מארוטי סוזוקי (Maruti Suzuki India Limited) היא גאווה לאומית אמיתית של הודו, יצרנית הרכב הגדולה ביותר שעקפה אפילו את טאטה ומהינדרה. ולא רק בהודו, אלא בכל דרום אסיה. החברה היפנית Suzuki Motor Corporation כבר יותר מ-20 שנה מחזיקה בגרעין השליטה של החברה, לכן קו הדגמים של המיזם המשותף מורכב מרכבים יפניים שהותאמו להודו.
Maruti Suzuki logo
AUTOBOOM

מארוטי סוזוקי. הגאווה של הודו

Maruti Suzuki logo

מארוטי סוזוקי (Maruti Suzuki India Limited) היא גאווה לאומית אמיתית של הודו, יצרנית הרכב הגדולה ביותר שעקפה אפילו את טאטה ומהינדרה. ולא רק בהודו, אלא בכל דרום אסיה. החברה היפנית Suzuki Motor Corporation כבר יותר מ-20 שנה מחזיקה בגרעין השליטה של החברה, לכן קו הדגמים של המיזם המשותף מורכב מרכבים יפניים שהותאמו להודו.

היסטוריה

החברה שנוסדה בשנת 1981 בניו-דלי בהתחלה הייתה בבעלות המדינה: הצד היפני החזיק רק ב-26% ממניות החברה. החלה הבניה של מפעל הרכב הראשון בגורגאון. בשנת 2002 סוזוקי הגדילה את הנתח שלה ל-74,7% ולאורך שני העשורים האחרונים מותג הרכב הראשי של הודו היא חברת בת של היפנים. וזה רק השפיע לטובה: בספטמבר 2022 הנתח של מארוטי סוזוקי בשוק המכונית של הודו עמד על 42%.

Maruti Suzuki logo

בהתחלה מארוטי הייתה אחראית על יצוא רכבי סוזוקי שהורכבו בהודו. בשוק המקומי יוצרו רק 33% מהחלקים, מה שהעציב את היצרניות המקומיות. בהתחלה מעטים מאוד האמינו במותג הצעיר: השוק ההודי היה נחשב לא מספיק גדול כדי לצרוך כמות כזאת של מוצרים. הייצור העצמאי החל בשנת 1983 מדגם מארוטי 800 שנוצרה על בסיס סוזוקי אלטו במרכב האצ'בק 3 או 5 דלתות. שנה לאחר מכן הופיע מארוטי ואן שירש מאלטו את המנוע עם 3 צילינדרים. בשנת 1985 החל הייצור של רכב השטח ג'יפסי שבוסס על סוזוקי ג'ימני הקטן המפורסם בדגם שנת 1982 עם מנוע 1 ליטר.

Maruti Suzuki India Limited – החברה הראשונה בהודו עם ייצור המוני והיקף מכירות של יותר ממיליון רכבים

בשנת 1986 החברה הרכיבה את הרכב ה-100 אלף וב-1987 התחילה לייצא את מוצריה לשווקים המערביים: אצווה של 500 רכבים נשלחה להונגריה. ב-1991 כבר 65% מחלקי הרכב היו מקומיים וסוזוקי הגדילה את הנתח שלה במארוטי ל-50%, בכך חלקה את העסק עם ממשלת הודו. בשנת 1994 מארוטי סוזוקי הוציאה את הרכב המיליון ופתחה מפעל שני עם כושר ייצור של 200,000 יחידות בשנה.

Production of Maruti Suzuki
בשנת 2010 החברה הרכיבה 1,214 מיליון רכבים, מה שהפך לשיא האישי שלה.

מארוטי שיכללה לא רק את הייצור, אלא גם את השירות. החברה פתחה שירות חירום 24 שעות לסיוע בדרכים והפכה לחברת הרכב הראשונה בהודו שפתחה מוקד טלפוני לשירות לקוחות בשנת 2010. בשנת 2002 סוזוקי הגדילה את הנתח שלה בחברה ל-54,2% וב-17 בספטמבר שמה שונה רשמית ל-Maruti Suzuki India Limited. המשרד הראשי נמצא מאז בגורגאון, דלי. בשנת 2010 החברה הרכיבה 1,214 מיליון רכבים, מה שהפך לשיא האישי שלה.

ימינו

Maruti Suzuki Driving School
בית ספר לנהיגה מארוטי סוזוקי

נכון להיום מארוטי סוזוקי מייצרת גרסאות מקומיות של דגמי סוזוקי ומעדיפה מכונית באורך פחות מ-4 מטר, מאחר וזוהי הקטגוריה שנהנית מהטבות בהודו. המתכון הוא פשוט: לוקחים מכונית קיי יפנית באורך לא יותר מ-3,4 מ' (גודל מרבי ביפן לקבלת הטבות) ומאריכים את בסיס הגלגלים ואת האורך הכללי. מתלים פרימיטיביים, מנועים קטנים, תיבה ידנית או רובוטית פשוטה עם מצמד אחד – כל ה"עושר" הזה מגיע מדגמי המקור הצנועים. רמות הגימור עבור הודו הן הרבה יותר פשוטות בהשוואה ליפן, מארוטי סוזוקי הבכירה נמצאת בערך באותה רמה כמו הדגם הבסיסי ביפן. ליצרנית הרכב יש רשת רחבה של סוכנויות בכל המדינה, מרכזי שירות מורשים ואפילו בתי ספר לנהיגה. האמון במותג הולך וגדל בקרב העם: בשנת 2013 החברה תפסה את המקום ה-37 בדירוג המותגים האמינים ביותר בהודו, בשנת 2019 היא עלתה כבר למקום התשיעי.

