קלאסיקת שלדת סולם תוצרת "ארץ הבוקר הצח"
סאנגיונג רקסטון – רכב שטח בינוני מבית חברת SsangYong הדרום-קוריאנית. נמצא בייצור משנת 2001. נכון להיום בשוק הישראלי מוצע הדור השני של רקסטון לאחר מתיחת פנים ב- 2019 המצויד במנгעי טורבו-בנזין ובתיבת הילוכים אוטומטית (נתונים לשנת 2021).
רכב שטח הקוריאני סאנגיונג רקסטון משלב עיצוב איטלקי מאת חברת Italdesign, חומרה ומרכיבים גרמניים של מרצדס-בנץ ומערכת הנעה כפולה אמריקאית Borg Warner. בבסיס הרכב שלדת סולם וסרן אחורי מוביל חי עם אפשרות שילוב סרן קדמי. הרכב מצויד בחטיבות כוח בנזין או דיזל עם תיבה אוטומטית או ידנית.
רקסטון הולך יד ביד עם הזמן. לרכב שטח המודרני עיצוב מוצנע ואלגנטי אשר ידגיש את ייחודיות ומזג הבעלים באופן הכי טוב שאפשר. רכב זה יראה מצוין הן בזרם העירוני והן בדרכי עפר הרחק מהציוויליזציה.
דור ראשון
הדור הראשון של הרכב, המורכב על בסיס מרצדס-בנץ M קלאס, יוצר בין השנים 2001 ל- 2017 ועבר מספר מודרניזציות. בשביל רכב שטח לרקסטון היה מקדם גרר מכובד למדי – 0,39. דגם זה נועד לשימוש בתנאים קשים.
בתחילה בסאנגיונג רקסטון הותקנו מנועי מרצדס מורשים. בנזין: 4 צילינדרים בנפח 2,3 ליטר (150 כ"ס), או 6 ציל' 3,2 ליטר (220 כ"ס). דיזל: טורבו 2,9 ליטר 120 כ"ס. תיבות הילוכים – 5 היל' ידנית או 4 היל' אוטומטית. תא הנוסעים של רכב השטח יוצר בגרסאות 5 או 7 מקומות. בהמשך הופיעה גרסה לדגם בעלת מתלה עצמות עצה כפולות בסרן האחורי וסרן קדמי משתלב. בשנת 2003 לקו המנועים נוסף דיזל 2,7 ליטר המפיק 164-170 כ"ס וגיר 5 היל' אוטומטי חדש.
המושבים האחוריים צוידו במשענות גב מתכווננות, דבר שאפשר להגדיל את נפח תא המטען מ- 925 ל- 2020 ליטר על ידי קיפול מושבים. נוסף על כך, מפרט האבזור הבסיסי כלל בקרת אקלים, מערכת אקוסטית בת 6 רמקולים, חלונות חשמל, חימום מושבים, מראות ושמשה, פנסי ערפל וחישוקי סגסוגת קלה R16. את הבטיחות סיפקו מערכות ABS, EBD, BA, ESP וכריות אוויר קדמיות.
מתיחת פנים 2007
בשנת 2007 חלה מודרניזציה רצינית. הרכב זכה להופעה חיצונית מעודכנת: פנסים, פגוש, גריל חדשים ותוספות כרום בכנפיים העניקו לרקסטון מראה מודרני ונכבד יותר. בגימור תא הנוסעים השתמשו בחומרים איכותיים יותר.
מעבר לחזות, חל שינוי גם במפרט טכני. העדכון נגע במתלים ובהיגוי; הוגברה עמידות לפיתול של המרכב. קצת מאוחר יותר נוסף עוד מנוע דיזל, 2,0 ליטר בהספק 148-155 כ"ס המוצע עם גיר 6 היל' אוטומטי.
מתיחת פנים 2012
המודרניזציה הבאה אשר התקיימה ב- 2012 העניקה לרכב חזית מרכב חדשה (פנסים, פגוש, גריל) ופנסים אחוריים חדשים, כמו כן, עיצוב חדש לחלוטין של חלל הפנים שנראה סולידי מאוד. בתחום הטכני, לרכב נוספו שתי גראסות:
- "קלאסית" שצוידה בטורבו-דיזל 2,7 ליטר עם גיר ידני ומערכת הנעה כפולה משתלבת ללא דיפרנציאל מרכזי. מתלים קדמיים – עצמאיים, מאחור – סרן חי על קפיצים. המבנה של דגם זה, בגדול, הינו פשוט ואמין למדי. עבור תנאי שטח – בדיוק מה שצריך, אולם בשביל הרחובות העירוניים הרכב ברוטאלי מדי. ועם זאת, מבחינת ביצועים רקסטון הבסיסי, מן הסתם, מפגר מאחורי רכבי שטח יוקרתיים מודרניים.
