זיבר – מותג רכבים מיוחד, משפחת רכבי שטח בעלי הנעה כפולה ורכבים כבדים הנמצאים בשימוש של יחידות צבאיות ושירותי ביטחון. כל הדגמים הינם בעלי כושר עבירות ושרידות ברמה גבוה וכישורי שטחי מרשימים. הם פותחו ומיוצרים על ידי חברה ישראלית "עידו שיפורי רכב בע"מ" (Ido OffRoad Center Ltd (IORC)).
זיבר טרופר ‏2010. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 1 דור
AUTOBOOM

זיבר. כלי רכב צבאיים מעשה ידיו של גאון אוטודידקט

זיבר טרופר ‏2010. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 1 דור

זיבר – מותג רכבים מיוחד, משפחת רכבי שטח בעלי הנעה כפולה ורכבים כבדים הנמצאים בשימוש של יחידות צבאיות ושירותי ביטחון. כל הדגמים הינם בעלי כושר עבירות ושרידות ברמה גבוה וכישורי שטחי מרשימים. הם פותחו ומיוצרים על ידי חברה ישראלית "עידו שיפורי רכב בע"מ" (Ido OffRoad Center Ltd (IORC)).

סדנת Ido Off Road מתמחה בפיתוח וייצור רכבים עבור דרכי עפר, שטח ומרוצי ראלי וגם מייצרת ומספקת מכלולי מתלים ומיגון גחון ייעודיים שהוכנו במיוחד עבור תנאי שטח קיצוניים. כמו כן, הסדנה מכווננת ומשפרת מרכיבי תמסורת. בין לקוחות הסדנה ניתן למצוא את החברות הישראליות הגדולות: אלביט מערכות, חברת מלח הארץ, הידרופיקס, סולתם מערכות, כלמוביל – מרצדס ומיצובישי בישראל, רכבת ישראל, משטרת ישראל ועוד. חברה זו ממוקמת בפרדס חנה-כרכור (דרומה מחיפה) ומייצרת רכבים מאז שנת 1989.

Ido Cohen, Head of Ido Off Road Center
עידו כהן, המקים Ido Off Road Center

סדנת עידו שיפורי רכב בע"מ נוסדה בשנת 1982 על ידי נהג מרוצים וממציא-אוטודידקט ישראלי עידו כהן, אשר לאורך כל השנים האלו פיקח על יצירת כל אחד ממנגנוני הרכב. הכישרון המדהים שבו ניחן עידו התבטא עוד בילדותו: בגיל 6 המכונאי לעתיד קיבל מאביו במתנה מכונית מופעלת דוושות – רכב שטח מתכתי. וממנו התחיל כיבוש השטח, שהוביל מאוחר יותר את יצירותיו של עידו לתחרויות הידועות והקשוחות ביותר בעולם: "פריז-דקאר" (שנות 2001, 2002, 2004), "Pharos Rally" במצריים (2005), "Top Track Challenge" בקליפורניה (2002) וכו'.

"אני לא מהנדס. למדתי מניסיון אישי. אחרי שפרשתי מבית הספר בגיל 11 התחלתי להתעסק בסוגים שונים של מכונאות, למשל, ריתוך. בצבא שירתתי בכוחות מיוחדים, וזה עזר לי להבין את הצרכים בשטח"
Идо Коэн

עבור רכבי השטח פותחו שלדות ומסגרות מיוחדות, וחטיבות הכוח נרכשו מוכנות: לדוגמא, מנוע בנזין V8 General Motors LS3 בנפח 6,2 ליטר בהספק 400 כ"ס, או מנוע בנזין LQ4 GM בנפח 6 ליטר המפיק 430 כ"ס, תיבת הילוכים General Motors 4L80E, תיבות העברה Atlas II ו- General Motors Dynatrac. עד שנת 2012 יוצרו 40 רכבים בלבד. גם בהמשך הייצור התבצע בקנה מידה קטן, כך שבשנת 2014 הוזמנו 30 יחידות של זיבר MK2 על ידי קולומביה (אמריקה הלטינית). מחירו של רכב כזה המיועד לשימוש אזרחי – 110,000-150,000 דולר, בהתאם לסוג הדגם.

עד כה נוצרו הדגמים הבאים:

  • Z-COM – גרסת 4 מושבים קצרה בעלת מיקום מושבי הנהג והנוסעים בשורה אחת זה לצד זה (side-by-side UTV, UTV — utility terrain vehicle);
  • Zibar Mk.1 – גרסה לשימוש אזרחי, לא בייצור;
  • Zibar Mk.2 – גרסה לשימוש אזרחי, הפופולרי ביותר;
  • Zibar Mk.4 – דגם אזרחי חדש;
  • Zibar M – דגם לשימוש צבאי;
  • Z-Mag – אב טיפוס של גרסה פתוחה;
  • Zibar Trooper – טנדר בעל 2 או 4 דלתות תצורת הרדטופ (Hardtop);
  • Zibar Zed (ZD) – גרסה משוריינת;

ביולי שנת 2020 התעשייה האווירית לישראל (תע"א) רכשה את פיתוחיו של עידו בתחום הרכבים הצבאיים ZIBAR, Z-MAG ו- ZD. היכולת של רכבים אלו לתפקד בתנאים חסרי רחמים וכישורי שטח היוצאים מן הכלל שלהם קיבלו הערכה רבה מהתעשייה האווירית. רכבי שטח המיועדים לשכלול עבור מטרות צבאיות והגנת גבולות יצוידו במערכות הגנה, מתקפה, סיור, מכ"ם, אלקטרואופטיקה, ניווט ותקשורת אשר מיוצרים בתע"א.

התעשייה האווירית לישראל. זוהי חברה ידועה של תאגיד צבאי-תעשייתי ישראלי. נוסדה בשנת 1953.

התעשייה האווירית לישראל (IAI) – תאגיד הנכלל בקומפלקס צבאי-תעשייתי בישראל. נוסד בשנת 1953 ועוסק בייצור כלי טייס ואוויוניקה, מכשירים וציוד עבור לוויינים, תקשורת וסיור. מדובר באחת בין החברות התעשייתיות המובילות בישראל. היקף המכירות השנתי עומד על כ- 3,3 מיליארד דולר. החברה זכתה להכרה עולמית בשוק הצבאי והאזרחי.

לפרוטוקול

עבור עידו כהן זה אומר שהוא כבר לא יעסוק בכלים צבאיים, אך לרשותו המלאה נותרו הפרויקטים האזרחיים.

מה לדעתכם עשה עידו כהן הקטן עם המכונית שנתן לו אביו?
120 קולות