חייזר ממימד אחר
מרצדס-בנץ חשפה את דגם B קלאס הראשון במרכב W245 (בתיעוד פנימי – T245) בפברואר 2005 בתצוגת רכב בינלאומית בג'נבה תחת כותרת "מימד חדש של מרצדס. B-Class". ברוח הזמנים, השקת הסדרה החדשה לוותה בקמפיין המוני באינטרנט.
W245 הפך לרכב הראשון של הסדרה, המגלם את קונספט תיירות ספורטיבית, אשר יושם במסגרת פרויקט «Sports Tourer». כלומר, מבחינה קונספטואלית, מכוניות אלו נועדו לתיירות ספורטיבית, אולם בפועל הפכו לכלי רכב אהובים על תושבי הג'ונגל האורבני, ולא רק עבור מנהלים רציניים ממעמד הביניים ואנשי משפחה, אך גם עבור צעירים חסרי תסביכים שנוטים לבקר במועדוני לילה. בעת פיתוח רכבים קומפקטיים אך מרווחים ובטיחותיים מתבצע שימוש רחב באלמנטים מסטיישנים, MPV ו- SUV, ואפילו מדגמים ספורטיביים.
בדומה לדגמי 168 ו- 169 של A קלאס, נציג B קלאס הראשון גם הורכב על בסיס רצפת-סנדוויץ', דהיינו, המנוע ותיבת ההילוכים פחות או יותר שוכנים מתחת לרצפת הרכב. אולם B קלאס מלכתחילה עלה על "שותפיו לסנדוויץ'" בכל הפרמטרים: אורך המרכב – 4270 מ"מ, ובסיס הגלגלים – 2778 מ"מ, כך שהמרחק ביין המושבים כמעט כמו ב- S קלאס. מערך מנוע ותיבת הילוכים הקומפקטי סיפק נפח פנימי שניתן להשוות עם דגמי סדאן וסטיישן. את תא המטען ניתן לכוונן לגובה, מושב נוסע קדמי והמושבים האחוריים מתקפלים, וכתוצאה "ספורטס טורר" הקומפקטי הופך כמעט לרכב מסחרי. בהתאם למיקום ומצב המושבים נפח תא המטען יכל להשיג 2245 ליטר, כמו בסטיישן גדול.
מנועים ושאסי
B קלאס צויד במנועי דיזל CDI שבנו לעצמם מוניטין:
- 180 CDI בהספק 109 כ"ס;
- 200 CDI בהספק 140 כ"ס
...ובמנועי בנזין 4 ציל' מסדרה חדשה:
- B 150 בהספק 95 כ"ס;
- B 170 בהספק 116 כ"ס
- B 200 בהספק 136 כ"ס
- B 200 TURBO בהספק 193 כ"ס
גרסת B 200 TURBO ראויה לתשומת לב נפרדת. היא זכתה למנוע 2,0 ליטר מגודש בעל מצנן ביניים המספק תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 7,6 שניות בלבד ומהירות מרבית של 225 קמ"ש. ובסדרת מנועי הדיזל נבליט את B 200 CDI המצוידת בטורבו דיזל בעל הזרקה ישירה Common Rail, המאיץ את הרכב ל- 100 קמ"ש תוך 9,6 שניות ומאפשר להשיג מהירות מרבית של 200 קמ"ש. למנועי B 200 TURBO, B 180 CDI ו- B 200 CDI הצטרפה תיבת 6 הילוכים. כמו כן, כל הגרסאות יכלו להצטייד בגיר רציף אוטומטי AUTOTRONIC.
היצרנים השתדלו לשתול במבנה מערכת המתלים שילוב בין כושר תמרון ובטיחות: בהגה כוח האלקטרו-מכאני הותקן מנוע חשמלי לתגבור ההיגוי ללא תלות במהירות הרכב. מבחינה פרקטית זה הוביל לשיפור ההיגוי במהירויות נמוכות, כלומר, הקל על תהליך החנייה ותמרון במרחב מצומצם. סרן אחורי בעל קפיצי עלים פרבוליים כדוריים – עוד המצאה של מרצדס-בנץ – תרמה להיגוי יציב, ספורטיבי ומדויק בכל מהירות.
בטיחות ונוחות
עוד פונקציה סטנדרטית מתקדמת ב- B קלאס הייתה מערכת בקרת שיכוך סלקטיבית המתאימה את עצמה לתנאי הדרך – מספקת נוחות בעת מהירות נמוכה ותרמה ליציבות הרכב בעת פניות דינאמיות. לבקרת יציבות ESP הצטרפה מערכת סיוע בהיגוי STEER CONTROL בעלת הגה כוח אלקטרו מכאני לייצוב הרכב במצבי חירום.
בטיחות הדור הראשון של B קלאס מבוססת על טכנולוגיות רצפת-סנדוויץ'. מערך הבטיחות כלל כריות אוויר קדמיות וצדדיות דו-שלביות, קדם מותחנים ומגבילי עומס בחגורות בטיחות, משענות ראש אקטיביות, עיגוני מושבי ילדים. מערכות בטיחות אמינות ובחונות היטב המותקנות בדור הראשון של B קלאס קיבלו חמש כוכבים מאת NCAP לאחר סדרת מבחני ריסוק בשנת 2006.
