קרוסאובר סיאט ארונה. דור 1 שנת 2017.
סיאט ארונה – קרוסאובר קומפקטי בעל 5 דלתות בהנעה קדמית. מיוצר משנת 2017 על-ידי חברת מכוניות SEAT. המכונית שנוצרה עבור שוק האירופאי זכתה לעיצוב מסוגנן, מרכב מרווח, יחידות כוח חסכוניות וביצועי תנועה טובים. לישראל המכונית מיובאת עם מנוע טורבו בנפח 1 ליטר בעל הספק בסך 110 כ"ס המשולב עם גיר הילוכים רובוטי (נכון לשנת 2021).
מראה חיצוני
המראה החזותי של מכונית קומפקטית זו עומד בכל הדרישות של המסורת החברה הספרדית. העיצוב שלה מאופיין בקווי צלע חדים, מה שמקנה לקרוסאבר מראה חדשני ואטרקטיבי וכן דינמי ותוקפני כאחד. החלק הקדמי של מכונית 5 דלתות זו , חושף את "המבט החודר" של הפנסים, רשת גריל בצורת משושה עם דפוס כוורת זעיר ופגוש בחיתוך חד עם פתח כונס אוויר מוגדל. החלק האחורי הספורטיבי שלה לוכד מבטים בזכות מכסה תא המטען המסוגנן, פנסים מעודנים ופגוש מסיבי. גם במבט מהצד ארונה 2017\2018 היא אטרקטיבית ואנרגטית – דפנות עם "שקעים" מעוצבים בצד, קשתות הגלגלים הגדולים, קו הגג היורד בשיפוע וקו החלון העולה בהדרגה. תוספת מפלסטיק לא צבוע המקיפה את החלק התחתון, מוסיפה לחוויה של רכב השטח.
אורך המרכב של סיאט ארונה שנת דגם 2017 מגיע ל-4,138 מ"מ ורוחבו – 1,780 מ"מ. גובה לא עולה על 1,543 מ"מ. המרווח בין הסרן הקדמי לבין הסרן האחורי הוא 2,564 מ"מ ואורך מרווח הגחון – 155 מ"מ בסך הכל, מה שתואם את צרכי העיר. עם אבזור מלא רכב בעל 5 דלתות זה שוקל בין 1,615 לבין 1,700 ק"ג, בהתאם לרמת הגימור.
האבזור הפנימי
תא הנוסעים של ארונה שנת 2019\2020 נראה אטרקטיבי ועכשווי, עם זאת, מעט משעמם. הגה רב-תפקודי עם בליטות בקוטר, אוסף מכשור לקוני עם מחוגים המופנים כלפי מטה ו"חלונית" המחשב המרכזי (ניתן לבחור באופציה דיגיטלית). הקונסולה המרכזית מופנית כלפי הנהג וחושפת את מסך מערכת המולטימדיה בגודל 8 אינץ' ואת "שלט" בקרת האקלים שמרני. ברמת הגימור FR אבזור הפנים קיבל עיצוב משודרג: קו תפר אדום, תוספות "לכה", הגה ספורטיבי הקטום בתחתית ולוחיות "FR".
חומרי הגימור, אמנם, הם ברמת איכות טובה. ברמת הגימור FR ההגה, מוט ההילוכים ובלם היד מרופדים בעור. בחלק הקדמי של תא הנוסעים של סיאט הקטנה מותקנים מושבים ארגונומיים באיכות טובה ועם אופציות כוונון מספקות.
בשורה השנייה מותקן מושב נוח, אך מרווח הישבה הוא מצומצם למדי, במיוחד לרוחב (מעט צפוף עבור שלושה נוסעים). במצב רגיל נפח תא המטען של הקרוסאובר הוא 400 ליטר – נתון טוב עבור רכב מהסגמנט הסאב-קומפקטי. המושב האחורי מתקפל לשני חלקים אסימטריים ויוצרים משטח חלק, דבר שמגדיל משמעותית את חלל האחסון.