- השנייה והחדשה נראית כבר יותר מושלמת. המנוע אותו אחד, אולם אליו מצטרפת תיבה אוטומטית חדשה «T-Tronic» המאפשרת להעביר הילוכים באופן ידני באמצעות "דגל" הממוקם בקצה ידית ההילוכים. מערכת הנעה כפולה שונה לחלוטין: מסוג «Torque-on-demand» (מומנט לפי דרישה) עם מצמד ויסקוזי בדיפרנציאל מרכזי. כברירת מחדל כל המומנט נשלח לגלגלים האחוריים, ובעת סחרור גלגלים הוא מתחיל לעבור לסרן הקדמי באופן אוטומטי, עד 50%.
- השלישית והבכירה נבדלה במתלים עצמאים לגמרי. הן מלפנים והן מאחור. ויתר על כן, מערכת הנעה כפולה שונה ביסודה. מערכת זו נקראת AWD (All Wheels Drive) ומספקת חלוקת מומנט קבועה ביחס 40:60 בין הסרנים.
סאנגיונג רקסטון לאחר שנת 2012 מוצע בשלוש גרסאות שונות, מה שהפך אותו לאטרקטיבי עבור לקוחות עם דרישות מגוונות לרכב שטח.
הודות למתלים עצמאיים ומערכת הנעה כפולה מתקדמת רקסטון עמד איתן על הכביש. כמובן, רכב שטח גבוה וכבד לעתים קרובות למדי התנדנד בפניות ובעת מעבר נתיבים, אולם משטח דרך עקום לא הצליח להסיט אותו מהמסלול במהלך פניות. על דינאמיקה טובה היה אחראי מנוע חדש: דיזל XVT מודרני בנפח 2,7 ליטר בעל טורבינה וסעפת יניקה בגיאומטריה משתנה. בעת נפח צנוע למדי המנוע הפיק 186 כ"ס. המומנט עלה על 400Nm, בעוד שמרב ההספק הושג כבר ב- 1600 סל"ד. בתור אלטרנטיבה הוצע מנוע בנזין 3,2 ליטר בהספק 220 כ"ס אשר הותקן בדגמי הדור הקודם.
בשנת 2015 הקוריאנים השיקו את ייצור גרסת דיזל 2,2 ליטר בהספק 178 כ"ס (400Nm מומנט) הפועל בצוותא עם תיבת 6 הילוכים ידנית או 7 היל' אוטומטית 7G-Tronic. היא נבדלה בגריל חדש בעל צלעות אנכיות, באוורור מושבים קדמיים, בפנסי קסנון ובמערכת בקרת לחץ בצמיגים.
היו גם חידושים אחרים: למשל, פנסי ערפל LED ומצלמות אחוריות וקדמיות (הקדמית הותקנה מלפנים מתחת לסמל). השינוי העיקרי בתא הנוסעים – מולטימדיה בעלת מסך מגע 7 אינץ' ויציאת HDMI לחיבור צג חיצוני. רקסטון המעודכן יוצר עם הנעה אחורית או כפולה משתלבת. בדגמים הפשוטים יותר הותקן סרן אחורי חי, ביקרים יותר – מערך רב-חיבורי שהותקן בגרסאות עם הנעת part-time והילוך כוח.
דור שני (2017)
מיוצר משנת 2017 ועד עתה, עבר מתיחת פנים ב- 2019. הדור הראשון של רקסטון, על אף כל השדרוגים, יוצר במשך 16 שנים. לכן הדור השני אשר הוצג בתצוגת רכב בסיאול במרץ 2017 פתח עמוד חדש בהיסטוריית המותג הקוריאני. וזהו באמת דגם חדש החולק מעט מאוד עם קודמו בתפקיד. על פי דברי המפתחים, הוא עבר מהפחה בתחומי עיצוב, בטיחות, טכנולוגיות ומאפייני נהיגה.
בהשוואה לדור הקודם, רקסטון החדש התארך, התרחב וגדל בבסיס הגלגלים ב- 30 מ"מ (2865 מ"מ). שלדתו החדשה מיוצרת מפלדת חוזק גבוה מאת חברת מתכות הקוריאנית Posco. המרכב, למרות שאינו חלק מהשלדה, מורכב ב- 81,7% מפלדות חוזק גבוה של מותגים שונים. זהו רכב שטח הראשון מאת סאנגיונג המצויד בגלגלי 20 אינץ'. תצורת השאסי מקבילה לגרסאות היקרות של רקסטון הקודם: עצמות עצה כפולות מלפנים, סכמה רב-חיבורית מאחורה. במספר מדינות הגרסאות הבסיסיות הוצעו עם הנעה אחורית בלבד; הנעה כפולה 4Tronic צוידה בשילוב סרן קדמי ובהילוך כוח, בעוד שהשליטה אלקטרונית לחלוטין.
הדור השני של רקסטון פתח עמוד חדש בהיסטוריית המותג הקוריאני. וזהו באמת דגם חדש החולק מעט מאוד עם קודמו בתפקיד.
