BYD קראה ליצרניות רכב סיניות להשתלט על העולם
BYD קראה ליצרניות הרכב הסיניות להתאחד, "לנפץ את האגדות הישנות", ליצור מותגים חדשים ברמה עולמית ולהשתלט על השוק הגלובלי. עכשיו זה הזמן של סין לשנות את הסדר העולמי בתחום תעשיית הרכב, טוען מייסד ויו"ר BYD, וואנג צ'ואנפו.
BYD היא אחת היצרניות הגדולות ביותר של רכבים חשמליים בעולם. בשנת 2030 החברה הצליחה להגדיל את היקף הייצוא השנתי ב-1,060%. BYD נכנסה לשלישיית המותגים החשמליים הפופולריים ביותר בשוק שלנו.
ב-7 החודשים הראשונים של 2023, BYD הצליחה לתפוס 37% משוק המכוניות החשמליות הסיני. לשם השוואה: בשנת 2022 הנתח עמד על 29%. מבחינת היקף המכירות, BYD עקפה את פולקסווגן, שהייתה במשך תקופה ארוכה המובילה בסין. ככל הנראה, צפוף להם מדי שם…
באירוע, שהוקדש להצלחות האחרונות של החברה, יו"ר BYD נשא נאום לוהט שלווה בסרטון על 12 השחקנים הגדולים ביותר בשוק הרכב הסיני, ביניהם FAW Group, Xpeng, Nio ו-Li Auto. וואנג צ'ואנפו טוען שהגיע הזמן שיצרניות רכב מסין יאחדו כוחות ויהפכו למובילות בתעשיית הרכב העולמית.
לדבריו, מובילי תעשיית הרכב הסינית אמנם שונים זה מזה, אבל נעים באותו הכיוון. יו"ר BYD סיכם את נאומו בקריאה ליצור מותגים גלובליים חדשים ברמה עולמית וציין כי 1,4 מיליארד התושבים בסין כבר זמן רב מחכים ליציאתם של מותגים סיניים לבמה העולמית.
באופן טבעי, נאום כזה בסין זכה למשוב חיובי. הרי בשוק הביתי המותגים הסיניים נאלצים לעבוד בתנאים של תחרות עזה ובמקביל לא להוריד עין ממדיניות התמחור האגרסיבית של טסלה האמריקאית. ובשווקים הזרים, רכבים מיצרניות סיניות עדיין נתקלים ביחס חשדני מצד הצרכנים.
וויליאם לי, ראש הסטארט-אפ NIO, המייצר רכבי יוקרה חשמליים, נענה לקריאתו של BYD ואמר שהוא גאה בתעשיית הרכב הסינית. לי שיאנג מ-Li Auto בירך כל חבר ב"עידן האנרגיה החדש". עם זאת, Great Wall Motor לא הסכימה עם BYD: וואנג יואנלי, מנהל טכנולוגיות הראשי של GWM, הדגיש את חשיבות התחרות המקומית ואמר שמוקדם מדי לסינים לאחד כוחות על הבמה העולמית.
ייצוא הרכבים מסין צובר תאוצה במהירות. לפי נתוני איגוד יצרניות הרכב בסין, במחצית הראשונה של 2023 יותר מ-2,14 מיליון רכבים סיניים נמסרו לשווקים זרים. מדובר בעלייה שנתית של 75,7%! המובילים הם BYD וצ'רי.
יחד עם זאת, אם להעריך את הרכבים הסיניים מבחינת טכנולוגיות גבוהות, הרכבים החשמליים המתקדמים ביותר מיוצרים דווקא על-ידי חברות סיניות – וזוהי עובדה מוכחת מדעית. Li Auto ו-Xpeng עקפו את מרצדס בנץ וב.מ.וו, בעוד NIO נחשב לטוב ביותר בין מותגי יוקרה.
הסניף הסיני של J.D. Power מרכיב מדי שנה את דירוג המכוניות "החכמות ביותר", שמעריך מכוניות דלק וחשמליות מפלחי השוק ההמוני והיוקרתי. לכל חברה מוענק Tech Experience Index (TXI) – מדד טכנולוגיות וחדשנות בסולם של 1000 נקודות.
שלושת החברות המייצרות את הרכבים החשמליים המתקדמים ביותר בפלח ההמוני הן: Li Auto ו-Xpeng (643 נקודות כל אחת), וכן זיקר, חברת-בת של ג'ילי, שצברה 641 נק'. מבין יצרניות של מכוניות חשמליות יקרות, הסטארטאפ Nio צבר את הניקוד הגבוה ביותר – 629 נק'.
מותגים אירופאים ואמריקאים נכבדים הצליחו להתחרות בסיניים רק בקטגוריית המכוניות עם מנועי בעירה פנימית. שלושת המותגים המובילים המייצרים רכבי יוקרה עם מנועי דלק הם מרצדס-בנץ (574 נק'), לינקולן (557 נק') וב.מ.וו (545 נק').