טויוטה. יותר ספורט בקראון ספורט
היא דומה לטויוטה קראון קרוסאובר, שהינה למעשה מכונית במרכב סדאן, למרות השם, אך קראון ספורט החדשה שהוצגה ביום הראשון של מאי 2023 היא מכונית האצ'בק גדולה עם מרווח גחון מוגבר והדגם השני במשפחת קראון החדשה. קו הדגמים הגלובלי שהופיע לראשונה בקיץ של 2022 כולל ארבעה רכבים.
טויוטה קראון קרוסאובר הוא סדאן בעל בודי קיט הגנתי לא צבוע ומרווח גחון גבוה. הראשונה מבין ארבע הגרסאות החדשות של טויוטה קראון נמכרת ביפן, אמריקה, סין ומדינות אחרות.
טויוטה קראון ספורט 2023 מבוססת על פלטפורמת GA-K, לכן קיבלה הנעה קדמית כברירת מחדל. קווי המתאר של המכונית מזכירים גם האצ'בק וגם קרוסאובר, אבל טויוטה קוראת לו פשוט SUV. מימדי המרכב של הדגם הם הבאים: אורך 4,710 מ"מ, רוחב 1,880 מ"מ, גובה 1,560 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים הוא 2,770 מ"מ, שהיא התקצרות די ניכרת בהשוואה לקרוס-סדאן קראון (2,850 מ"מ). עם זאת, מפשק הגלגלים הוא רחב יותר ב-2 ס"מ: הרי ספורט! לנהיגה אקטיבית מיועדים גם הגלגלים הגדולים בקוטר R21.
תא הנוסעים כולל שני מסכים על הפאנל הקדמי – הם גדולים, אבל לא יותר מדי, ובנוסף יש כפתורים פיזיים רבים. טויוטה קראון ספורט החדשה קיבלה אפשרויות עיצוב פנימי עם צבעים בולטים, כגון אדום-שחור, ומושבים קדמיים בעלי תמיכת צד מובהקת. משענת הגב של הספה האחורית מתחלקת בפרופורצית 60/40.
טויוטה הכינה עבור קראון ספורט שתי גרסאות, שתיהן היברידיות עם הנעה כפולה. עד כה הוצגה הגרסה הבסיסית המבוססת על מנוע בנזין 2,5 ליטר (שום טורבו!) בשילוב עם גיר רציף אלקטרו-מכני ושני מנועים חשמליים, אחד בכל סרן. מערכת כזאת נקראת E-Four ומפיקה 239 כ"ס בקראון הראשונה. מכוניות כאלו יורכבו במפעלים יפניים ומשם יימסרו לשווקים שונים.
באופן מוזר, קראון ספורט לא תקבל מנועי טורבו, לעומת קראון קרוסאובר המצויד ביחידת כוח Hybrid Max המפיקה 345 כ"ס. המכונית השנייה בהיצע תקבל גם גרסה בכירה, היברידית פלאג-אין PHEV. מערכת ההנעה נלקחה מהגרסה הבכירה של טויוטה RAV4 (כזאת מוצעת בישראל) ומבוססת גם היא על אותו מנוע 2,5 ליטר, אך המנועים החשמליים בה הם חזקים יותר. ההספק הכולל של רכב הפנאי הפופולרי הוא 306 כ"ס, ובדגם החדש הוא עלול להיות גבוה יותר. הייצור של גרסת ה-PHEV יחל בחורף.
הפיתוח של משפחת קראון החל תחת ניהולו של אקיו טויודה, שעזב את תפקידו כנשיא טויוטה ב-1 באפריל 2023. המשמעות היא שאפשר לצפות לרוח נמרצת מאת הדגמים שזכו לתשומת ליבו של ראש טויוטה לשעבר, שהתחרה במרוצים תחת השם הבדוי מוריזו.
מהנדסי טויוטה התקינו בקראון ספורט מתלים ספורטיביים עצמאיים – מקפרסון בסרן הקדמי, מערך רב-חיבורי מאחור. כאופציה יש אפילו בולמי זעזועים אדפטיביים. כמו בקראון קרוסאובר, ישנו היגוי כפול, אבל המערכת DRS (Dynamic Rear Steering) עובדת מהר יותר ומספקת היגוי חד יותר.
באשר לשני דגמי קראון הנותרים: בדצמבר יופיע סדאן בגודל מלא שאורכו 5,030 מ"מ. הדגם יקבל הנעה אחורית ויחידות הנעה היברידית ומימנית. כמווחת כבוד להיסטוריה ולמען סיפוק הדרישות של השוק, בשנת 2024 יוצג קראון סטיישן באורך 4,930 מ"מ: פלטפורמת GA-K עם מנוע רוחבי, וזה אומר, הנעה קדמית כברירת מחדל. כמו כן, צפוי שהסטיישן יקבל שתי גרסאות היברידיות, כולל אחת פלאג-אין.