בשווקים החיצוניים רקסטון החדש נמכר עם מנוע בנזין 2,0 ליטר חדש בהספק 225 כ"ס ו- 350Nm. חטיבת כוח זו – פיתוח עצמאי, בעלת מגדש טורבו והזרקת דלק ישירה, פועלת בצמד עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית מאת חברת Aisin היפנית.
תא הנוסעים בדור השני של רקסטון מיועד עבור שבעה או חמישה נוסעים, מרחב המחייה בשורה השנייה נדיב למדי. עיצוב הפנים מבוצע בסגנון מסורתי, והגרסאות היקרות – באמת מפוארות. הגרסאות העשירות כוללות מושבים ומספר אלמנטים בריפוד עור נאפה אמיתי. מערכת המדיה מצוידת בצג 9,2 אינץ' ובתמיכת ממשקי אפל קארפליי ואנדרויד אוטו. בתוך לוח המחוונים משולב צג 7 אינץ' צבעוני.
במפרט האופציות של רקסטון: מערכת שמע Infinity, דלת מטען חשמלית עם פונקציית פתיחה אוטומטית (מספיק לעמוד 3 שניות עם מפתח-תג ליד גב הרכב), כפתור התנעה, בקרת אקלים מפוצלת ומצלמות 360°. על בטיחות אקטיבית אחראי סט אלקטרוניקה הכולל מערכות בלימה אוטונומית, בקרת סימון כביש וניטור שטחים מתים, ואת הבטיחות הפאסיבית מספקות תשעה כריות אוויר.
מתיחת פנים 2019
בשנת 2019 התקיים עדכון נוסף, אולם רשימת השינויים – צנועה, ובעיקר, נוגעת בעיצוב החיצוני. רכב השטח זכה לגריל חדש: לו מבנה תלת-מימדי וגימור כרום. מערכות ניטור שטחים מתים ובקרת סימון כביש נכללים ברמת גימור הבסיסית, בחלונות הדלתות האחוריות הופיעו וילונות גלילה. ולמפתח החדש נוסף כתפור הדלקת פנסים בכדי להקל על חיפוש המכונית בחניון חשוך.
אבל העדכון אינו מסתיים כאן – בנובמבר 2020 הרכב שוב עבר מודרניזציה. גרסה זו עוד לא זמינה במכירה, היא נבדלת בעיצוב חרטום המרכב – גריל מתומן רחב, פגוש שונה בעל פנסי ערפל מוקטנים ותאורת LED. ארכיטקטורת חלקו האחורי של המרכב נותרה זהה, אולם הפנסים קיבלו מילוי חדש (קטעי תאורת רוורס ממוקמים בבלוקים תחתיים נוספים), והפגוש האחורי בעל עיטורי כרום עבר ריטוש קל. מימדי המרכב כמעט לא השתנו: זהה לאורך ולרוחב, גבה ב- 25 מ"מ, עד 1825 מ"מ. בסיס גלגלים – 2865 מ"מ, מרווח גחון – 224 מ"מ. עודכן עיצוב הג'נטים (גודל 17-20 אינץ').
רקסטון הולך יד ביד עם הזמן. לרכב שטח המודרני עיצוב מוצנע ואלגנטי אשר ידגיש את ייחודיות ומזג הבעל באופן הכי טוב שאפשר. רכב זה יראה מצוין הן בזרם העירוני והן בדרכי עפר הרחק מהציוויליזציה.
החידושים בתא הנוסעים מעטים. ראשית לכל זה צג 12,3 אינץ' של לוח מחוונים הוירטואלי, ג'ויסטיק בתור בורר הילוכים במקום הידית הקלאסית והגה חדש בעל 4 חישורים. בנוסף, הופיעו דפני דלת פנימיים חדשים, חומרי גימור יקרים ומערכת מדיה משודרגת בעלת מסך 9 אינץ'.
טורבו-דיזל e-XDi בנפח 2,2 ליטר שוכלל וכעת מפיק 202 כ"ס ו- 440Nm לעומת 181 ו- 420 הקודמים. ולממלא מקומו של ה"אוטומט" 7G-tronic מאת מרצדס הגיע גיר 8 הילוכים אוטומטי חדש. במספר שווקים חיצוניים זמינה גרסת טורבו 4 צילינדרים 2.0 GDI (225 כ"ס, 350Nm) עם גיר 6 היל' ידני או אוטומטי Aisin. ואת הגה כוח ההידראולי מחליף אחד חשמלי.
רשימת אבזור העזר כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, ניטור שטחים מתים (בנוסף היא מסוגלת לפקח על המרחב סביב המכונית בזמן עצירה ליציאה בטוחה של הנוסעים) וסיוע לנהיגה עם נגרר – הרי רקסטון עם טורבו-דיזל משוכלל יכול לשאת מטענים במשקל עד שלושה טון.