אייווייס U5. אירופאי ממוצא סיני שהישראלים אוהבים
אייווייס U5 (או Aiways U5) הוא קרוסאובר חשמלי במימדים בינוניים. הייצור שלו התחיל בדצמבר שנת 2019. היצרנית היא סטארט-אפ סיני Aiways שיוסד על-ידי נציגי ההנהלה לשעבר של Volkswagen China, Audi China וכמה חברות אחרות לא רק מתחום הרכב, אלא גם מתחום ה-IT. החברה עוסקת בטכנולוגיות החלפת סוללות מהירה ומתמקדת בייצוא לאירופה. דגמי המותג כבר מיוצאים לצרפת, גרמניה, הולנד, בלגיה ודנמרק, החל משנת 2021 הרכבים מוצעים גם בישראל. יש לציין ש-U5 פותח במיוחד בשביל האקלים הישראלי: הסוללה שומרת על ביצועים אופטימליים בטמפרטורות חמות ומצוידת במערכת בקרת טמפרטורה יעילה. האירופאי ממוצא סיני התחבב על ישראלים: על פי סטטיסטיקת המכירות הרכבים החשמליים בשוק הישראלי, החל משנת 2022 Aiways תופסת מקום רביעי בדירוג אחרי טסלה, ג'ילי ו-SERES. בהחלט יש טעם להכיר מקרוב את הדגם המעניין הזה, במיוחד שאייווייס U5 החדש פותח תחת ניהולו של רולנד גומפרט, היוצר של מכונית העל גומפרט אפולו.
לדברי החברה פירוש השם הוא "האהבה כבר בדרך". אייווייס שלחה לישראל בסך הכל מעל 350 דגמים והאהבה אכן הגיעה אלינו.
דמות הגיבור
הקרוסאובר נראה לא שגרתי והעיצוב שלו מסוגל להיחרט בזיכרון אפילו מבין מגוון הרכבים הרחב של ימינו וכל זה בזכות צורת פנסים מיוחדת. הקרוסאובר קיבל מנוע סינכרוני בהספק מרבי של 150 קילוואט ומומנט מרבי של 310Nm. הוא מאפשר לרכב להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7,5 שניות, שהיא תוצאה ממוצעת בקטגוריה, כמו גם המהירות המרבית: 166 קמ"ש. הסוללה בקיבולת 63 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 410 ק"מ (לפי מחזור WLTP), צריכת האנרגיה ל-100 ק"מ עומדת על 13,8 קוט"ש. כמו כן, U5 מצויד בצ'יפ נהיגה אוטונומית EyeQ4 שסופק על-ידי חברת הטכנולוגיות הישראלית מובילאיי, הוא מגיע עם מערכת נהיגה חכמה AI-Pilot ועם מערכת חניה חכמה AI-Parking.
החברה הישראלית קרזון מציעה אייווייס U5 חדש במחיר שמתחיל ב-162,500 ₪ (נתונים לשנת 2022). עלות הנסיעה מוערכת ב-0,1 ש"ח לקילומטר, אם להטעין את הסוללה בבית. במקרה כזה עלות החשמל הנצרך על-ידי הרכב מוערך בכ-1,700 ש"ח בשנה בקילומטראז' של 17,000 ק"מ.
מימדי המרכב של הקרוסאובר: אורך 4,680 מ"מ, רוחב 1,865 מ"מ, גובה 1,700 מ"מ. בסיס גלגלים – 2,800 מ"מ. נפח תא המטען הוא 432 ליטר, תא הנוסעים מכיל חמישה מקומות. אייווייס U5 שנת 2022/2023 מוצע בישראל בארבע רמות גימור. מפרט האבזור כולל: מערכת מולטימדיה עם מסך מגע 12,3 אינץ', ריפוד בד, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי וחימום, תאורת לד עם הדלקה/כיבוי ושליטה אוטומטית באור גבוה, מראות צד חשמליות, בקרת אקלים מפוצלת. בנוסף לכך, יש בלם חניה חשמלי EPB עם פונקצית Autohold, מצלמת 360° וחיישני חניה. מפרט מערכות הבטיחות כולל: בלימה אוטומטית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בקרת נתיב ומניעת סטיה אקטיבית, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ACC עם עזרה בפקקים.
יתרונות
- תא נוסעים נוח ומרווח
- חופש ומרווח בשתי שורות המושבים שירגישו אפילו נוסעים גבוהיים
- התנהגות כביש טובה, לכך תורמים מיקום בלוק הסוללות, מתלים רב חיבוריים בסרן האחורי והמשקל הנמוך של הרכב יחסית למימדים (1,730 ק"ג)
- אמינות שהוכחה בקילומטרים רבים של נסיעת מבחן שהתקיימה לפני הופעת הבכורה העולמית של הרכב בעיר פרנקפורט שבגרמניה: אבי הטיפוס נסעו את כל הדרך מסין לאירופה דרך מונוגוליה, סיביר, החלק האירופאי של רוסיה ומדינות צפון אירופה. אורך המסלול היה 14 אלף ק"מ
- עלות שימוש נמוכה יחסית
חסרונות
מחיר הרכב הוא די גבוה בהתחשב במפרט אבזור בסיסי די דל. בשנת 2019 הרכב קיבל 3 כוכבים מתוך 5 במבחני EuroNCAP.