מרצדס GLC AMG. קרוסאובר המהיר בעולם
מרצדס GLC AMG – גרסת הספורט בעלת ההנעה הכפולה וביצועים גבוהים של קרוסאובר קומפקטי יוקרתי GLC מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרת משנת 2016. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור הראשון החמה של קרוסאובר לאחר מתיחת הפנים של שנת 2019.
דור ראשון
מיוצרת משנת 2016 ועד היום. בשנת 2019 עברה מתיחת פנים (נתונים נכון לשנת 2020). GLC דור ראשון החליף את רכב השטח GLK בקו הדגמים של Mercedes. המכונית הורכבה על בסיס פלטפורמה מודולרית המשמשת את דגמי C-קלאס. ייצור המכונית החל בשנת 2015. גרסת AMG החמה יצאה בשנת 2016. המכונית קיבלה סימון תעשייתי GLC 43. היא צוידה במנוע V6 בנפח 3 ליטר עם מגדש הטורבו בעל הספק 362 כ"ס ו-520 נ"מ מומנט סיבובי. הזינוק עד מאה קמ"ש התרחש תוך 4.9 שניות בלבד ומהירותו המרבית של קרוסאובר הגיעה לסך של 250 קמ"ש.
את השלב הבא בפיתוח קו הדגמים סימנה הופעתן של גרסאות GLC 63 בעלות מנוע טורבו כפול V8 בנפח 4 ליטר. בגרסה הבסיסית הספק המנוע עמד על סך 476 כ"ס וכוח המשיכה שלו השתווה ל-650 נ"מ. הגרסה המתקדמת ביותר, בעלת הסימון "S", סיפקה 510 כ"ס ו-700 נ"מ. המנוע אפשר זינוק עד מאה קמ"ש תוך 3.8 שניות ומהירות מרבית בסך 250 קמ"ש. כל המנועים הגיעו בשילוב עם תיבת 9 הילוכים אוטומטית. כל גרסאות AMG הם בעלות מערכת ההנעה הכפולה +AMG 4MATIC המחלקת את כוח המשיכה ביחס 31:69 לטובת הציר האחורי.
בהשוואה לגרסה האזרחית, מרצדס AMG GLC 63 זכה לשלדה משודרגת יותר. מתלים קדמיים דו-זרועיים מצוידים במפרקי היגוי שונים עם תושבות שונות עבור נעלי הבלם, בעלות קשיחות רבה יותר. המרווח בין הגלגלים הוארך ב-60 מ"מ. מסרק ההגה החשמלי עם סיבוב השיניים המתחלף התקצר. המתלים האחוריים בעלי 5 הזרועות עם חצי-מסגרת מושאלים מדגם E 63. כל הזרועות עשויות אלומיניום. מסבי הגלגלים מחוזקים יותר, זווית השפיעה השלילית הפכה לקיצונית יותר והמרווח בין הגלגלים הורחב ב-50 מ"מ. הגדרת תמוכות האוויר תואמת את המשקל שגבר.
מרצדס AMG ALC 63 S מזנק מאפס עד מאה קמ"ש תוך 3.8 שניות. הוא הפך לקרוסאובר בעל מימדים בינוניים המהיר בעולם.
ביצועי הזריזות של מרצדס AMG GLC 63 S השאירו מאחור את המתחרים. המכונית זינקה עד 100 קמ"ש תוך 3.8 שניות. לצורך ההשוואה, למכונית אלפה רומיאו Stelvio Quadrifoglio הדומה מבחינת העוצמה, בעלת מנוע V6 בנפח 2.9 ליטר, זמן הזינוק לוקח ב-0.1 שניות יותר. לדגמים ב.מ.וו X4 ואאודי Q5 הספק נמוך מ-400 כ"ס. פורשה Macan מאובזרת במנוע בעל הספק בסך 440 כ"ס, אך גם איתה הזינוק עד 100 קמ"ש התבצע תוך 4.4 שניות. אין זה מפתיע, שלאחר השקתו, הפך GLC 63 S לקרוסאובר המהיר ביותר לא רק בסגמנט, אלא באופן כללי. כך היה עד הופעתו של הדגם למבורגיני Urus עם זמן זינוק העומד על 3.6 שניות. ובכל זאת, הדגם האיטלקי זו רמה אחרת הן מבחינת המימדים והן מבחינת העלות. בסגמנט קרוסאוברים בינוניים, לעומת זאת ל-AMG אין מתחרים. וככל הנראה גם לא צפוי להיות.
מתיחת פנים של שנת 2019
לאחר השדרוג, GLC זכה בעיצוב מחודש, הוא עדיין עמוס בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, המאשרות את זכותו להיקרא אחד מרכבי השטח הקומפקטיים בטובים ביותר. הגרסה המחודשת קיבלה שינויים קלים בעיצוב הפגוש ורשת הגריל, אך השינוי המשמעותי ביותר התבצע במבנה הפנסים. השתנו קווי פנסי ה-LED, בעוד שצורתם נשארה זהה. לדגם GLC החדש שפע של גימורי כרום בכל הגרסאות.
תא הנוסעים של הדגם השתנה בפרטים הקטנים. הופיעו גרסאות גימור נוספות, הותקן הגה חדש עם לחצני מגע והוצע ממשק משתמש חדש MBUX. המערכת מציעה מערכת מדיה חדשה עם מסך בגודל 7.0' או 10.25' ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ'. מערכת MBUX מבוססת "בינה מלאכותית" מתפתחת אשר עונה גם לפקודות מורכבות. המערכת ניתנת לשליטה קולית. הופיעה אופצית Energizing האחראית על השליטה ב"מוזיקה", אקלים בתוך תא הנוסעים, פונקציות עיסוי, אוורור וחימומם המושבים.
גרסת הדגל AMG GCL 63 S שנת 2020 מגיעה עם פנסי מטריקס, ג'אנטים 20', מתלי אוויר, תא נוסעים המרופד בעור נאפה ועוד. דגם AMG GLC 43 שנת 2020 מאובזר במנוע V6 בנפח 3 ליטר ועם הספק בסך 390 כ"ס, החזק יותר ב-23 כ"ס בהשוואה לדגם הרגיל לפני מתיחת הפנים. הזינוק עד מאה קמ"ש מתבצע תוך פחות מ-4.9 שניות. מתחת למכסה המנוע של AMG ALC 63 S שנת 2020 נמצא מנוע V8 בנפח 4 ליטר ועם הספק בסך 510 כ"ס. איתו גרסת קרוסאובר "החמה" מזנקת עד 100 קמ"ש תוך פחות מ-3.8 שניות. כל המנועים משולבים בתיבת ההילוכים AMG SPEEDSHIFT MCT 9G הספורטיבית. מנגנון ההנעה הכפולה +4MATIC מצויד במצמד לציר הקדמי.