BYD. יוצרת החלומות של וורן באפט
BYD Co Ltd (או Build Your Dreams – "תבנה את החלום שלך") היא חברת החזקות רכב ענקית המייצרת אוטובוסים, משאיות, אופניים חשמליים, מלגזות, סוללות, אבל הכי חשוב – מכוניות: רגילות, היברידיות, חשמליות.
ההתחלה
חברת BYD נוסדה על-ידי המהנדס וואנג צ'ואנפו (Wang Chuanfu) בשנת 1995 ובמהירות הפכה למוצלחת, אבל לא כיצרנית רכב, אלא כיצרנית סוללות לטלפונים ניידים. החברה תפסה נתח שוק דומיננטי במכירת סוללות ניקל-קדמיום, מטענים ומקלדות לטלפונים ניידים והייתה הספקית הראשית של נוקיה, מוטורולה, סמסונג, סוני אריקסון, וואוויי וקיוסרה.
בתחילת המאה הממשלה הסינית התחילה לעודד ייצור של רכבים ו-BYD, בדומה לחברות סיניות רבות אחרות שלא עסקו ברכבים קודם לכן, נענתה לקריאתה של המפלגה והממשלה והחלה לייצר רכבים במידה הולכת וגוברת. בשנת 2003 חברת הסוללות BYD קיבלה רישיון לייצור רכב עקב רכישת חברת Qinchuan Automobile Company. באותה תקופה QAC ייצרה את הדגם QCJ7181 Flyer, בלי לחשוב פעמיים BYD המשיכה לייצור אותו אך שינתה את השם ל-BYD Flyer – זוהי אחת המכוניות הסיניות הראשונות המוכרות גם מחוץ לסין.
הרבה מזל
האירוע המרכזי בהיסטוריה של BYD התקיים בסוף שנת 2008, כאשר הקרן של וורן באפט Berkshire Hathaway השקיעה 232 מיליון דולר על מנת לרכוש כ-10% מהמניות של BYD דרך Sino-American Energy Holdings. במקור, באפט רצה לקנות 25% מהחברה, אבל וואנג סירב למכור יותר מ-10%. באפט הערמומי מאוד אהב את העובדה, שכן היא מדגימה שצ'ואנפו האמין במידה מלאה בהצלחת העסק שלו.
מאז החברה צמחה בקצב מסחרר – הן מבחינת היקף מכירות והן מבחינת פיתוח דגמים חדשים. במהרה BYD הציגה את הגרסה ההיברידית הנטענת של הדגם הקומפקטי בצורת מרכב סדאן BYD F3. היקף המכירות הכולל של המותג בשנת 2009 הגיע ל-448,400 רכבים ו-F3 הפך לסדאן הנמכר ביותר בסין. בנוסף לכך, BYD החלה לייצא את כלי התחבורה שלה לאפריקה, דרום אמריקה והמזרח התיכון. החברה התפתחה באופן תוקפני, שכרה מומחים מהחברות המובילות ופתחה סניפים ומיזמים משותפים בכל רחבי העולם. בשנת 2010 הוקם אפילו מיזם משותף עם דיימלר. בערך באותה תקופה החלו האשמות בקשר להעתקה, מספר מותגים בעולם אף תבעו את BYD, אך ללא הצלחה. בשנת 2010 הופיע האוטובוס החשמלי הראשון של BYD שנמכר כיום באצוות של מאות יחידות. בעוד שפריסת הייצוא היא רחבה וכוללת עשרות מדינות, מארגנטינה ועד יפן. אפילו באירופה קונים אותם: רק בשנת 2020 האוטובוסים החשמליים של BYD נרכשו על-ידי ציים בגרמניה, ספרד, דנמרק, הולנד ונורבגיה.
בשנת 2013 BYD עלתה למקום העשירי מבחינת היקף המכירות בסין. בשנת 2015 המכוניות של BYD היו בין הנמכרות ביותר בקטגורית הרכבים ההיבירידיים פלאג-אין והחשמליים. אבל באפט לא השקיע בדגמי הבנזין ואפילו לא בהיברידים, אלא דווקא ברכבים החשמליים. והוא לא טעה. BYD הפכה לשחקנית גדולה בשוק הרכב העולמי עקב הצמיחה החדה של תעשיית הרכבים החשמליים הסין. היקף המכירות השנתי עלה על 130 אלף רכבים חשמליים, בכך החברה מתחרה על נתח השוק מול יצרניות רכבים חשמליים כמו Wuling, NIO וכמובן, טסלה.
לקראת סוף שנת 2018, עשר שנים לאחר ההשקעה, Berkshire הרוויחה 1,6 מיליון דולר מהנתח שלה בחברת BYD, וב-2019 המספר עלה ל-5,9 מיליארד! כך BYD הצדיקה את שמה ואכן יצרה את החלום. גם אם זה היה חלום מחושב היטב של וורן באפט. באמצעות הידע העמוק שלה בטכנולוגית סוללות, הכסף של באפט והעלות הנמוכה של כוח העבודה בסין, BYD ביססה את עצמה בשוק הרכבים החשמליים והחלה להגביר את נוכחותם של דגמי החברה מחוץ לסין.
כיום
BYD התחילה את ההתרחבות אל עבר אירופה מנורבגיה עם BYD Tang ומספר רכבים מסחריים. על מנת לשפר את העיצוב החיצוני של המוצרים המשעממים שלה, בשנת 2019 BYD פתחה מרכז גלובלי לעיצוב המנוהל על-ידי מומחי אודי, פרארי ומרצדס-בנץ לשעבר תחת פיקודו של וולפגנג איגר. הפרויקט המשותף הראשון של הצוות החדש, E-SEED GT, הוצג בתערוכת Auto Shanghai באפריל 2019.
בשנת 2020 החברות BYD וטויוטה הכריזו על הקמת המיזם המשותף החדש YD Toyota EV Technology Co לפיתוח רכבים חשמליים, בעוד שטויוטה סומכת על עזרתה של החברה הסינית, שכן הענקית היפנית, באופן מפתיע, מתפתחת בקצב איטי במיוחד מבחינת פיתוח המכוניות החשמליות. טויוטה, מצדה, היא חברת רכב מס' 1 או מס' 2 בעולם (בשנים שונות או עוקפת או מפסידה לפולקסווגן) מבחינת היקף המכירות, ו-BYD בעזרת השותפה היפנית מקבלת הזדמנות להתקדם ולהתרחב.
נתח המכירות של רכבי NEV (מקור אנרגיה חדש) מאת המותג BYD צמחו עד שנת 2020, אך מגיפת הקורונה קטעה את התהליך המתמשך הזה. רכבי NEV היוו 44,4% מסך היקף המכירות של הרכבים בחברה. מספר המכוניות החשמליות וההיברידיות של BYD שנמכרו בשנת 2020 הוא 130,970 ו-48,084, בהתאם, מה שנמוך ב-11% ו-33,4% בהשוואה לשנה הקודמת. בנוסך למגיפת הקורונה, על הירידה במכירות השפיעה התחרות האינטנסיבית מצד היצרניות המקומיות וזרות. מצד שני, היקף הייצור של הסוללות בשנת 2020 גדל ב-2% בהשוואה לשנה קודם לכן. כבר בינואר 2021 BYD החלה להחזיר את הפוזיציות שלה, המכירות שלה צמחו ב-120,2% בהשוואה לאותה התקופה שנה קודם. ובסוף אוגוסט 2021, המכירות של NEV מאת BYD זינקו ביותר מ-300% (ל-61,409 יחידות).