושא שם Mulsanne Straight. בשגרת היומיום, מחוץ למרוצים, הוא שייך לכביש המוביל ליישוב Mulsanne במערב צרפת.

ככלל, סדאנים גדולות לא קשורות במיוחד למרוצים. ובכל זאת, הקשר עדיין קיים. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כש-Bentlеy הובילו בלה-מאן, מכוניות המרוץ נהגו להיות גדולות וכבדות, עם מנועים רבי-ליטרים ודומים יותר מבחינה רעיונית ל-Mulsanne של ימינו, מאשר למשל לקונטיננטל GT. בתקופה זו הזכייה במרוץ הייתה מושגת בנסיעה בקו ישר ולא בפיתול. ובמובן זה, Mulsanne זכתה בשמה האגדי ביושר.

דור ראשון

שנות ייצור בין 1980 ל1993. המולסאן הראשונה יצאה בעיצוב מודרני לתקופה עם מרכב מלוטש, שטח זיגוג נרחב, מכסה מנוע ומכסה תא המטען מאלומיניום ועם חלקי מרכב תחתון ושאסי מגלוונים למניעת קורוזיה. המתלה הקדמי שלה היה מותקן על סרן עם זרועות כפולות ומתלה עצמאי חדש מאחורה היה מותקן על זרועות משולשות, מה ששיפר את השליטה על המכונית במיוחד בעת פניות חדות. המכונית הייתה מאובזרת במנוע V עם שמונה צילינדרים בנפח 6,75 ליטר בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. בתחילה המנוע היה מאובזר בקרבורטור ומאוחר יותר שודרג במנגנון הזרקת דלק. בשנת 1987 Mulsanne הוחלפה בדגם חדשני יותר Mulsanne S. למולסאן מדור ראשון היו כמה גרסאות.

  • Mulsanne Turbo יצאה בשנת 1982 והייתה מצוידת במנוע טורבו.
  • Mulsanne Turbo R. האות "R" ציינה את המושג "Roadholding" – "אוחז הכביש", למעשה זה היה אותו דגם טורבו רק עם אחיזת מתלה זוויתית מחוזקת.
  • Mulsanne Eight – מכונית נגישה יותר עם עיצוב פשוט יותר ואבזור תא הנוסעים פחות יקר המיועדת לקונים צעירים.

דור שני

תקופת הייצור בין 2010 ל-2020, עם מתיחת פנים בשנת 2016. המולסאן השנייה הפכה למעשה למכונית Bentley הראשונה המיוצרת על בסיס פלטפורמה מקורית משלה. במיוחד עבור בנטלי Mulsanne החדשה פותחה פלטפורמה מקורית ולא מושאלת כמו מקודם, עם בסיס גלגלים באורך 3,266 מ"מ. הסדאן החדשה זכתה בשיווי משקל אידאלי, היגוי חד ומדויק ללא סיכון איבוד שיווי המשקל בפניות המצופה ממכונית מאובזרת במימדים כה גדולים.

המכונית מצוידת במנוע טורבו כפול בצורת V עם שמונה צילינדרים בנפח 6,75 ליטר ועם הספק מירבי בסך 512 כ"ס. תיבת 8 הילוכים אוטומטית מאת ZahnradFabrik הגרמנית. מהירותה המקסימלית של סדאן קצת פחות מ-300 קמ"ש וההאצה עד מאה קמ"ש הראשונים לוקחת 5,3 שניות. צריכת דלק ממוצעת ל-100 קמ"ש – היא 16,9 ליטרים.

הרכבת המכונית לוקחת 400 שעות – פי שלוש ממה שדרוש עבור כל Bentley אחרת. החלק הארי מזמן וכוח האדם מושקע באבזור ידני של תא הנוסעים.

Mulsanne Speed – העוצמתית ביותר, המוצגת לראשונה בשנת 2014, מגיעה עם מנוע מחוזק בהספק עד 537 כ"ס, מאיצה עד 305 קמ"ש ומשיגה את המאה קמ"ש הראשונים ב4,9 שניות. ההאצה, בין אם מתחילה ב-20 קמ"ש או בין אם ב-200 – תהיה עוצמתית וחלקה באותה מידה. המנוע פועל בכמות סל"ד נמוכה להפליא וה"אוטומט" ZF מעבירה את ההילוכים בצורה חרישית לחלוטין. כל זה נותן הרגשה המשתווה לישיבה על מושב של מטוס פרטי הצובר מהירות בפס ההמראה; אם היו קיימים, כמובן, פסי המראה חלקים לגמרי ומטוסים שקטים לחלוטין. בנוסף הדגם השתדרג במערכת המשתקת מחצית מהצילינדרים, שבזכותה צריכת הדלק הרשמית של גרסת Mulsanne Speed 537 החזקה למחזור אינה עולה על 15 ליטרים לקמ"ש.

בסרטון: בנטלי מולסאן 2010 שנת. סדאן.

כל חלקי דגם Mulsanne, מהתחלה ועד הסוף, כולל ריתוך מרכב, מיוצרים במפעל בקריו. הרכבת המכונית לוקחת 400 שעות – פי שלוש ממה שדרוש עבור כל דגם Bentley אחרת. החלק הארי מזמן וכוח האדם מושקע באבזור ידני של תא הנוסעים. בנטלי מולסאן מהדור השני – זוהי מכונית יוקרה אמתית, המוצעת ב-114 גווני צבע לבחירה. תא הנוסעים של בנטלי מולסאן מדור 2 מאובזר בעור אמתי ב-24 גווני צבע שונים, סוגי עץ יקר ופלדה מלוטשת ידנית. מכונית הדגם מגיעה עם כונן קשיח בנפח 40 ג'יגה, מערכת ניווט, מערכת אודיו עם 14 רמקולים ופתרונות עכשוויים רבים אחרים עבור מותג בריטי שמרני שכזה.

בשנת 2016 מולסאן עברה מתיחת פנים, שהעניקה לה צלעות רדיאטור מחודשות, פגושים, פנסי תאורה קדמים ואחוריים משודרגים ומערכת מולטימדיה. הגרסה המחודשת זכתה במסגרות כרום עבור פנסי ערפל וברדיאטור עם צלעות אנכיים.

זאת ועוד, זכינו לפגוש גם את גרסת בנטלי מולסאן Extended Wheelbase המוארכת (EWB) ואנו מדברים על יוקרה אמתית מסוג אחר! שולחנות אישיים, משענות לרגליים, וילונות עטומים על החלונות, בר במרכז לוח המחוונים, מושבים אחוריים מופרדים, נוחים במיוחד ופתח מעל החלק האחורי בתא הנוסעים. בשנת 2020 ייצור המולסאן הופסק. כל אנשי הצוות שעסקו בייצור הדגם הועברו לאתרים אחרים בקריו ואת מקומה של מכונית הדגל תפסה פלאינג ספור החדשה. סדרת מכוניות אחרונה הכוללת 30 רכבי Mulsanne 6.75 Edition הוצרה באביב בשנת 2020.