מג'יפ – לקרוסאובר
סאנגיונג קוראנדו – קרוסאובר קומפקטי מבית חברת SsangYong הדרום-קוריאנית. נמצא בייצור משנת 1983. נכון ל- 2021 בישראל ניתן לרכוש את הדור הרביעי של קרוסאובר בדגם שנת 2019. לשוק הישראלי הוא מיובא עם שני מנועי טורבו לבחירה (בנזין ודיזל) ותיבת 6 הילוכים טיפטרוניק (אוטומטית עם אפשרות לשליטה ידנית).
דור ראשון
יוצר בין השנים 1983 ל- 1996. הדור הראשון של סאנגיונג קוראנדו – עותק מורשה של Jeep CJ-7, את הרכב הציגה חברת Keohwa Co. Ltd בתערוכת סחר הבינלאומית בסיאול ב- 24 לספטמבר 1982. שם רכב השטח נגזר מהביטוי «Korea can do!» ("קוריאה יכולה לעשות!"). בשנת 1985 העסק נרכש על ידי חברת Dong-A Motor עם מיזוג ל- Ssangyong Business Group בהמשך והקמת SsangYong Motor Company בשנת 1988. למעשה, רכב זה הפך לרכב שטח הראשון בסדרת הדגמים של סאנגיונג והיווה ג'יפ קלאסי בעל בסיס ארוך או קצר במרכב שלוש דלתות. קוראנדו הראשון צויד במנועי בנזין או דיזל בהספק 68 עד 120 כ"ס.
הוצעו שפע גרסאות: רכבי שטח סטנדרטיים בעלי 4 או 5 מקומות ישיבה, גרסאות 4 מקומות עם מרכב פתוח (Canvas Top), מסחרית ( Van ו- Van Truck). די מעניינת גרסת 9 מקומות של רכב השטח – בעלת בסיס גלגלים מוארך וקבינה עבור נוסעים ומטען. ב- 1990 החברה הוציאה לשוק גרסת קוראנדו דה-לוקס מאובזרת היטב שהוצעה עם 4, 5, 6 ו- 9 מושבים. היא כללה מזגן, נעילה מרכזית, גימור פורניר וכו'. קוראנדו 1993 עם חבילת Off Road Express נבדל במראה חיצוני משופר ובאבזור עשיר.
קוראנדו הראשון – רכב שטח מצוין בעל תיבת הילוכים ומתלים אמינים ושלדה עמידה. בשל מחירו הנמוך הדגם עורר עניין אמיתי ונמכר בשווקים שונים, כולל אירופאים.
למנועי דיזל אשר הותקנו בדור הראשון של קוראנדו היה מומנט גבוה למדי המאפשר לנוע בשטח ברוגע ובבטחה. לפופולארית ביותר נחשבת חטיבת כוח תוצרת Isuzu בנפח 2,2 ליטר (RS) ובהספק 68 כ"ס (135Nm). גרסה נוספת – דגם בעל מנוע דיזל 2,5 ליטר (RV) תוצרת Peugeot המפיק 79 כ"ס. אולם יוצרו גם גרסאות בנזין RX 2.6i שצוידו במנוע אינג'קטור מאת Isuzu, במקרה זה ההספק עמד על 120 כ"ס (196Nm), והמהירות המרבית יכלה להשיג 162 קמ"ש, כאשר בדגמי דיזל – לא יותר מ- 148 קמ"ש. תיבת הילוכים הוצעה ידנית בלבד.
פרט למספר הבדלים במנועים ובמרכיבי תיבות ההילוכים, סאנגיונג קוראנדו שיקף את Jeep CJ-7 בשאר. שלדה ומרכב – זהים. בסיס גלגלים – בערך 2,4 מטר, כמו ל- CJ-7; ולגרסה הארוכה – בסביבות 2,9 מטר. מלפנים ומאחור הותקנו סרנים חיים. סרחי עודף קצרים אפשרו לרכב שטח הקצר-בסיס להתגבר באפס יד על מדרונות תלולים.
קוראנדו הראשון – רכב שטח מצוין בעל תיבת הילוכים ומתלים אמינים ושלדה עמידה. הודות למחירו הנמוך הדגם עורר עניין אמיתי ונמכר בשווקים שונים, כולל אירופאים. בשל הספק מנועים הנמוך הרכב מעט כבד בתאוצה, אך מותאם היטב עבור נהיגה בתנאי שטח וחסכוני למדי בהשוואה לאב טיפוס האמריקאי.
