רכב השטח ניסאן פטרול. 70 שנה במשמר
בדצמבר 2021 הרכב עודכן פעם נוספת: החזות, חלל הפנים ומערכת מולטימדיה חדשה בעלת מסך "מרחף" גדול.
ההיסטוריה של ניסאן פטרול (Nissan Patrol) מגלמת את סיפור ההצלחה המסחרר של תעשיית הרכב היפנית במחצית השנייה של המאה ה-20. רכב שטח מרשים בעל 7 מקומות הספיק לשמש בתור כלי הרכב של כוחות שמירת השלום של האו"ם, להסיע מחפשי ריגושים במדבר הערבי, לנצח במרוצי ראלי רבים ולהפוך לאמצעי תחבורה עירוני מלוטש המתאים בעבור מנהלים בעלי הון.
בדומה למתחרו הראשי, טויוטה לנד קרוזר, פטרול נולד בתקופה קשה לאחר המלחמה. שיג'יטה מורייאמה, שעבד כיועץ הנשיא של חברת Datsun, – איש צבא לשעבר ותותחן בדימוס שנשא את הכינוי "הצלחה צולעת" – רגלו נפגעה קשות במלחמה (פיקת ברך שבורה), אך הוא ידע לנהל משא ומתן: הצליח להשיג חוזה ממשלתי לייצור רכבים בהנעה כפולה עבור המשטרה, שירותי כריתת העצים והתחזוקה, ולקבל הזמנה גדולה לשיפוץ רכבי השטח Willys MB ו- Ford GPW. במקביל להקמת הכוחות המזוינים של יפן, שהיו אסורים קודם לכן, בשנת 1951 נולד רכב שטח תחת אינדקס 4W60, אשר הפך לסולל הדרך של פטרול.
דור ראשון
סיפורה של ניסאן פטרול מתחילה בספטמבר 1951, כאשר רכב השטח הראשון יצא לשוק היפני. בתקופה זו הרכב היה דומה ל- Jeep Willys ויוצר הן עם בסיס גלגלים קצר (SWB) במרכב 3 דלתות והן עם ארוך (LWB) במרכב 5 דלתות. גרסת LWB הוצעה בתור רכב שטח או טנדר. המנוע שהותקן בו היה טורי בעל 6 צילינדרים שהושאל מאוטובוס, לו שודכה תיבת 4 הילוכים ידנית. גרסת ההנעה הכפולה טרם הומצאה. מבחינה טכנית פטרול היה משאית קטנה ושימש כבסיס להרכבת כבאיות ביפן.
דור שני
יוצר בין השנים 1959 עד 1980. הופיעה גרסה בעלת הנעה כפולה. כושר ההעמסה של הרכב – עד טון, משקל כזה פטרול יכל להוביל אפילו בשטח, ולכן, החל משנות ה-60 (ועד שנות ה-90) הצבא ההודי בחר בניסאן פטרול לסיפוק צרכיהם, והרכיבו אותו אצלם במדינה תחת השם החדש Jonga. בשנת 1969 החל הייצוא של הרכב לצפון-אמריקה, שם הוא פעל עד שהפך לאינפיניטי QX56 היוקרתי בשנת 2011. פטרול השני יוצר בגרסאות שונות עם בסיס גלגלים קצר, בינוני או ארוך, בין היתר עם בסיס מוארך המאפשר ליישב שמונה נוסעים. הוא צויד במנוע 6 צילינדרים טורי בעל מיקום שסתומים עילי בנפח 4 ליטר, בתיבה ידנית מסוג F3B83L תחילה עם 3 הילוכים, ולאחר מכן עם 4.
דור שלישי
הדור השני היה עד כדי כך טוב שעלה הצורך לשלישי רק בשנת 1980, דגם זה יוצור עד 1994. פטרול השלישי התאפיין ברבגוניות – הוצע בסוגי מרכב שונים: טנדר, מסחרי, 3 דלתות קצר עם גג רך או קשיח, כבאית… במפרט האופציות הופיעו תיבת 3 הילוכים אוטומטית, מזגן, הגה כוח הידראולי ודיפרנציאל מוגבל החלקה אחורי. הוצעו 3 מנועי בנזין (בנפח 2,4, 2,8 ו-4,0 ל') ודיזל (2,7, 3,2 וטורבו 3,2 ל'), תיבת 4 הילוכים הידנית שודרגה ל-5 הילוכים.
