יצרניות של מכוניות ספורט מאנגליה זאת קטגוריה מיוחדת. כל אחת מהן שזכתה להצלחה הפכה לאגדה: AC Cars מזמן מככבת בלגיון המפואר הזה. יצרנית הרכב הוותיקה ביותר בבריטניה מייצרת כבר במשך 122 שנים דגמים מיוחדים בכמויות מוגבלות. המפורסמת ביותר ביניהן שנהנית מביקוש עד היום היא הקוברה – אגדה משנות ה-60 שתיוולד מחדש בזמננו
איי.סי קוברה. אגדה משנות ה-60
AUTOBOOM

איי.סי קוברה. אגדה משנות ה-60

איי.סי קוברה. אגדה משנות ה-60

יצרניות של מכוניות ספורט מאנגליה זאת קטגוריה מיוחדת. כל אחת מהן שזכתה להצלחה הפכה לאגדה: AC Cars מזמן מככבת בלגיון המפואר הזה. יצרנית הרכב הוותיקה ביותר בבריטניה מייצרת כבר במשך 122 שנים דגמים מיוחדים בכמויות מוגבלות. המפורסמת ביותר ביניהן שנהנית מביקוש עד היום היא הקוברה – אגדה משנות ה-60 שתיוולד מחדש בזמננו. היסטורית הבריאה של מכונית הספורט דו המקומית הקטנה עם מנוע V8 הכעסני הפכה לעמוד חשוב בתולדות תעשיית הרכב העולמית.

הפריצה

בסתיו של 1961 נהג המרוצים לשעבר קרול שלבי הציע לחברת AC Cars לבנות מכונית עם מנוע עוצמתי. הרעיון מצא חן בעיני האנגלי, אולם המנועים שלהם בתקופה ההיא לא היו עוצמתיים במיוחד: לדוגמה, ברודסטר דו המקומי AC Ace הותקן מנוע 6 צילינדרים טורי Bristol. שלבי ניסה לעניין את שברולט, אך הם סירבו בעקבות ההצלחה של קורבט. מצד שני, המתחרה שלהם פורד, שחלם ליצור מכונית ספורט משלו, הציע את המנוע החדש Ford Windsor 260 HiPo.

אי סי קוברה. מרכב, צורה.
קרול שלבי. נהג מרוצים ומעצב רכב אמריקאי. ידוע בעיקר כיוצר הגרסאות המיוחדות של פורד מוסטנג – GT350 ו-GT500. מאז 1962, חברת Shelby American Inc שהוקמה על-ידו, עוסקת בכוונון ובהכנה של גרסאות מיוחדות של מכוניות כביש ורכבי מרוצים, בראש ובראשונה מהמותג פורד.

שלבי כינה לקוברה החדשה "Corvette-Beater" – "מביס הקורבטים"

AC Cobra 260 Prototype.

כבר בינואר של 1962 המכונאים של AC Cars הכינו אב טיפוס לשאסי הרכב שנבחן עם המנוע הישן Ford Windsor 221 V8. לאחר הבדיקות המנוע ותיבת ההילוכים הוסרו וב-2 בפברואר השאסי נשלח במטוס ללוס-אנג'לס, לכתובת של שלבי. המכונאים התקינו את המנוע ואת התמסורת באופן מיידי (פחות מ-8 שעות) והתחילו מבחן כבישים אמיתי.

AC Cobra Mark I

לאחר כמה שינויים נוספים בחלק הקדמי יצאו 75 עותקים של Cobra Mark I עם מנוע Ford Windsor V8 260 HiPo בנפח 4,2 ליטר. 51 העותקים האחרים צוידו במנוע 4,7 ליטר העוצמתי יותר שנקרא Ford Windsor V8 289 HiPo. עם זאת, הלוגיסטיקה הקודמת נשמרה: המכוניות יוצרו בבריטניה ונשלחו לארה"ב להתקנת המנוע ולצביעת המרכב. כך נולדה הקוברה הראשונה, המזכירה נחש.

הדור השני

AC Cobra Mark II

בסוף שנת 1962 המהנדס הראשי של AC Cars אלאן טרנר שינה את העיצוב של חרטום הרכב. הייצור של הרודסטר המעודכן Cobra Mark II החל בתחילת שנת 1963 ונמשך עד הקיץ של 1965, בסך הכל יוצרו 528 עותקים. לקוברה החדשה הייתה קריירת מרוצים מוצלחת: היא תוכננה בתור המביסה של הקורבט, ולבסוף הפכה לכזו. לקוברה היה יתרון במשקל: מכונית המרוצים הייתה קלה מהקורבט ביותר מ-200 ק"ג והגיעה למהירות מרבית של 298 קמ"ש. בשנת 1964 המכונית עם ג'ק סירס ופירט בולטון מאחורי ההגה נרשמה בספר שיאי הגינס בתור מכונית הכביש המהירה ביותר בעולם.

AC Cobra Mark II

בשנת 1964 המכונית עם ג'ק סירס ופירט בולטון מאחורי ההגה נרשמה בספר השיאים של גינס בתור מכונית הכביש המהירה ביותר בעולם.

הדור השלישי

AC Cobra Mark III

עם זאת, המתחרים לא עמדו במקום: בשנת 1963 פרי מוחותם של שלבי ו-AC Cars איבד את העליונות שלו במרוצים. אז שלבי החליט לעבור למנוע V8 עוצמתי יותר, אך הוא דרש שאסי חדש. AC Cobra Mark III החדשה פותחה בדטריוט בשיתוף עם פורד: המרכב הותאם מההתחלה למנוע הענקי בנפח 7 ליטר, הוא קיבל כנפיים רחבות וכונס אוויר גדול. המנוע Ford FE 427 שהפיק 425 כ"ס אפשר להשיג מהירות מרבית של 262 קמ"ש. גרסה עוד יותר עוצמתית בהספק 485 כ"ס אפשרה להשיג מהירות של 290 קמ"ש.

AC Cobra Mark III

הייצור של קוברה דור 3 החל ב-1 בינואר של 1965, אך המכירות לא הלכו טוב, לכן היוצרים הציעו לקהל גרסה "אזרחית" עם מנוע Ford 428 הזול יותר, אבל גם נפח 7 ליטר. המרכב והשאסי יוצרו באנגליה כמו תמיד. רק 300 מכוניות כאלו נשלחו מעבר לאוקיינוס. לקוברה הזו חשיבות גבוהה בקרב אספנים, שכן היא נחשבת לקלאסיקה אמיתית. המחיר מתחיל ממיליון דולר.

אספנים מוכנים להוציא יותר ממיליון דולר תמורת קוברה בגרסת הדור השלישי

אי סי קוברה ‏1965. מנוע. רודסטר, 3 דור
AC Cobra Mark III

למרות הכל, גרסאות המרוצים של קוברה דור 3 המשיכו לנצח במרוצים עד תחילת שנות ה-70. למרבה הצער, מעריצי הספורט המוטורי לא הצליחו לממן את קיומה של החברה בכוחות עצמם. בשנת 1967 המצב אילץ את פורד ושלבי להפסיק לייבא את הרכבים מאנגליה. אבל AC Cars המשיכה את הייצור של הרודסטר וציידה אותו במנוע קומפקטי יחסית בנפח 5 ליטר Ford V8. מכוניות כאלו נמכרו באירופה עד סוף שנת 1967, מה שעזר ליצרנית לשרוד עד סוף שנות ה-70. לאחר מכן החברה פשטה רגל, זכויות השימוש בשם עברו ל-Autocraft.

איזו מכונית מהתקופה ההיא הייתם רוצים?
32 קולות