לוטוס. מכונית העל אליז + טכנולוגיות סודיות = Nyobolt EV החשמלי עם טעינה תוך 6 דקות
מה יקרה אם להוסיף טכנולוגיות סודיות ללוטוס אליז? את התשובה לכך יודעים בחברת Nyobolt שבנתה גרסה חשמלית של מכונית הספורט הנטענת תוך 6 דקות. ב-Nyobolt EV התקינו תאי סוללה חדשניים עם טעינה מהירה-על. אם לממש פרויקט כזה במציאות, הבעיה העיקרית שעוצרת רבים מרכישת רכב חשמלי תיפתר. זמן הטעינה מהשקע יהיה בערך שווה לזמן התדלוק של מכונית רגילה עם מנוע דלק.
הסטארט-אפ הבריטי Nyobolt הוקם בשנת 2019 על-ידי מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' כדי לפתור את הבעיה העיקרית של כלי רכב חשמליים – טעינה ארוכה מדי. Nyobolt מפתחת תאי סוללה לטעינה מהירה-על. בלוק הסוללות המורכב מהם בקיבולת 35 קוט"ש תומך בטעינה בזרם של 10C (פי 10 מהנפח הנומינלי באמפ"ש) ונטען במלואו תוך 6 דקות בלבד. ביוני 2023 הוצג אב הטיפוס הראשון של רכב חשמלי עם טכנולוגיה זו.
מכונית הספורט Nyobolt EV נוצרה על בסיס לוטוס אליז. למודרניזצית דגם המקור הזמינו את ג'וליאן תומסון, שעיצוב את התדמית המקורית של המכונית משנת 1996. הוא עירב את הסטודיו לעיצוב Callum שפתח מעצב יגואר לשעבר, יאן קלאם.
לוטוס אליז הוא רודסטר דו-דלתי שיוצר בין השנים 1995 – 2021. עם הופעתו החל עידן חדש בתולדות החברה Lotus. הדגם צבר פופולריות רבה במהירות בקרב חובבי רכבי הספורט. סוד ההצלחה טמון בעיצוב החיצוני הבלתי שגרתי והעתידני והמרכב המקורי. שלד המרכב העשוי מלוחות אלומיניום שוקל 70 ק"ג בלבד. עליו נתלו הפאנלים החיצוניים של המרכב שיוצרו מחומרים מרוכבים והוברגו קורת הפלדה של הסרן האחורי וקשת ההתהפכות. הודות לסגסוגות הקלות המהנדסים הצליחו להשיג משקל נמוך במיוחד – 690 ק"ג.
כתוצאה משיתוף הפעולה בין Nyobolt, המעצב ג'יוליאן תומסון וסטודיו Callum, מכונית העל החשמלית Nyobolt EV התרחבה ב-100 מ"מ והתארכה ב-150 מ"מ בהשוואה ללוטוס המקורית. הוחלפו הפאנלים החיצוניים, הותקנו פנסי לד, ג'נטים R19 ומצלמות עם עיכוב נמוך במיוחד במקום מראות צד. זוהי למעשה אותה אליז, אך מעוצבת מחדש תוך התחשבות במגמות המודרניות.
זהו לא הניסיון הראשון ליצור מכונית חשמלית על בסיס לוטוס אליז: לפי מתכון דומה נוצרו טסלה רודסטר, Detroit Electric SP.01 ועוד מספר אבי טיפוס ניסיוניים.
אבל המאפיין העיקרי של Nyobolt EV נמצא מבפנים. במכונית החשמלית התקינו סוללה בקיבולת 35 קוט"ש בלבד הנטענת תוך פחות מ-6 דקות. המכונית השוקלת קרוב לטון יכולה לעבור 250 ק"מ בין טעינות. זה אומר, שטווח הנסיעה בזמן טעינה צומח במהירות של 2,500 ק"מ בשעה! אפילו Supercharger V3 המודרני ביותר מאת טסלה מסוגל לספק רק 1,600 ק"מ בשעה.
למכונית הספורט האקספרימנטלית יש שקע רגיל מסוג Type 2. להטעין את Nyobolt EV ניתן מתחנות הטעינה הקיימות, בעוד שהסוללה יכולה לעמוד ב-2,000 מחזורי טעינה ללא הידרדרות ניכרת. איך התקבלו מאפיינים אלו – Nyobolt לא מספרת.
אכן, Nyobolt לא חושפת את סוד הטכנולוגיה שלהם. ידוע רק שלתאי הליתיום-יון יש אנודות תחמוצת ניוביום וטונגסטן וכן אלקטרוליט מיוחד המאפשרים להגביר את מהירות הטעינה. אבל החברה מבטיחה שהטכנולוגיה תהיה מוכנה לייצור המוני כבר בשנת 2024.
בשלב הבא, Callum מתכננת לבנות אב טיפוס של Nyobolt EV. החברה תהיה אחראית על אינטגרצית רכיבי יחידת הכוח והסוללה וכן תפתח את מערכת הקירור ואת החיווט.
לדברי המפתחים, הטכנולוגיה מוכנה ליישום ברכבים גדולים, אולם ידרשו מטענים בהספק מגה וואט שעדיין לא קיימים. אפילו תחנת הטעינה הניסיונית של חברת Desten Group מהונג קונג, הממוקמת בג'קרטה, אינדונזיה, מייצרת מקסימום 900 קילוואט. עמדות הטעינה המסחריות של XPeng ו-GAC תומכות בהספק של 480-500 קילוואט.