איי.סי. המותג הבריטי הוותיק ביותר
ההיסטוריה העשירה והמהוללת של החברה הבריטית AC Cars שהתחילה עוד בשנת 1902 נמשכת עד עצם היום הזה. בה היה הכל: גם ניצחונות מרעישים וגם דגמים אגדיים. איי.סי, המותג הבריטי הוותיק ביותר בבריטניה, מקורו בווסט נורווד, לונדון. הכל התחיל מהאחים וולר, שהינדסו, הרכיבו ואפילו תיקנו את המכוניות והאופנועים שלהם. אחד האחים, ג'ון וולר, מהנדס מוכשר וממציא, ייסד את החברה.
הצעדים הראשונים
העסק היה מוצלח, כבר בשנת 1902 חברת Weller Bros נבחרה כמרכז תיקון רשמי למועדון רכב. אז קצב מקומי, ג'ון פורטווין, הפך לבעל המניות של חברת Weller Bros. מימון נוסף אפשר להביא לחיים כמה מההמצאות של ג'ון וולר. בשנת 1903 בתצוגת הרכב שנערכה בארמון הבדולח הוצג הרכב הראשון שפותח על ידי החברה, Weller Touring Car, עם מנוע המפיק 20 כ"ס.
ג'ון פורטווין הציע לפתח כלי תחבורה מסחרי להובלות, רכב תלת-גלגלי קומפקטי. הפרויקט נקרא "Autocarrier", בשנת 1904 החברה שינתה את שמה ל-"Autocar and Accessories Ltd" ובנובמבר של 1907 הם השתמשו לראשונה בראשי התיבות AC. סמל המותג עם שני האותיות נמצא בשימוש עד היום, לאחר שעבר מספר שינויים קלים בעיצוב.
ההצלחה של רכב ההובלות AutoCarrier הוביל לפיתוח של מכונית דומה: The Sociable קיבלה מושב נוסף במקום תא המטען. המכונית יוצרה עד שנת 1925. במקביל הורכב הרכב הראשון של החברה עם 4 גלגלים AC Light Car עם מנוע בהספק 10 כ"ס. אך פרצה מלחמת העולם הראשונה, שלא ביטלה, אלא רק רק שינתה את התוכניות: אחד מגדודי האופניים (כן, אז היו כאלה) צויד במכוניות תלת-גלגליות משוריינות קטנות על בסיס AutoCarrier. בשנת 1920 ג'ון וולר פיתח מנוע 6 צילינדרים חדש Light Six בנפח 1,477 סמ"ק בהספק 40 כ"ס, מאוחר יותר נפחו גדל ל-1,911 סמ"ק וההספק ל-105 כ"ס.
AC Cars Ltd
בשנת 1921 נהג המרוצים סלווין פרנסיס אדג' רכש מניות בחברה ומונה למנכ"ל. בשנת 1922 נוסדה חברת AC Cars Ltd ואדג' השיק את הייצור של המנוע Weller Light Six. המנוע בהחלט הקדים את זמנו ויוצר עד שנת 1963! ב-1 בדצמבר 1922 במסלול המרוצים Brooklands Circuit מכונית מאת איי.סי עם מנוע 4 צילינדרים Light Six הפכה למכונית הראשונה מקטגוריה זו שיכלה להאיץ למהירות מעל 101,39 מייל/שעה (בערך 163 קמ"ש). מהירות ההקפה המהירה ביותר הייתה כמעט 169 קמ"ש. יותר מכך, הרכב הצליח לשבור עוד ארבעה שיאי מהירות בעזרתו של מר ג'ויס מאחורי ההגה.
כך התחיל העידן של הצלחות ספורטיביות: בשנת 1925 חברת איי-סי צברה אוסף שלם של פרסים וגביעים שונים. ובשנת 1926 ויקטור ברוס מאחורי ההגה של רכב איי-סי ניצח בראלי במונטה-קרלו (זה היה הניצחון הראשון של הצוות הבריטי) ובמירוץ ההרים מונט-דה-מול. בשנה הבאה אשתו מילדרד ברוס לקחה מקום 6 מתוך 66 במרוץ ראלי מאחורי ההגה של AC Six. הנהגת הנחושה עברה 1,700 מייל (2,736 ק"מ) ללא שינה.
