בנטלי בנטייגה. אריסטוקרט בעולם קרוסאוברים
בנטלי בנטייגה הוא קרוסאובר בגודל בינוני, בהנעה כפולה של המותג הבריטי בנטלי מוטורס, חלק מקבוצת VAG הגרמנית. הוא מיוצר מאז 2016. בשנת 2020 ניתן היה לרכוש בשוק הישראלי את הדור הראשון של הקרוסאובר המשפחתי היוקרתי הזה והייתה צפויה לצאת הגרסה המחודשת במהלך השנה.
על פי גרסה אחת, השם "Bentayga" מגיע מהשם של פסגת ההר הציורי Bentayga על האי גראן קנריה של הארכיפלג הקנרי. על פי גרסה אחרת, הוא נגזר מתוך 3 האותיות הראשונות "בנטלי" והאיות האנגלי של המילה "טייגה" - יערות בתוליים של סיביר. יש גם מידע שבסווהילית "בנטייגה" פירושו "מעניין". לדברי הקונים, בנטלי בנטייגה הוא אחד הקרוסאוברים ביצור סידרתי היקרים ביותר בעולם. במרץ 2017 הוצגה גרסה יקרה עוד יותר של בנטייגה - מולינר.
דור ראשון
מיוצר מ- 2016 ועד היום (נכון לשנת 2020). בנטייגה הוא הקרוסאובר הראשון של בנטלי שתוכנן החל משנת 2012. התוכניות של בנטלי ליצור קרוסאובר משלה היו כבר די מזמן. החברה חשפה את הקרוסאובר הראשון שלה בתערוכת הרכב בפרנקפורט במרץ 2012 תחת השם בנטלי EXP 9 °F. האב טיפוס חלק פלטפורמה עם פורשה קאיין וקיבל מנוע W12.
רכב השטח החדש, בנטייגה, הוא שידרוג של האב טיפוס EXP 9 °F. הקרוסאובר בנוי על פלטפורמת פולקסווגן MLB, ששימשה גם את הדור השני של אאודי Q7, הדור השלישי של פורשה קאיין ופולקסווגן טוארג, כמו גם עבור למבורגיני אורוס, שלה ולבנטייגה כ- 20% חלפים משותפים. ל- Bentayga 2016/2017 יש מתלים אדפטיביים, הנעה כפולה קבועה המבוססת על דיפרנציאל Torsen. מצויד במנוע טורבו בנזין V12 בנפח 6 ליטר. אותו מנוע שמניע את אאודי A8L W12, בנטלי קונטיננטל GT ופולקסווגן Phaethon 6.0 W12. המומנט של המנוע מועבר על ידי תיבת 8 הילוכים אוטומטית, כאשר 60% מהמומנט עובר לגלגלים האחוריים, ו- 40% לקדמיים. המהירות המרבית של המכונית מוגבלת ל-301 קמ"ש, והאצה למאה קמ"ש מתבצעת ב-4.1 שניות, כאשר צריכת הדלק הממוצעת של בנטייגה - כ-12.8 ליטר ל-100 ק"מ.
מראה החיצוני
מכונית בנטלי בנטייגה החדשה עושה רושם חזק עם המראה המרשים אך דינמי. האלמנט העיצובי העיקרי של חזית המכונית הוא גריל מרושת ורחב, אשר מתחבר בצורה חלקה עם מכסה המנוע המוארך. הפגוש הקדמי מדגיש את הפוטנציאל הדינמי המרשים של רכב השטח, והפנסים האובלים עם אפקט הגבישי של אור ראשי, מביאים אלמנט של תחכום ויוקרה למכונית. המראה של Bentayga 2020 השתנה לחלוטין, מהגריל האנכי יותר לספוילר האחורי המוארך על הגג. פתחי אוורור מוגדלים בכנפיים ופנלים מחזירי אור חדשים מוסיפים דגשים למראה, וגלגלים אלגנטיים בגודל 22 אינץ' מדגישים את האסתטיקה הייחודית של המכונית.
תא הנוסעים
בפנים, המכונית מעוטרת בעור ועץ בסגנון בנטלי הקלאסי. מסך המגע המודרני בגודל 10.9 אינץ' ברזולוציה גבוהה משולב בצורה מושלמת בפנל המרכזי. יחד עם מסוף המידע החדש לנהיגה, הוא מגדיר את הקונספט עיצוב של תא הנוסעים המודרני - השילוב המושלם של טכנולוגיה וחומרים גימור מעולים. זה מגולם בהגה החדש, בעיצוב המושבים ופנלים של דלתות. פרטים מעשיים כגון שטח אחסון משופר גם כן לא נשכחו. הגרסה האופציונלית של ארבעה מושבים מאפשרת לשדרג את החלק האחורי של תא הנוסעים וליצור אווירה מיוחדת לנוסעים, אידיאלית הן לעבודה והן למנוחה בזמן הנסיעה.
בנטייגה 2020 מצוידת בבקרת שיוט אקטיבית, תצוגה מוקרנת, מצלמה אינפרה אדומה, מערכת שמע Naim for Bentley, מערכת לראיית לילה, מערכת לבקרת שמירה על נתיב, שלט מגע הנשלף לנוסעים אחוריים והרבה אופציות אחרות שמציעה מכונית ברמה כזו.
גרסאות
ישנם מספר גרסאות של הקרוסאובר.
- ה-V8 המופעל על ידי מנוע בנזין V8 בנפח 4 ליטר, 550 כ"ס.
- Diesel - מכונית דיזל הראשונה בהיסטוריה של בנטלי. מצוידת במנוע דיזל V8 בנפח 4 ליטר, 435 כ"ס. המנוע משותף עם קרוסאובר אאודי SQ7.
- Mulliner - הגרסה היקרה והמפנקת ביותר. היא בולטת בג‘נטים מיוחדים ומקרר לנוסעים מאחורה.
- Hybrid - היא גרסה היברידית הראשונה בייצור סידרתי בהיסטוריה של המותג. היא כוללת מנוע V6 בנפח 2.9 ליטר ומנוע חשמלי. אותו סט מותקן על הדור השני של פורשה פנמרה.
- Speed - היא הגרסה החזקה ביותר במשפחה. בעלת מנוע בנזין V12 בנפח 6 ליטר, 635 כ"ס.