"הטריטוריה" הסינית של פורד
אנחנו כבר רגילים לעובדה שהרכבים הסיניים, במיוחד בתקופה הראשונה, היו למעשה עותקים של דגמים מיצרניות ידועות. ברוכים הבאים לעולם הנפלא החדש: פורד טריטורי הוא דגם סיני גרידא שנושא את סמל Ford עם האליפסה הכחולה! החלטנו לכתוב על הקרוסאובר הזה בגלל יציאתו מחוץ לגבולות של סין. ה"טריטוריה" הסינית של פורד כבר משווקת במקסיקו ובשווקים אסייתיים אחרים, דוגמת הפיליפינים וויאטנם.
קצת רקע היסטורי
לא פשוט להמציא שם טוב למכונית: או שהוא תפוס, או שהשתמשו בו בעבר. במקור, השם "טריטורי" ניתן לקרוסאובר הגדול עם 3 שורות מושבים שפותח על-ידי מהנדסי החטיבה האוסטרלית של פורד בשנת 2004. טריטורי שנוצר על בסיס הדגם במרכב סדאן פורד פלקון שילב התנהגות כביש טובה וכושר העמסה ראוי ואפילו זכה בכמה פרסים לרכב, כולל התואר האוסטרלי המכובד Wheels Car of the Year. הוא יוצר באוסטרליה עד שנת 2016.
ה"טריטוריה" הבאה הופיעה בסין בשנת 2017. מדובר בגרסת הדגם JMC Yusheng S330 שעברה מודרניזציה מבחוץ ומבפנים והחליפה את דגם המקור. פורד טריטורי החדש יוצר על-ידי חברת Jiangling Motors וצויד במנועי טורבו 1,5 ליטר (140 כ"ס ו-225Nm) ובתיבה ידנית או בגיר רציף. הוצעה גרסה עשירה עם מערכת היברידית קלה הכוללת מתנע-גנרטור במתח 48 וולט (13,6 כ"ס ו-54Nm). מערכת ההנעה היא קדמית בלבד. בשנת 2019 הופיעה הגרסה החשמלית שראויה לתיאור משלה.
טרה אלקטרה
פורד טריטורי החשמלי שיצא בשנת 2019 הפך לרכב החשמלי הראשון של פורד בסין. הוא צויד במנוע בהספק 163 כ"ס שהותקן על הסרן הקדמי, משמעות הדבר היא הנעה קדמית בלבד. הכל כמיטב המסורת של סין, שבה לא מעריכים הנעה כפולה. הסוללה בקיבולת 49,1 קוט"ש סיפקה טווח נסיעה מציאותי של 200-250 ק"מ. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לקחה 9,5 שניות, המהירות מהרבית הוגבלה ל-150 קמ"ש.
בשנת 2021 יצא הדור השני של הקרוסאובר החשמלי. בתור יחידת הכוח (מנוע ותמסורת) הותקן מודול BorgWarner eDM, מה שמאחד את הפורד הזה עם הדגם אייווייס U5, שמצא חן לא רק בעיני האירופאים, אלא גם בעיני הלקוחות בישראל טריטורי החשמלי דור שני קיבל סוללה בקיבולת מוגברת של 60 קוט"ש, טווח הנסיעה עלה ל-435 ק"מ (לפי התקן NEDC). השתפרה מערכת החימום בתא הנוסעי, היא צורכת ב-40% פחות אנרגיה ובכך חוסכת את הסוללה בימים קרים. הטעינה מ-0% ל-80% לוקחת 40 דקות. מפרט האבזור של הרכב הוא די בסיסי, אבל כן כולל גג פנורמי שפוגשים אותו בדרך כלל בדגמים מקטגוריה גבוהה יותר. לדברי העדים, חומרי הגימור הם יותר איכותיים בהשוואה לדגמי הבנזין. נפח תא המטען – 480 ליטר במצב סטנדרטי ו-1,350 ליטר עם מושבים אחוריים מקופלים.
פורד טריטורי החדש
בשנת 2021 בתצוגת הרכב בגואנגג'ואו הוצגה "טריטוריה" סינית חדשה לחלוטין, כעת זו הגרסה המקוצרת של קרוסאובר פורד אקוויטור עם 3 שורות ישיבה (מיוצר על-ידי פורד בסין עבור השוק המקומי). בסין הוא נקרא אקוויטור ספורט ובשביל שווקים חיצוניים שמו שונה לטריטורי. הקרוסאובר כבר מיוצא למדינות אסיה ואפילו למקסיקו, מה שמעיד על היתרונות המובהקים של הדגם. פורד טריטורי החדש הוא קרוסאובר במימדים בינוניים: אורך 4,630 מ"מ, רוחב 1,935 מ"מ, גובה 1,935 מ"מ, בסיס גלגלים 2,726 מ"מ. מחיר הרכב במקסיקו נע בין 29 – 35 אלף דולר, שם מוצעות שלוש רמות גימור; בפיליפינים – מ-23 אלף דולר (תמורת הגרסה העשירה Titanium+). באסיה מוצעים שישה צבעי מרכב לבחירה: אדום, כסוף, שחור, כחול בהיר, לבן ולבן פנינה, במקסיקו זמין בנוסף חום-קפה.
הרכבים הסיניים קיבלו פנסי לד, גג פנורמי, מערכת מולטימדיה עם תמיכת Android Auto ו-Apple Carplay; לוח המחוונים הוא דיגיטלי, מסך 10 אינץ'. על הבטיחות אחראית חבילת Ford Co-Pilot360 הכוללת מערכות בלימה וחניה אוטונומיות, מצלמות 360°. רמת הגימור הבסיסית במקסיקו כוללת בקרת שיוט, מערכת ניטור שטחים מתים, לוח מחוונים בגודל 7 אינץ' מולטימדיה עם מסך 12 אינץ'; ההתנעה מתבצעת באמצעות כפתור, יש כניסה ללא מפתח, 6 כריות אוויר ופנס ערפל לד. בגרסה הבכירה זמינים מצלמה אחורית, מטען אלחוטי, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, תאורת אווירה, בקרת שיוט מפוצלת, גג פנורמי VistaRoof ואור גבוה אוטומטי.
מערכת ההנעה של פורד טריטורי שנת 2021/2022 היא קדמית בלבד. עם זאת, זמינות יחידות כוח שונות עבור שווקים שונים: באסיה, כמו גם בסין, הרכב מוצע עם מנוע טורבו 1,5 ליטר EcoBoost וגיר רציף. המנוע מפיק 143 כ"ס ו-225Nm. במקסיקו – מנוע טורבו 1,8 ליטר EcoBoost המפיק 187 כ"ס ו-320Nm. תיבה – רובוטית 7 הילוכים כפולת מצמדים.