
הפיאט 500 החדש: חזרה מהפכנית מרכב חשמלי להאצ'בק בנזין עם תיבת הילוכים ידנית
הרפתקאות מדהימות של האיטלקים, הפעם לא ברוסיה, אלא באירופה. ההאצ'בק החשמלי Fiat 500e יהפוך מחדש לרכב בנזין, ואף עם תיבה ידנית. זו הפעם הראשונה בתולדות תעשיית הרכב המודרנית שנעשית המרה כזו: עד כה, איש לא ייצר דגם בנזין סדרתי על פלטפורמה של רכב חשמלי.
הדגמים הראשונים של הפיאט 500 החדש עם מנוע בנזין כבר הורכבו במפעל מיראפיורי בטורינו, איטליה. הייצור הסדרתי צפוי להתחיל בנובמבר 2025. המחירים טרם פורסמו.
ה-Fiat 500 הקודם עם מנוע בעירה פנימית מיוצר מאז שנת 2007. הדגם החדש מבוסס על הפלטפורמה של ה-500e החשמלי. ב-Stellantis ביצעו הנדסה חוזרת לפיאט 500e במהירות האפשרית. ההחלטה החריגה הזאת לא התקבלה משיקולים חיוביים – הרכב החשמלי, שהושק ב-2020, נכשל כמעט לחלוטין בשוק האירופי המרכזי שלו.
ברבעון הראשון של 2025 נמכרו באירופה רק 7017 יחידות של 500e – ירידה של 80% לעומת ינואר–מרץ 2024 (על פי נתוני JATO Dynamics)

הכישלון של Fiat 500e אינו נובע מהאטה כללית בביקוש לרכבים חשמליים: הפלטפורמה שעל בסיסה נבנה הרכב הייתה מיושנת כבר בעת השקתו, והיחס בין המחיר למאפיינים המרכזיים היה פשוט לא תחרותי. לדוגמה, בגרמניה המחיר ההתחלתי של Fiat 500e עומד על 29,490 אירו – סכום שבשבילו מקבלים האצ'בק זעיר עם מנוע חשמלי של 95 כ"ס וסוללה בנפח 23.8 קוט"ש בלבד, שמספיקה לטווח של 190 ק"מ לפי תקן WLTP.
לפי התחזיות של Stellantis, הפיאט 500 החדש עם מנוע בנזין יימכר בכמות של מעל 100,000 יחידות בשנה. התחזית כרגע נראית סבירה, אך הכול תלוי במחיר – שצפוי להיות נגיש (בסביבות 15,000–20,000 אירו), שכן המפרט הטכני יהיה פשוט מאוד.
בקצרה על הפיאט 500 החדש עם מנוע בעירה פנימית
סביר להניח שהפיאט 500 החדש עם מנוע בנזין יקבל את השם Torino. מבחוץ, ההאצ'בק ייראה כמעט זהה ל-Fiat 500e החשמלי, למעט פתחים נוספים לאוורור מלפנים.

יחידת ההנעה תילקח מהדגם הקודם: מנוע אטמוספרי בנפח 999 סמ"ק, 3 צילינדרים, ממשפחת Firefly, עם הספק של 70 כ"ס ו-92 נ"מ, בליווי גנרטור-מתנע 12 וולט בעוצמה של 5 כ"ס. התוספת ההיברידית הקטנה תאפשר לקרוא לדגם "היברידי". תיבת ההילוכים – ידנית 6 הילוכים, וההנעה – קדמית.

המנוע החלש מבטיח לא רק מחיר נגיש, אלא גם פליטת CO2 נמוכה – כלומר Stellantis לא תצטרך לשלם קנסות על זיהום. לכן אין לצפות לגרסה ספורטיבית חזקה יותר.