פורשה. המשימה אפשרית: קונספט Mission X אמור להפוך למכונית העל החשמלית הטובה שבטובות
הקונספט Mission X הוא עדיין לא מכונית-על סדרתית, אבל מקרב אותנו באופן מרבי לרגע בו ספינת הדגל החדשה של פורשה תהפוך למכונית הסדרתית המהירה ביותר בלולאה הצפונית של נורבורגרינג. השקת המכונית מתוכננת קרוב יותר לסוף העשור, ולעת עתה אנחנו יכולים להעריך עד כמה מהנדסי פורשה מוכנים להציג לעולם את מכונית העל החשמלית הטובה שבטובות. המשימה הזו, ככל הנראה, היא אפשרית.
ב-8 ביוני 2023 החברה הקרויה על שמו של פרדיננד פורשה חוגגת 75 שנה מהשקתו של הרכב הראשון למותג. למרות שהחברה עצמה נוסדה בשנת 1931. תאריך יציאת מכונית הקונספט חופף להשקת פורשה 356 הסדרתי הראשון, שיוצר בין השנים 1948 – 1965.
בהיסטוריה העשירה של פורשה היו למעשה רק שלוש מכוניות-על אמיתיות – פורשה 959, קאררה GT ופורשה 918 ספיידר שיוצר עד 2015, אך יורשו עדיין לא הופיע.
מכונית העל החשמלית המהירה ביותר כבר מזמן נמצאת בתוכניות של פורשה, אבל מימוש הקונספט דורש הרבה זמן וכסף. כיום מוצבת מטרה הרבה יותר חשובה – חשמול מוחלט של קו הדגמים. ואחרי כן אפשר לחזור למשימה.
פורשה עדיין לא מציינת את התאריכים המדויקים ליציאת מכונית העל הדגל החדשה, אך הקונספט Mission X שהוצג בתחילת יוני 2023 מרמז בבירור שאנו נראה ספינת דגל כזו. מקרה דומה היה עם הקונספט הקודם Mission E, שהפך כתוצאה לפרולוג של פורשה טייקן החשמלי הראשון, ו-Mission R שבישר את פורשה 718 החשמלי שצפוי לצאת בשנת 2025.
Mission X
Mission X עוצב במיטב המסורת של מרוץ 24 השעות של לה מאן: צורת המרכב והאווירודינמיקה אינם כפוים לאסתטיקה, אלא לפונקציונליות. אורך מכונית הקופה – 4,5 מ', רוחב – כשני מטרים, גובה – פחות מ-1,2 מ', בסיס גלגלים – 2,73 מ'. מבחינת האורך ובסיס הגלגלים Mission X קרובה לפורשה קאררה GT ו-918 ספיידר, אך בהיותה מכונית חשמלית, התצורה שלה קרובה יותר דווקא לפורשה 718 העתידי. הקבינה מוזזת קדימה, אבל במקום מנוע דלק מאחורי המושבים ממוקמת הסוללה, כלומר, מותקנת קרוב ככל האפשר למרכז המכונית.
מכונית העל החדשה תהיה כפופה לחלוטין לדינמיקה. היא אמורה לקבל יחס הספק למשקל של 1 כ"ס/1 ק"ג, לייצר כוח הצמדה אדיר ולהיטען מהר פי שניים בהשוואה לפורשה טייקן טורבו S בזכות ארכיטקוטרת 900 וולט.
במקרה של ייצור סדרתי Mission X תהפוך למכונית המהירה ביותר בנורבורגרינג המותרת לשימוש בכבישים ציבוריים.
המבנה של Mission X כולל כמות רבה של סיבי פחמן, הבודי קיט האווירודינמי הוא מאוד מעודן. הדלתות הנפתחות כלפי מעלה דומות לאלו שהיו לפורשה 917 האגדי והפנסים האנכיים מזכירים את פורשה 906 ו-908. עיצוב הגלגלים בקוטר R20 מלפנים ו-R21 מאחור נועד לספק יעילות אווירודינמית מרבית וזרימת אוויר לקירור הבלמים. במרכב מובנות מספר מצלמות וידאו המוכנות להתחיל לתעד את המרוץ בכל עת.
הקוקפיט מעוצב בסגנון מינימליסטי, אבל מכיל את כל הנחוץ: שני מסכים, אחד מהם הוא גדול ואנכי למולטימדיה, מצד הנוסע מותקן מסך נשלף שדרכו ניתן לעקוב אחר זמן ההקפה, בריאות הנוסעים והמצב הטכני של הרכב. במקום הגה רגיל – הגה מטוס, שני מושבי הבאקט מצוידים בחגורות בטיחות 6 נקודות. מקומו של הנהג מופרד מהנוסע לא רק על-ידי הטונל המרכזי הגבוה, אלא גם על-ידי סכימת הצבעים הקונטרסטית.