בכל הנוגע לנוחות, B קלאס צויד במערכות ששימשו סדאנים יוקרתיים יותר מאת מרצדס. בין אופציות נוספות הוצעו בקרת אקלים אוטומטית, כוונון חשמלי במושבים קדמיים, מערכת ניווט COMAND APS או Audio 50 APS. כמו כן, B קלאס התפרסם גם במגוון אבזור מולטימדיה. הוא הפך לרכב הראשון בעל תשתית Apple iPod מותקנת מראש.
בשנת 2007 מרצדס B קלאס במרכב W245 הוכרז כרכב השנה בקטגוריית MPV גרמניים. וב- 2008 מכון למחקרים אקולוגיים הגרמני ÖKOTREND העניק ל- B 200 CDI ו- A 160 CDI "תעודת ידידותיות לסביבה לרכבים".
פנסי החזית ברמת גימור הבסיסית צוידו בנוסף בטכנולוגיית בי-קסנון ובפונקציות פנייה ותאורה אקטיביות. גג פנוראמי נפתח חדש בעל תריסים היה המאפיין הייחודי של B קלאס, שכן פתח הגג היה גדול פי שני שליש מהגג הנפתח בדגמים אחרים.
מתיחת פנים
במרץ 2008, שלוש שנים לאחר השקת הייצור של B קלאס, מרצדס-בנץ מציגה את הדור המעודכן של סדרת 245. הסיבה לכך הייתה הצורך לעמוד בתקן זיהום אוויר החדש יורו 5 שנכנס לתוקף בשנת 2009. ולכן, ראשית כל, העדכון נגע במנועים. כמקודם הוצעו שישה מנועים לבחירה – שני דיזלים עם הזרקה ישירה וארבעה בנזין. המהנדסים הצליחו להפחית את צריכת הדלק ב- 7% בתנאים עירוניים בגדמי דיזל B 180 CDI ו- B 200 CDI בהשוואה למנועי הדור הקודם. ומנועי בנזין צוידו במערכת ECO "סטרט-סטופ", המכבה ומפעילה את המנוע באופן אוטונומי בעת עצירות קצרות (ברמזור למשל), דבר שמציל את הארנק של נהג המאולץ לנוע בזרם הצפוף של העיר. המנועים לוו בגיר ידני חדש, גיר אוטומטי הוצע כאופציה.
אך וודאי, עדכון עברו לא רק המנועים. שוכלל הפגוש, חיישני החנייה הותקנו בתוך השפה, השתנה עיצוב הפנסים האחוריים, חודשה במלואה מערכת מולטימדיה החזקה גם ככה. שינויים אחרים נשאו תפקיד יותר עיצובי, בכדי שהרכב יראה ספורטיבי ומודרני יותר. במסגרת השדרוג הועמדה לביקורת הציבור סדרת דגמי B קלאס NGT, הפועלים לא רק על בנזין, אך גם על גז טבעי. אפשרות זו סיפק מנוע שני ליטר B 170 NGT BlueEFFICIENCY. גם במצב בנזין וגם במצב גז המנוע הפיק 85 קילוואט או 116 כ"ס, עם זאת, במצב עירוני פליטת CO2 הופחתה ב- 17% בהשוואה ל- B 170 הסטנדרטי.
עוד פיתוח אקולוגי פרי עטה של מרצדס-בנץ – גרסת «F-Cell». זוהי מכונית חשמלית "נקייה" לחלוטין על בסיס W245. מנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס מופעל באמצעות סוללות ליתיום-יון המקבלות אנרגיה מתאי דלק מימן. טווח נסיעה של הקומפקט-ואן המימני עומד על 385 ק"מ, וזהו נתון מכובד אפילו לפי הסטנדרטים העכשוויים בתקופת "שיגעון" החשמליות.
אולם יוצרי הדור הראשון של B קלאס הכינו מתנה גם לאניני טעם השמרניים של עוצמת בנזין הארכאית: גרסת 55 AMG בעלת מנוע 5,5 ליטר V8 בהספק 388 כ"ס ותיבת 7 הילוכים אוטומטית. עם מערך זה הקומפקט-ואן מזנק מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 5,2 שניות. אמנם חיית אספלט הזאת ירדה מפס הייצור בעותק אחד, בכדי להדגים את יכולות מהנדסי מרצדס-בנץ, וחבל.
הוקרה
במהלך השנה הראשונה מרגע ההשקה נמכרו יותר מ- 120 אלף דגמי W245, ועד להופעת הדור השני היקף המכירות עלה על 700 אלף יחידות. גם רמות גימור בסיסיות וגם רכבים בעלי חבילות אבזור נוסף נרכשו באופן פעיל. מבחר מגוון של אופציות נוספות היה אחד מה"פיצ'רים" השיווקיים בעת קידום B קלאס.
בשנת 2007 מרצדס B קלאס במרכב W245 הוכרז כרכב השנה בקטגוריית MPV גרמניים. בשלב זה היקף המכירות עלה על 250 אלף יח'. די מעניין שמרבית לקוחות B קלאס בחרו דווקא בגרסת דיזל, כל לקוח שלישי העדיף גרסת B 180 CDI, וכל חמישי – B 200 CDI.
וב- 2008 מכון למחקרים אקולוגיים הגרמני ÖKOTREND העניק ל- B 200 CDI ו- A 160 CDI "תעודת ידידותיות לסביבה לרכבים" (Auto-Umwelt-Zertifikat), מאחר ששני הדגמים הדגימו צריכת דלק מופחתת ורמת פליטת מזהמים נמוכה יחסית.