דור שני
יוצר בין השנים 1996 ל- 2006. קוראנדו החדש הורכב על גבי גרסת שאסי מקוצרת של דגם Musso אותה עיצב הבריטי קן גרינלי, פרופסור מכללה לאומנות טהורה אשר עבד קודם לכן עם אסטון מרטין ובנטלי. הופקד בידיו גם העיצוב החיצוני של הדגם – הוא יצא מקורי, לא חד-משמעי במידת מה, אך בולט ובלתי נשכח. הרכב צויד במנועי מרצדס מורשים: בנזין 2,3 ו- 3,2 ליטר, או דיזל 2,3 ו- 2,9 ליטר.
הדור השני של סאנגיונג קוראנדו – רכב בן 3 דלתות כמקודם, שיוצר בגרסאות עם מרכב סגור או גג בד, ובגרסאות מסחריות בתור ואן ואפילו כמשאית. נוסף על הופעה חיצונית מקורית קוראנדו זכה לעיצוב פנים בלתי שגרתי עם פאנל קדמי סימטרי – מהצד של הנוסע, אותה מצחייה מקושתת כמו ללוח המחוונים של הנהג, דבר שאפשר לייצר את הרכב בגרסת הגה ימני עם השקעות מינימאליות. רמת גימור הבסיסית כללה הגה כוח הידראולי וגל הגה מתכוונן לגובה, כוונון מושב נהג לגובה, נעילה מרכזית, מראות וחלונות חשמל, מזגן. רמות גימור יקרות יותר כללו גימור דמוי עץ וסאנרוף.
בין יתרונות של קוראנדו הבעלים ציינו כושר עבירות, תחזוקה קלה, מאפייני נהיגה טובים, שלדת סולם.
קוראנדו השני צויד בשורה נרחבת של מנועי בנזין ודיזל. הבכיר היה מנוע 3,2 ליטר 6 צילינדרים בטור בהספק 209-220 כ"ס. אליו שודכה תיבת 4 הילוכים אוטומטית בלבד, בזמן ששאר המנועים היו זמינים עם תיבה אוטומטית או ידנית 5 הילוכים. עוד גרסה ליחידת בנזין – 2,3 ליטר 4 ציל' בהספק 150 כ"ס. גרסאות דיזל: מנוע 2,3 ליטר 4 ציל' המפיק 79-101 כ"ס; 2,9 ליטר 5 ציל' אטמוספרי (98 כ"ס) או טורבו (129 כ"ס). כל המנועים נחשבו לאמינים, בני קיימא ובעלי מומנט גבוה למדי, ועם זאת הכי פחות בעייתי היה דגם בנזין 3,2 ליטר, אמנם גרסה זו גם זללנית יחסית.
בתור מתלים קדמיים אצל קוראנדו – מוט פיתול עצמאי, מאחור – סרן חי וקפיצים. הוא צויד במערכת הנעה כפולה משתלבת (part-time) עם הילוך כוח; קוראנדו E32 המאובזר היטב זכה למערכת הנעה כפולה קבועה Full-time ולהילוכי כוח. מרווח הגחון – בסביבות 20 מ"מ, כמו כן, הרכב צויד במיגון מתכת לעוקה שמן.
רמת גימור הבסיסית כללה כרית אוויר עבור הנהג, ABS. דגם קוראנדו E32 נוסף על כך צויד כברירת מחדל בבקרת משיכה. מרכב הרכב תוכנן בהתאם לתקנות בטיחות פסיבית החדשות. בשנת 2004 הדגם עבר מודרניזציה ויוצר עד 2006. בין יתרונות של קוראנדו הבעלים ציינו כושר עבירות, תחזוקה קלה, מאפייני נהיגה טובים, שלדת סולם. אולם לרכב תא מטען צנוע, ואירעו בעיות עם קורוזיה וזמינות של חלקי חילוף.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2010 ל- 2019, עבר מתיחת פנים – ב- 2013 ו- 2017. החל משנת 2010 תחת השם קוראנדו התחילו לייצר רכב כביש-שטח קומפקטי הידוע במספר מדינות כ- Actyon. זה היה SUV בהחלט מודרני, ועל עיצובו היה אחראי מעצב איטלקי הדגול ג'ורג'ארו. קוראנדו החדש, שאין לו דבר במשותף עם הקודם, זכה למרכב מונוקוק ומתלים עצמאיים בכל הגלגלים. הוא קומפקטי במימדיו, אך גם מרווח למדי מבפנים. הנעה – קדמית או כפולה.
