החל משנת 2025 כל הרכבים החדשים בישראל יגיעו עם מערכת הגבלת מהירות
החל משנת 2025 כל הרכבים החדשים המיובאים לישראל יחויבו בהתקנת מערכת הגבלת מהירות ISA. מערכת הגבלת המהירות החכמה מסוגלת לקרוא תמרורים ואת המצב על הכביש ובמידת הצורך מאלצת להפחית את המהירות ואף מובילה לעצירה מוחלטת.
בשוק האירופאי חוק דומה נמצא בתוקף מאז יולי 2022 – יצרניות רכב לא יכולות למכור רכבים חדשים (מכוניות, משאיות, וואנים, אוטובוסים) באירופה במידה ואינם מצוידים במערכת בקרת המהירות החכמה – Intelligent Speed Assistant (ISA). יותר מכך, החל משנת 2024 תהיה אסורה לחלוטין מכירה ורישום של כל מכונית חדשה ללא מערכת כזו.
התקנת חובה של מערכת ISA מוסדרת על-ידי תקנת 2019/2144 של האיחוד האירופאי, המכונה בדרך כלל "תקנות הבטיחות הכלליות 2" או GSR 2 (ר"ת General Safety Regulation 2).
איך פועלת מערכת ISA
מערכת ה-ISA משלבת מערכות כמו זיהוי תמרורים, בקרת שיוט והגבלת מהירות. בעזרת מצלמות וידאו המערכת קוראת את תמרורי המהירות וכן כוללת אפשרות חיבור למאגר מידע של מגבלות המהירות דרך GPS. המערכת נועדה לסייע לנהגים להימנע מנהיגה במהירות מופרזת. היא מקבלת נתונים על הגבלת המהירות בכביש הנוכחי ואת המהירות של המכונית בזמן אמת. לשם כך מתבצע שימוש בחיישנים, מצלמות ומפות דיגיטליות.
במידה והנהג חורג מהמהירות המותרת, ISA תתריעה על כך. ולמרות שהפונקצניה הראשית של המערכת היא התרעה, גרסאות מסוימות של ISA מסוגלות להתערב בתהליך הנהיגה. לדוגמה, להגביל את הספק המנוע ובכך למנוע האצה או להפחית את המהירות בהדרגה עד לכדי עצירה מלאה. עם זאת, המערכת תפעיל את הבלמים רק במקרה שהרכב מצויד במערכות בלימת חירום ובקרת שיוט אדפטיבית ACC.
התקנות של האיחוד האירופאי מגדירות 4 שיטות מקובלות להתרעת הנהג מפני מהירות מופרזת, כל רכב חדש חייב להגיע לפחות עם אחת מהן ללא יוצא מן הכלל: התרעה קולית, התרעת רטט, דחיפה קלה של דוושת הגז או הפחתת מהירות הדרגתית אוטומטית.
יתרונות
על פי הרעיון, המערכת אמורה לסייע לנהגים לשמור על מהירות מותרת ולעודד אותם לא לעבור על הכללים. בגדול, השימוש במערכת כזו הוא מוצדק. האדם הוא יצור חי ונוטה לעשות טעויות. אחוז גדול של תאונות דרכים נובע משיפוט מוטעה בנוגע לבחירת מהירות התנועה. לפי הנציבות האירופאית, חלק ניכר מתאונות קטלניות מתרחש עקב מהירות מופרזת.
האלקטרוניקה עוזרת לא לבצע טעויות או להפחית את חומרת ההשלכות שלהן. תוכניות פיילוט המשתמשות במערכת הוכיחו את יעילותה של ISA והראו ירידה של 30% בהרוגים בתאונות קטלניות. לפי נתוני EU, התקנת מערכות בקרת מהירות אמורה להוביל להפחתת מספר ההרוגים ב-25 אלף איש בשנה. וכן להפחית את מספר הפציעות הקשות ב-140 אלף בשנה.
הסטטיסטיקה מראה כי שיעור התמותה בדרכים באיחוד האירופאי עומד על 4.2 אנשים לכל 100,000. עד שנת 2030 הוא צפוי לרדת למחצית מכך, ועד 2050 הוא יצטמצם לאפס.
חסרונות
אבל לא הכל ורוד… הבחינות של מערכות הגבלת מהירות אקטיביות חשפו רשימה של בעיות, ביניהן: ירידה בתשומת הלב של הנהג, הנובעת מאמון כוזב באלקטרוניקה ה"כל-יכולה" וכן בעיות טכניות ביכולת הזיהוי של המערכת הדורשות התערבות לכיבוי המערכת.
מדענים מארגון חברות הביטוח לבטיחות בדרכים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ערכו מחקר שבחן את ההשפעה של מערכות עזר אלקטרוניות מודרניות על התנהגות הנהגים בכביש. בימים הראשונים, משתתפי המחקר נהגו בזהירות עם מלוא הריכוז בכביש. אבל חודש לאחר מכן, הם החלו להוריד את הידיים מההגה לעתים קרובות יותר ולהשתמש בטלפונים ניידים. על פי תוצאות המחקר, המומחים הגיעו למסקנה שמערכות סיוע אוטונומיות מפחיתות את הריכוז ומגבירות את הסיכוי להתפתחות מצבי חירום בכביש.
תופעת לוואי של שימוש במערכת ISA – אמון יתר במערכת. הנהג שסומך על המערכות האלקטרוניות יפחית את מידת השליטה שלו ברכב, ירגיש בנוח יותר מאחורי ההגה, ישים פחות לב לסביבתו ולשינויים המתרחשים מסביב.
איך "להתמודד" עם ISA
הנהג יכול לבטל את פעולת המערכת על-ידי לחיצה חזקה על דוושת הגז, או פשוט לכבות את ה-ISA. זה גם אפשרי. אבל עם כל התנעה מערכת העזר תופעל מחדש.
בעתיד הקרוב, רשימת מערכות העזר האלקטרוניות החובה תכלול: סיוע בבלימת חירום, מניעת סטיה מנתיב, ניטור מצב הנהג, בקרת לחץ בצמיגים.