לוטוס אליזה הוא רכב קומפקטי בעל סוג מרכב רודסטר ועם הנעה אחורית, המיוצר החל מספטמבר של שנת 1996. חברת הייצור היא Lotus Cars הבריטית. המכונית תוכננה עוד בתחילת שנת 1994. המטרה הייתה ליצור רכב קליל וחזק המתאים לנסיעות היומיום. המותג Lotus החל להתפתח תחת חסותו של היזם הידוע לתקופה רומנו ארטיולי, שהיה הבעלים של חבר
לוטוס אליז ‏2000. מרכב, צורה. רודסטר, 2 דור
AUTOBOOM

פרח לקטנה

לוטוס אליז ‏2000. מרכב, צורה. רודסטר, 2 דור

לוטוס אליזה הוא רכב קומפקטי בעל סוג מרכב רודסטר ועם הנעה אחורית, המיוצר החל מספטמבר של שנת 1996. חברת הייצור היא Lotus Cars הבריטית. המכונית תוכננה עוד בתחילת שנת 1994. המטרה הייתה ליצור רכב קליל וחזק המתאים לנסיעות היומיום. המותג Lotus החל להתפתח תחת חסותו של היזם הידוע לתקופה רומנו ארטיולי, שהיה הבעלים של חברת Bugatti מסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. בשנת 1993 היזם רכש את חברת Lotus מידי התאגיד General Motors. בעקבות ההחלטה, אליזה הפכה למכונית ייצור סדרתי.

מכוניות Lotus מיועדות לאניני טעם אמיתיים בכל הנוגע לתענוגות משובחים, לחובבי ההתמזגות עם המכונית, בשעה שהנפש יוצאת למסע ריחוף עילאי לקולות שאגת המנוע. האחרון, אגב נוצר במטרה למצות כל "סוס" שיש ברשותו רק, כדי לרצות את הבעלים.

סיפור ההתחלה

את השם Elise המכונית קיבלה בעקבות אליז הקטנה (Elisa באנגלית), נכדתו של סניור ארטיולי. הילדה נולדה באותה תקופה שבה החל פיתוח המכונית. השקת מכונית הספורט נערכה בשנת 1995 בפרנקפורט. כאשר הרימו את הבד המכסה את דגם לוטוס אליז S1 הראשון, לעיני כולם הופיעה ילדה קטנה בת שנתיים וחצי שישבה ברכב בגאווה רבה. הקטנה לא הביעה שום פחד, כאילו הבינה את חשיבותו הרבה של האירוע עבור משפחתה. המחזה הסתבר כמרגש במיוחד, היות שילדות קטנות מסוגלות להמיס כל לב. כמות הזמנות הקדם שהתקבלה בחברה הייתה עצומה. הילדה הקטנה הצליחה למשוך את תשומת הלב ולרמז, כי מדובר כאן על משהו מיוחד בהחלט.

בהמשך אליז ארטיולי תתחיל להציג את עצמה בבית-הספר בתור אליז לוטוס, מאחר שהשם שלה היה מקושר למותג שהוחייה על-ידי הסבה. כאשר רומנו ארטיולי מכר את המותג וחזר יחד עם משפחתו לאיטליה, הוא לקח עמו מכונית אליזה S1 חדשה בצבע אפור. לאורך השנים הנכדה של ארטיולי גדלה בידיעה שהמכונית מחכה לה. "הייתי נכנסנת למוסך ורואה תמיד את "פניה" המחייכות. היא הייתה חלק מהמשפחה עבורי". כאשר אליז התבגרה, הרודסטר האפור באמת הפך למכונית היומיומית שלה.