דור רביעי
יוצר בין השנים 1987 עד 1997. מערכת המתלים עברה שינוי קיצוני: קפיצי העלים הוחלפו בקפיצים מפותלים ומערכי זרועות. השינוי השפיע לטובה על הביצועים על הכביש ורמת הנוחות. רוב הדגמים כללו דיפרנציאל מוגבל החלקה אחורי וחלק הגיעו עם נעילת דיפרנציאל אחורי ידנית; בתור אופציה נהיו זמינים בלמי דיסק אחוריים ואפילו כננת. תיבת ההילוכים האוטומטית הצטיידה ב-4 הילוכים. היצע המנועים הכיל: בנזין 2,8, 3,0 ו-,4,2 ליטר; ודיזל 4,2 ליטר מהסדרה הבלתי הריסה המפורסמת TD. תיבות: 4 הילוכים אוטומטית או 5 היל' ידנית. ניסאן פטרול נשאר קומפקטי למדי: 4,2 מטר – אורך המרכב של גרסת בסיס קצר, 4,8 – של הגרסה הארוכה.
דור חמישי
דגמים השייכים לדור החמישי (1997-2010) ממשיכים ליהנות מפופולריות בכל העולם עד היום. פטרול החמישי נחשב לאחד מרכבי השטח הטובים בעולם, הוא הורכב ב-9 מפעלים ביבשות שונות. היצע המנועים כלל דגמי 6 ציל' טוריים לכל טעם, מנוע הבנזין העוצמתי ביותר הפיק 248 כ"ס, וטורבו-דיזל TD42T3 הבכיר – 158 כ"ס. הדגם עדיין היה רכב שטח קלאסי בעל מבנה יציב ואמין: תמסורת בעלת עמידות בשפע, הילוך כוח והנעה כפולה משתלבת.
במהלך שנות קיומו ניסאן פטרול הספיק להיות רכב קרבי אשר שירת צבאות של מספר מדינות וכן לשמש בתור רכב מנהלים מלוטש.
את מעמדו של פטרול הדגישו גרסאותיו שפותחו על ידי סדנאות כוונון שונות. HKS היפנית השיקה גרסה מיוחדת בעלת מנוע טורבו בהספק מדהים בסך 1,000 כ"ס. באיחוד האמירויות היה רכב עם מנוע TB48DE מטורף שהפיק 2000 כ"ס. לאחר מתיחת הפנים ב-2004 הדגם החזיק על פסי הייצור של כמה מפעלים עוד זמן רב לאחר ההשקה של הדור השישי. האין זה וידוי אהבה אמיתי?
דור שישי
בשנת 2010 לשוק יצא בחגיגיות הדור השישי, שאגב, רלוונטי עד היום – אם כי לאחר מספר עדכונים. רכב שטח הדגל של ניסאן נבדל מקודמיו ביוקרה פנימית בלתי שגרתית, במגוון שלם של עוזרים אלקטרוניים ובמתלים עצמאיים. מבחינה טכנית – מנוע V8 בהספק 405 כ"ס בנפח 5,6 ליטר והנעה כפולה חדשה, שילוב שכזה מספק האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6,6 שניות. יחד עם זאת, פטרול החדש איבד את כישורי השטח שלו – בגדול, האנטומיה שלו אינה מיועדת לנהיגה בדרכים שאינן כבישים סלולים. בארה"ב, פטרול נעשה כה מפואר ששווק בתור אינפיניטי QX56 (בין 2010-2013), לאחר מכן שמו הוחלף ל-QX80 במסגרת המיתוג מחדש והחל משנת 2016 הוא ידוע כניסאן ארמדה.
מתיחת הפנים הראשונה התקיימה בשנת 2014: הופיעו פנסי LED קדמיים ואחוריים חדשים, ג'נטים חדשים. מתיחת הפנים הבאה (כבר מדאיג: איפה הדור החדש?) נערכה ב-2019, ובגרסה הזו ניסאן פטרול כעת נמכר במדינות שונות, אולם השוק הראשי שלו – המזרח התיכון. באוסטרליה, סין ואמריקה הצפונית שמו – ארמדה.
לניסאן פטרול שנת 2019/2020 העניקו "פנים" אחרות לחלוטין. הפנסים, הגריל, מכסה המנוע, ואפילו הכנפיים – הכל חדש. השתנו מכסה המטען והפגוש האחורי, והפנסים כעת משמחים באיתותים "זורמים". תא הנוסעים יכול להשוויץ בגימור חדש ואיכותי יותר. מפרט האבזור כולל קונסולה מרכזית חדשה בעלת מסכי מגע דו-קומתיים, בידוד רעשים משופר, וכן מערכות עזר לנהג – מכלול Intelligent Mobility המכיל: תיקון סטייה מנתיב, התרעה על התנגשות חזיתית, בלימת חירום אוטומטית בעת מכשול מלפנים או מאחורה עם פונקצית זיהוי הולכי רגל וניטור שטחים מתים.