קו הדגמים

בשנת 2023 מארוטי סוזוקי מציעה 8 דגמים: וואגון R הגבוה עם 5 דלתות, האצ'בק אלטו, סדאן דזאיר, האצ'בק אופנתי סוויפט, קרוס-האצ'ים עירוניים איגניס ובלנו, סדאן סיאז וקומפקט-וואן XL6.

מארוטי סוזוקי וואגון R

הדגם התת-קומפקטי באורך 3,6 מ' מצויד במנוע 1,0 ליטר (68 כ"ס) או 1,2 ליטר (83 כ"ס); התיבה שפותחה באופן עצמאי היא "אוטומטית למחיצה", כפי שמכנה אותה היצרנית – (רובוטית עם מצמד אחד). למכונית מבנה פשוט: קורת פיתול אחורית, בלמי תוף אחוריים. עם זאת, יש ABS, חלוקת מאמצי בלימה ושתי כריות אוויר.

מארוטי סוזוקי אלטו

הרכב הנמכר ביותר של החברה בין השנים 2005 – 2017. לאחר העדכון ב-2019 מוצע עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 0,8 ליטר המפיק 48 כ"ס בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית. מפרט האבזור הבסיסי כולל כרית אוויר לנהג, ABS וחיישני חניה אחוריים. הגרסה הבכירה מגיעה עם כרית אוויר שנייה.

מארוטי סוזוקי דזאיר

מכונית לא גדולה בצורת מרכב סדאן, באורך 3,9 מ' בלבד, נראית די משעשע בשל המידות הקומפקטיות שלה. עם זאת, מכונית זו היא מודרנית למדי: יש מולטימדיה עם מסך "7 ובקרת שיוט. מותקן מנוע 4 צילינדרים בנפח 1,2 ליטר (90 כ"ס) עם מערכת סטארט-סטופ. שתי תיבות לבחירה: 5 הילוכים ידנית או רובוטית עם מצמד אחד.

מארוטי סוזוקי סוויפט

למכונית הקומפקטית במרכב האצ'בק 5 דלתות באורך 3,8 מ' יש אפילו תא מטען לא גדול בנפח 268 ליטר. מפרט האבזור כולל: בקרת אקלים, פנסי לד, בקרת שיוט, ABS, ESP, חיישני חניה אחוריים ומצלמה. מנוע 1,2 ליטר מותקן בשילוב עם שתי תיבות הילוכים לבחירה. יש אפילו אפשרות לצבוע את המרכב בשני גוונים. הכל ביחד הופך את המכונית לאטרקטיבית עבור לקוחות בהודו.

מארוטי סוזוקי איגניס

הקרוס-האצ' באורך 3,7 מ' עם 5 דלתות משתייך לקטגוריה התת-קומפקטית. אולם מרווח הגחון בהחלט מתאים לנהיגת שטח: 18 ס"מ. מותקן מנוע 1,2 ליטר עם שתי תיבות הילוכים לבחירה.

מארוטי סוזוקי בלנו

הדגם במרכב האצ'בק מיוצר משנת 2015 ועבר כבר שתי מתיחות פנים (2019 ו-2022). המכונית באורך 3,9 מ' נראית חיננית ובסדר. ישנו מנוע אחד: 1,2 ליטר בהספק 90 כ"ס ו-113Nm. תיבות: 5 הילוכים ידנית או רובוטית עם מצמד אחד. מפרט האבזור הוא ראוי: מערכת מדיה עם מסך "7 או "9, בקרת אקלים, 2 כריות אוויר, כניסה ללא מפתח. בגרסה הבכירה – תצוגה עילית, מצלמות 360°, מערכת שמע Arkamys ו-6 כריות אוויר.

מארוטי סוזוקי סיאז

משפחתית קומפקטית במרכב סדאן באורך 4,5 מ' עם בסיס גלגלים 2,65 מ'. הרכב מצויד ביחידת כוח היברידית על בסיס מנוע 1,5 ליטר, תיבה – 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. ההנעה היא קדמית. המכונית מוצעת ב-7 צבעים בסיסיים ועם 3 אפשרויות של צביעה דו-גונית.

מארוטי סוזוקי XL6

קומפקט-וואן שנוצר על בסיס סוזוקי ארטיגה היפני, ארוך ב-50 מ"מ מדגם המקור (4,445 מ"מ). כיסויים מפלסטיק שחור ומרווח גחון של 180 מ"מ מרחיבים את האפשרויות שלו. למנוע בנזין 1,5 ליטר (105 כ"ס) משודכים סטרטר-גנרטור ותיבת 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. מפרט האבזור כולל: פנסי לד, מערכת מדיה עם מסך "7, בקרת אקלים, חיישני חניה אחוריים, ABS, התנעה בכפתור, בקרת שיוט, רק שתי כריות אוויר.

מהו סוד ההצלחה של מארוטי סוזוקי בהודו לדעתכם?
46 קולות