פורשה קאיין (Cayenne) זהו קרוסאובר ספורטיבי במימדים בינוניים בעל 5 מקומות מאת המותג הגרמני פורשה. מיוצר משנת 2002. הרכב פותח בהשתתפות התאגיד VAG. בשנת 2021 בישראל נמכרת גרסת דור שלישי של הקרוסאובר שנת 2017 (נתונים לשנת 2021). על הגרסה הזאת נספר בסקירה שלנו.
קרוסאובר פורשה קאיין. דור 3 שנת 2017
AUTOBOOM

קרוסאובר פורשה קאיין. דור 3 שנת 2017

קרוסאובר פורשה קאיין. דור 3 שנת 2017

פורשה קאיין (Cayenne) זהו קרוסאובר ספורטיבי במימדים בינוניים בעל 5 מקומות מאת המותג הגרמני פורשה. מיוצר משנת 2002. הרכב פותח בהשתתפות התאגיד VAG. בשנת 2021 בישראל נמכרת גרסת דור שלישי של הקרוסאובר שנת 2017 (נתונים לשנת 2021). על הגרסה הזאת נספר בסקירה שלנו.

הקרוסאובר הופיע לפני כמעט 20 שנים והוא פתח עמוד חדש בהיסטוריה של המותג. הוא לא רק הפך לרב מכר, אלא הציל את פורשה ממשבר והפך לחלוץ ההיברידיזציה בקו הדגמים של החברה. נכון להיום, בכל רחבי העולם נמכרו מעל מיליון יחידות של פורשה קאיין. תא הנוסעים שלו הוא נוח במיוחד וכולל פתרונות שימושיים רבים, מפרט אבזור עשיר שלו והמנועים חזקים מאוד. הקרוסאובר הזה נחשב לאחד מרכבי הפנאי הטובים ביותר בעולם ולדוגמה לחיקוי בקטגוריה מבחינות רבות.

עובדה מעניינת: פורשה קאיין רשום בספר השיאים של גינס בתור הרכב הסדרתי שהצליח לגרור נגרר הגדול ביותר בעולם – מטוס איירבוס A380 במשקל 285 טון, שאותו קאיין הצליח לגרור לאורך המרחק של 42 מטרים בנמל התעופה שארל דה גול בפריז ובכך שבר את השיא הקודם שעמד על 115 טון בלבד. "בעשר השנים הקרובות הרכבים הולכים להשתנות. קאיין ממשיך בדרכו ויישאר הקרוסאובר הטוב ביותר בסגמנט שלו" – טוענת החברה.

העיצוב

פורשה קאיין דור שלישי קיבל עיצוב מתקדם, שצמוד אמנם לאותו הסגנון האהוב המוכר על-ידי מעריצי המותג. קווי מתאר נמרצים, גריל רחב יותר, פנסים אחוריים המאוחדים לאלמנט אחד מבחינה עיצובית – אלה המאפיינים של פורשה קאיין שנת 2017/2018. הפס הרצוף של אורות הבלימה זהו האלמנט הקלאסי שהושאל מפורשה 911 ועבר תחילה לפאנאמרה ולאחר מכן לפורשה קאיין דור שלישי.

פורשה קאיין החדש מבוסס על הפלטפורמה המודולרית החדשה Volkswagen MLB Evo. כל לוחות המרכב החיצוניים מיוצרים מאלומיניום. למען הפחתת המשקל הוחלף מצבר העופרת-חומצה השגרתי בסוללת ליתיום-יון חדשה, מה שחסך 10 ק"ג נוספים. המימדים של הקרוסאובר עם 5 דלתות ו-5 מקומות: אורך 4,918 מ"מ, רוחב 1,983 מ"מ, גובה 1,696 מ"מ, בסיס גלגלים 2,895 מ"מ. נפח תא המטען המינימלי גדל ל-770 ליטר, קיבולת המטען המרבית היא 1,710 ליטר.

חלל הפנים

הקרוסאובר הפך להרבה יותר מרווח מבפנים. את משענות הגב של המושבים האחוריים ניתן להציב באופן אנכי או לקפל ולקבל משטח העמסה ישר. המושבים האחוריים מתכווננים לאורך ל-155 מ"מ. מכסה תא מטען חשמלי נכלל ברמת הגימור הבסיסית.

"בעשר השנים הקרובות הרכבים הולכים להשתנות. קאיין ממשיך בדרכו ויישאר הקרוסאובר הטוב ביותר בסגמנט שלו"
חברת פורשה

בתוך תא הנוסעים של פורשה קאיין שנת 2018/2019 נשמרו כמה דברים מהמבנה הקודם של הלוח הקדמי, רק צג המולטימדיה הפך לגדול יותר (12,3 אינץ'). פתחי האוורור הראשיים ממוקמים נמוך יותר. הקונסולה המרכזית יפה ופונקציונלית, עם מגוון של כפתורים האחראים על האקלים בתוך תא הנוסעים, חימום ואוורור המושבים, בלם החניה החשמלי, מצבי המתלים ובקרת היציבות. פריסת כפתורי המולטימדיה על ההגה נותרה בצורה המוכרת לבעלי פורשה. כמיטב המסורת, מצד שמאל של ההגה ממוקם מפתח ההצתה.