דור ראשון

מכוניות הדור הראשון יוצרו בין השנים 1995-2000. בדומה למכוניות האחרות למותג, לוטוס אליז הראשונה נוצרה בהתאם להוראותיו של קולין צ'פמן, מהנדס וחסיד נלהב של הרעיון להורדת משקל המכונית. אליזה הראשונה שקלה 725 ק"ג בלבד, כך שגם המנוע Rover K-Series בנפח 1.8 ליטר עם 120 "רק" סוסים שלו, אפשר להאיץ את רודסטר הקטנטן והקליל בזריזות מפתיעה (5.9 שניות ל-100 קמ"ש). הסוד לקלילות המכונית היה טמון במסגרת הדבקה מרחבית העשויה אלומיניום ומכוסה מלמעלה בלוחות מרכב מפיברגלס, שהיה קל משמעותית בהשוואה למתכת. החלטה זו התקבלה על-ידי ריצ'ארד רקהם שהיה אחראי בעבר ללוטוס אספיריט - גרסת המירוץ של המכונית. שיטת ההדבקה הייתה נפוצה בתעשייה האווירית, כיוון שהיא שמרה על תכונותיהם המכניים של החומרים ואפשרה חלוקת מתח יעילה יותר. כך או אחרת, הרעיון להשתמש בשיטת ההדבקה בייצור המכוניות התגלה כמהפכני. המסגרות הוכנו מסגסוגת של אלומיוניום, מגנזיום וסיליקון וחוברו באמצעות שרף אפוקסי רגיש לחום, בטמפרטורה של 200°С במהלך 40 דקות. מסגרת מסוג זה שקלה 68 ק"ג בלבד, הייתה קלה פי שניים בהשוואה למסגרת זהה מפלדה ובעלת קשיחות לפיתול בסך מעל 11,000 נ"מ למעלה.

פריסת הרכיבים הפנימיים בלוטוס הייתה שונה גם היא, אמנם אופיינית באופן כללי למותג. המנוע התמקם במרכז המרכב, מאחורי המושבים, ההנעה נמסרה לגלגלים האחוריים. יתרון המבנה שכזה היה בחלוקת משקל אופטימלית לצירים, באופן כמעט מושלם, מה שהיטיב במיוחד עם יכולת השליטה ברכב.

לדגם אליז היו מספר גרסאות:

  • גרסת מרוצים (יצאו 7 מכוניות בלבד) המתאימה להשתתפות במרוץ FIA GT1. למכונית הייתה מסגרת מוארכת מסיבי פחמן, מנועי V8 (מסוג Lotus או Chevrolet LT5 6 ל') – שנת 1997.
  • Sport 135 עם מנוע חזק יותר, תיבה משופרת ומושבי ספורט (הסדרה כללה 85 יחידות סך הכל), מרץ 1998.
  • 111S (S - מהמילה Sprint, אשר באופן מסורתי נועדה לסמן את הגרסאות המתקדמות של Lotus). המאפיין העיקרי של הדגם היא גרסת מנוע Rover החדשה, המצוידת במערכת חלוקת הגז VVC, עם הספק בסך 145 כ"ס, 700 סל"ד, מרץ 1999.
  • Sport 160 – הגרסה המשופרת של 111S. התכנון המקורי היה להשיק סדרה מצומצמת בסך 100 מכוניות, אך בעקבות הביקוש הרב, עד סוף שנת 2001 יוצרו 337 יחידות. הגרסה קיבלה מנוע עם הספק בסך 160 כ"ס ומערכת פליטה חדשה Janspeed, שנת 2000.
  • 340R – מכונית מטורפת נטולת גג ודלתות עם מנוע בסך 177 "סוסים" (262 כ"ס לטון של משקל) וצמיגי סמי סליק הבולטים מהמרכב. המכונית זינקה ל-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות.
  • Elise Millennium Edition עם צבע מרכב ייחודי "תכלת אטלנטי", סדרה בסך 50 יחידות, שנת 2000.

דור שני

מכוניות הדור השני מיוצרות משנת 2000 ועד היום. בשנת 2010 הגרסה עברה מתיחת פנים (הנתונים מעודכנים נכון לשנת 2021). אליז דור שני הוצגה בבירמינגהם, באוקטובר של שנת 2000. הציבור והעיתונות נדהמו, שכן עד הרגע האחרון, פרויקט S2 נשמר בסוד, כדי לא לפגוע במכירות של הגרסה הקודמת. מסגרת האלומיניום של הרודסטר נותרה ללא שינוי, רק הגובה של מסילות הצד הונמוך, על-מנת להפוך את העלייה לרכב לנוחה יותר. העיצוב הפנימי וכן החיצוני עבר חידוש והפך לאטרקטיבי במיוחד.

העיצוב של הדור השני זכה לסגנון עכשווי: פנסים מוארכים, כונסי אוויר גדולים, קווים משופעים ומראה כללי אלגנטי יותר. העיצוב הפנימי נשאר מינימליסטי ושמרני, אך כן בוצע שיפור באיכות של חומרי הגימור והנוחות בכללי. המהנדסים נטרלו את רגישות היתר של המכונית בעת ביצוע הפניות שהייתה אופיינית לדור הראשון, כדי להתאים אותה לנהגים מנוסים פחות.

את השם Elise המכונית קיבלה לכבודה של אליזה הקטנה (Elisa באנגלית), נכדתו של הסניור ארטיולי.