הפירוק הראשון והמלחמה
המשבר הבינלאומי הוביל לפירוק הראשון (אבל לא האחרון) של החברה בשנת 1930. החברה נרכשה על-ידי סוחרי רכב, האחים הרלוק. האחים עצמם לא תכננו לייצר רכבים, אבל בשנת 1933 בתצוגת הרכב בלונדון הציגו חמישה דגמים. אך עם בוא מלחמת העולם השנייה החברה נאלצה לעבור לייצור נשקים. לאחר המלחמה AC ייצרה גולפיות וקרונות לרכבות חשמליות.
АС Ace
בשנת 1953 איי.סי הוציאה לשוק רכב שהיה מהפכני לתקופתו בשם Ace, הן מבחינת הסגנון והן מבחינת מבנה השאסי עם שלדת צינורות. הוא צבר פופולריות במהירות בקרב מעריצי מרוצים, מאחר והבעלים של רכב כזה יכלו להשתתף עליו במרוצים בסופ"ש ולנהוג בו לעבודה בימי חול. בשנת 1954 בתצוגת הרכב בלונדון הוצגה הגרסה במרכב קופה AC Aceca. הדגם Ace לקח חלק במרוצים בהצלחה: בשנת 1957 סיים עשירי במרוץ לה-מאן, ב-1958 היה כבר שמיני, בשנת 1957 לקח את המקום השביעי בדירוג הכללי ואת המקום הראשון בקטגורית GT 2.0.
עידן הקוברה
בשנת 1961 פורד פיתחה מנוע V8 קל חדש עם השתתפותו הישירה של נהג המרוצים קרול שלבי. המנוע הזה הותקן באיי.סי אייס שנת 1957. כך נולדה איי.סי קוברה האגדית: שאסי בריטי עם מנוע אמריקאי. החל מ-20 ביוני 1963 איי.סי יצרה קרוב ל-1000 רכבים ושלחה אותם לארה"ב, שם הותקנו המנועים.
בשנת 1964 קוברה נרשמה בספר השיאים של גינס בתור המכונית הסדרתית המהירה ביותר בעולם
קוברה זכתה להצלחה מיידית ובשנת 1964 קוברה נרשמה בספר השיאים של גינס בתור המכונית הסדרתית המהירה ביותר בעולם. שיתוף הפעולה בין הבריטים לבין האמריקאים הסתיים בשנת 1968, אבל גם לאחר סיומו AC Cars ייצרה ושיפצה את קוברה המקורית במשך שנים רבות.
איי.סי היום
בשנת 2012 איי.סי פיתחה את AC 378 GT Zagato עם מנוע בנזין 6,2 ליטר בהספק 437 כ"ס. הרכב קיבל תצורה מסורתית (מנוע קדמית והנעה אחורית), המרכב נוצר על-ידי Zagato, סדנת עיצוב רכב ויצרנית מרכבים איטלקית מפורסמת.
בשנת 2018 הושק הייצור הסדרתי של הרודסטר החשמלי איי.סי קוברה אלקטריק עם מנוע חשמלי המפיק 313 כ"ס ו-500Nm. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 6,7 שניות, הסוללה בקיבולת 54 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 240 ק"מ.
בשנת 2021 החברה AC Cars הוציאה של 12 גרסאות מיוחדות של AC Cobra Superblower לרגל ציון 120 שנות קיומה. הגרסה הסדרתית המהירה ביותר של קוברה שאי-פעם נוצרה צוידה במנוע סופרצ'רג'ר V8 בהספק 580 כ"ס.
בשנת 2023 הוצגה קוברה GT החדשה, שנוצרה כתוצאה משיתוף הפעולה בין המעצבים האיטלקיים מ-Icona לבין המהנדסים של Cecomp. האנגלים סירבו לעבור לחשמל לטובת מנוע V8 הישן והחביב. הרודסטר יצא קצת יותר גדול מקוברה המקורית משנות ה-60. כמיטב המסורת הותקן מנוע מאת פורד: V8 בנפח 5 ליטר מסדרת Coyote עם סופרצ'רג'ר. הוא מפיק 663 כ"ס ו-780Nm. לבחירה מוצעות שתי תיבות: 6 הילוכים ידנית או 10 הילוכים אוטומטית. קוברה החדשה מאיצה ל-100 קמ"ש תוך בערך 3,4 שניות, המהירות המרבית היא 278 קמ"ש.