מנועים וגרסאות

נספר רק על הגרסאות המוצעות בישראל משנת 2021. כל הדגמים מגיעים עם הנעה כפולה ותיבת 8 הילוכים אוטומטית.

  • הגרסה הבסיסית: מנוע בנזין טורבו V6 בנפח 3 ליטר המפיק 340 כ"ס ו-450Nm. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 6,2 שניות, מהירות מרבית – 245 קמ"ש.
  • פורשה קאיין GTS שנת 2020/2021: מנוע בנזין טורבו V8 בנפח 4 ליטר המפיק 460 כ"ס ו-620Nm. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 4,2 שניות, מהירות מרבית 270 קמ"ש.
  • גרסת הבסיס: הגרסה ההיברידית פלאג-אין: יחידת כוח על בסיס מנוע V6 בנפח 3 ליטר (340 כ"ס) בשילוב עם מנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס – הספק כולל 462 כ"ס ו-700Nm. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש – 5 שניות. המהירות המרבית – 253 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת – 3,2 ליטר ל-100 קמ"ש. סוללת ליתיום-יון בקיבולת 17,9 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 44 ק"מ במצב חשמלי.
  • פורשה קאיין E-Hybrid Turbo: גרסת בנזין-חשמל נוספת. יחידת הכוח מבוססת על מנוע בי-טורבו V8 בנפח 4 ליטר, הספק כולל – 680 כ"ס ו-900Nm. אוטו היברידי כזה מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 3,8 שניות. מהירות מרבית – 295 קמ"ש. טווח נסיעה במצב חשמלי – 52 ק"מ.

במצב חשמלי של כל הגרסאות ההיברידיות פלאג-אין פועל מנוע חשמלי המשולב בתיבת 8 ההילוכים האוטומטית Tiptronic S. המנוע מפיק 100 קילוואט (136 כ"ס) ו-400Nm ומאפשר להשיג מהירות מרבית של 135 קמ"ש. אם נדרש הספק גבוה יותר או בעת מעבר למצב Sport או Sport Plus משתלב מנוע הבנזין. כל ההיברידים של פורשה נטענים בעיקר בבית, לשם כך מספיק שקע רגיל או שקע כוח. מטען Porsche Mobile Charger Connect תומך בטעינה בהספק עד 7,2 קילוואט (תלוי בגרסה). בנוסף לכך, כבל Mode 3 יאפשר לבצע טעינה בנקודות טעינה ציבוריות.

האבזור

בסרטון: פורשה קאיין 2017 שנת. ג'יפ.

מפרט האבזור הבסיסי של פורשה קאיין 2020/2021 כולל מתלים אדפטיביים Porsche Active Suspension Management (PASM), הגה כוח רגיש למהירות Power Steering Plus. הרכב יכול להגיע עם מתלי אוויר תלת-תאיים. בתוספת תשלום מוצעת מערכת היגוי כפול. ברמת הגימור הסטנדרטית – בלמי פלדה רגילים, בתוספת תשלום מוצעים בלמי פלדה מתקדמים יותר עם ציפוי טונגסטן קרביד (ברירת מחדל בגרסת טורבו, עם קליפרים לבנים) ובלמים קרבון-קרמיים הנבדלים בקליפרים צהובים. בסרן הקדמי והאחורי מותקנים צמיגים בעובי שונה, הגרסאות הבסיסיות מגיעות עם ג'נטים R19, המתקדמות – עם R21.

אחד המאפיינים של גרסת טורבו הוא ספוילר אחורי אקטיבי על הגג המתרומם לגובה של 20 מ"מ (6 מעלות). בהתאם למהירות הוא פונה בזווית עד 28,2° ויוצר כוח הצמדה נוסף.

תשומת לב מיוחדת הוקדשה להתנהגות הכביש של הרכב. מערכת Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) פועלת בשילוב עם בקרת היציבות הבסיסית Porsche Stability Management (PSM), פונקצית נעילת דיפרנציאל אחורי ומערכת הבלמים. בעת סיבוב ההגה האלקטרוניקה בולמת את הגלגלים הפנימיים ביחס לפניה ושולחת יותר מומנט לגלגלים החיצוניים, מה שמשפר את כושר התמרון והדינמיקה של הרכב. המערכת Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) דואגת להפחתת זווית גלגול אקטיבית. הרכב מצויד בשמונה כריות אוויר (קדמיות בגודל מלא, כרית ברכיים לנהג, כריות צדדיות, וילונות לכל אורך תא הנוסעים). ברשימת האופציות: מערכת ראיית לילה עם פונקצית זיהוי הולכי רגל, תצוגה עילית, פנסי לד מטריקס, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

מה דעתכם על גרסה הזו של הקאיין?
3 קולות