יחידות הכוח ושלדה
לישראל קרוסאובר סיאר ארונה 2020\2021 מיובאת עם סוג יחיד של מנוע (העונה על הדרישות האקולוגיות "Euro-6". זהו מנוע בנזין EcoTSI בעל 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר עם הזרקה ישירה, מגדש טורבו, כוונון פאזות הפצת הגז ורכבת 12 שסתומים. בזכות הנתונים, המנוע מגיע למהירות מקסימלית של 110 כ"ס לצד 5,000-5,500 סל"ד ו-200 נ"מ מומנט סיבובי בעת 2,000-3,500 סל"ד.
המנוע משולב עם גיר DSG רובוטי בעל 7 הילוכים, הנעה קדמית בלבד (אין אפשרות לאבזר את הקרוסאובר בהנעה כפולה אפילו תמורת תשלום נוסף). המכונית הורכבה על בסיס פלטפורמת MQB-A0 בהנעה קדמית המספקת מיקום רוחבי של יחידת הכוח. על בסיס אותה פלטפורמה הורכבו דגמי סיאט ו-VW איביזה ופולו בהתאם.
על הסרן הקדמי של ארונה הותקן מתלה עצמאי מסוג מק'פרסון ועל האחורי – מתלה חצי תלוי. שני המתלים מגיעים עם בולמי זעזוע טלסקופיים ועם קפיצי פלדה. המכונית מאובזרת במסרק ההגה ובהגה כוח חשמלי. כל הבלמים המותקנים בקרוסאובר הם בלמי דיסק: מלפנים בלמים עם אוורור בקוטר 276 מ"מ ומאחור – בלמי דיסק בקוטר 230 מ"מ ללא אוורור.
אבזור ורמות גימור
לישראל סיאט ארונה החדשה מיובאת בשתי רמות הגימור לבחירה: Style ו-FR. רמת הגימור Style, הנגישה יותר, מצוידת בפנסי LED, שש כריות בטיחות, חישוקי סגסוגת קלים, חלונות ומראות חשמליות, בקרת אקלים דו-אזורית, חיישני גשם ואור, מערכות ABS, ASR, ESC, HBA, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת מולטימדיה עם 6 רמקולים ועם מסך מגה בגודל 8 אינץ'. קיימת אופציית גישה ללא מפתח, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי נקודות עיוורות, מערכת סיוע לנסיעה אחורנית ומערכת המתריאה על עייפות הנהג. המערכת מנתחת את פעולות הנהג בזמן אמת, מזהה את הירידה בריכוז ומתריאה על הצורך במנוחה. ההתראות הקוליות בשילוב עם התראה על גבי לוח המחוונים, נשמעות במשך 5 שניות וחוזרות על עצמן בעת הצורך.
רמת הגימור FR, המתקדמת יותר, שונה מבחינה חיצונית: גג ומרכב בשני צבעים, ג'אנטים בגודל 17 אינץ'. האבזור כולל חיישני חנייה מלפנים ומאחור, פנסי LED אחוריים, כוונון מושב הנוסע, מערכת סיוע בחניה ואופצית SEAT DRIVE PROFILE.
SEAT DRIVE PROFILE – זוהי מערכת התאמה אישית חדשה, המאפשרת לנהג להתאים את המכונית לטובת חוויתו האישית. בעת העברת מצב הנהיגה, הנהג יכול לשמוע, לראות ולהרגיש את השינוי בהתנהלות קרוסאובר שלו. בעת בחירה באחד מהמצבים (Normal – רגיל, Sport – מצב הספורט או Eco – חסכוני), ניתן לשלוט בעוצמת המנוע, מצב ההיגוי ובצבע תאורת תא הנוסעים הפנימית (אדום עבור מצב הספורט ולבן עבור מצב החסכון Eco).