לגבי המנועים: בהתחלה הותקן מנוע בנפח 1.8 בשתי אפשרויות של הספק: 120 כ"ס או 160 כ"ס. המנוע שודרג ביחידת בקרה אלקטרונית חדשה שפותחה על-ידי מהנדסי Lotus לשיפור התגובתיות של המצערת בהתאם לתקני Euro III. אולם בשנת 2004 מתחת למכסה המנוע של מכונית הספורט התחוללה מהפכה אמיתית. המנוע הישן והטוב מאת Rover הוחלף במנוע אמין יותר מאת Toyota בנפח זהה ועם הספק בסך 195 כ"ס. המהנדסים בחרו ביחידת הכוח 1.8.2ZZ-GE הנפוצה בשוק הפנימי, עם מערכת חלוקת הגז VVTL-i. המנוע פותח בשיתוף פעולה עם Yamaha. המנוע בא בשילוב עם תיבת ההילוכים הידנית מאת Toyota, C64 בעלת 6 הילוכים. לראשונה בדגם אליז נוספה מערכת ABS, שפותחה עם התמיכה של Bosch.

בשנת 2008 יצאה גרסת הטורבו למנוע, שאפשרה להגיע למהירות של 222 כ"ס. לרודסטר מהדור השני היה מספר גרסאות מיוחדות שיוצרו במהדורה מוגבלת וגרסאות מקבילות לרמות הגימור של הדור הראשון: 135 Sport, 111S, 135R ו-99T. האחרונה הוקדשה לניצחון של איירטון סנה בפורמולה-1.

מתיחת הפנים של שנת 2010

כדי לחסוך בעלויות על שדרוג המנוע שאינו עמד בתקני איכות הסביבה החדשות, מהנדסי Lotus החליפו את המנוע למתקדם יותר. בפברואר של שנת 2010 בז'נבה הוצגה הגרסה החדשה של מכונית הבסיס, המצוידת במנוע 1ZR-FAE 1.6 ליטר עם 4 צילינדרים ועם הספק בסך 136 כ"ס.

בסרטון: לוטוס אליז 2010 שנת. קבריולה.

גם המראה החיצוני של המכונית השתנה: החלק הקדמי והאחורי שלה עברו שדרוג, אולם הסגנון המסורתי של אליז נשמר בקפידה. העיצוב הפנימי, לעומת זאת, נותר כלל ללא שינוי משנת 2008, מאז הצגתו של לוח המחוונים חדש והופעתן של כריות הבטיחות ברמת הגימור הבסיסית.

מכוניות Lotus מיועדות לאניני טעם אמיתיים בכל הנוגע לתענוגות משובחים, לחובבי ההתמזגות עם המכונית, בשעה שהנפש יוצאת למסע ריחוף עילאי לקולות שאגת המנוע.

בשנת 2013 נוצרה גרסת המירוצים של Elise בשם S Cup R, עם מנוע 1.8 2ZR FE בעל ההספק בסך 220 כ"ס. התכונות האווירודינמיות שופרו בזכות השימוש בדשים, ספליטרים, דיפיוזור אחורי, כנף וספוילר מסיבי הפחמן. המכונית במשקל 924 ק"ג, צוידה בקפיצים ובבולמי זעזוע חדשים. זינוק עד 100 קמ"ש עמד על 4.6 שניות.

המרכב המרוכב של לוטוס אליז 2019\2020 מספק את כל נתוני הבטיחות הדרושים וכן יעיל בספיגת הבלימה בעת ההתנגשות. מערכות הבטיחות כיום כוללות כריות בטיחות קדמיות, מערכת למניעת נעילה בבלימה. בנוסף ניתן למצוא את מערכת הבלימה הדינמית, מערכת בקרת משיכה ופנסי ערפל. לוטוס אליז החדשה צוידה בבקרת האקלים, חישוקי סגסוגת קלה חדשים, פנסי אור יום לד חדשים וחיישני רוורס.

למכונית מתלים דו-זרועיים מלפנים ומאחור מכוונים היטב, בולמי זעזוע מאת Bilstein וקפיצי Eibach. כל זה נועד למקסם את פוטנציאל המכונית על הכביש וכן עשוי לספק לנהג כמה שיותר מידע בעבור תפקוד הגלגלים בעת התנועה בכביש רגיל.

המכונית קיבלה את השם Elise לכבוד נכדתו של סניור ארטיולי. ומה את\ה מוכנ\ה לקרוא על שם הנכדה?
6 קולות