בדגמי הנעה כפולה זוג גלגלים האחורי השתלב באמצעות מצמד רב-דיסקי GKN. בעת נהיגה בתנאים רגילים פועל מצב אוטומטי בו המומנט לרוב מועבר לסרן אחד בלבד, ובעת איתור אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים, אלקטרוניקה הנעזרת בחיישני גלגלים מחליפה את ההנעה לכפולה. עבור תנאים קשים (שלג מדולל, כביש מחליק) מיועד מצב Lock, בו המומנט מחולק באופן שווה בין הסרנים.
קוראנדו השלישי – רכב כביש-שטח מודרני וקומפקטי, שעל עיצובו היה אחראי מעצב איטלקי הדגול ג'ורג'ארו. קוראנדו החדש, שאין לו דבר במשותף עם הקודם, זכה למרכב מונוקוק ומתלים עצמאיים בכל הגלגלים. הוא קומפקטי במימדיו, אך גם מרווח למדי מבפנים.
מנוע 2 ליטר בנזין – פיתוח עצמי. ודיזל באותו נפח – משוכלל של מרצדס, בעל מערכת common rail ושתי אפשרויות הספק: 150 או 175 כ"ס. תיבת 6 הילוכים ידנית הסטנדרטית עבור רמות גימור הפשוטות הוצעה לצד תיבת 6 היל' אוטומטית. בכל הנוגע לחסכוניות וביצועים, לטובה ביותר מבחינות אלה נחשבת גרסת 175 כ"ס דיזל – צורכת בסביבות 6,1-7,5 ליטר ל- 100 ק"מ בנהיגה משולבת, בזמן שהמהירות המרבית השיגה 180-187 קמ"ש ותאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש לקחה 10-11-5 שניות.
בדור השלישי של סאנגיונג קוראנדו שאסי טיפוסי לסגמנט: מקפרסון מלפנים, רב-חיבורי מאחורה, בלמי דיסק בכל הגלגלים. תא המטען שלו מרווח – 486 ליטר, וכאשר המושבים מקופלים הנפח גדל עד 1312 ליטר. מפרט האבזור הבסיסי כולל שש כריות אוויר, מערכת ABS עם חלוקת עוצמת בלימה EBD, בקרת שיוט. את מערכת בקרת יציבות האלקטרונית משלימה תוכנת מניעת התהפכות אקטיבית.
מתיחת פנים 2013
הקרוסאובר המעודכן זכה לפנסי LED חדשים ולגריל אלגנטי יותר. התרחב פתח כונס אוויר התחתון, ופנסי הערפל שינו את צורתם לעגולה. מאחור – פנסי LED חדשים. חלק מהותי של שינויים מרוכז בתא הנוסעים – הפאנל הקדמי עוצב מחדש ביסודיות, ונראה כעת פונקציונאלי ומודרני יותר.
בשנת 2016 במקום מנוע 2 ליטר דיזל הרכב קיבל טורבו-דיזל 2,2 ליטר e-XDI בהספק 178 כ"ס. תיבת הילוכים: 6 היל' ידנית או אוטומטית Aisin. צריכת דלק בינעירונית מהווה 4,6 עד 5,8 ליטר ל- 100 ק"מ בהתאם לתיבת הילוכים ולהנעה; בנהיגה עירונית – 6,5-8,7 ליטר ל- 100 ק"מ.
סאנגיונג קוראנדו הפך לקרוסאובר קומפקטי בעל אורך של 4410 מ"מ, בסיס גלגלים של 2650 מ"מ וקוטר סיבוב קצר לדי – 5,4 מטר. תא המטען בנפח 486 ליטר (1312 עם מושבים מקופלים) מאפשר לקחת למסע את כל המטען הנחוץ. הקרוסאובר המעודכן נחשב לרכב בטיחותי במיוחד. המרכב צויד במסגרת חיזוק אמינה המספקת הגנת נוסעים רב-כיוונית בעת התנגשות. מפרט אבזור סטנדרטי כלל בקרת שיוט ובקרת לחץ צמיגים. בקרת יציבות אלקטרונית (ESP) תרמה לנהיגה בטוחה יותר.
מתיחת פנים 2017
לאחר מודרניזציה יחד עם מתיחת פנים נוספת הופיעו מספר אופציות בטיחות חדשות. את תדמית הרכב הראשונית עיצב המאסטרו ג'ורג'ארו, אך עכשיו... גריל מורכב בעל "שפם" מפותל, שרשראות לדים גדולים בתור אורות יום, "מבט מופתע" של הפנסים – קוראנדו 2017 כאילו בעצמו אינו מרוצה מהמטמורפוזות שהוא עבר. איתותים קדמיים נדדו מטה והתמזגו עם פנסי הערפל, והקטעים השחורים בפגוש הוגדלו – למען חיזוק התדמית של רכב שטח.
העדכונים בתא הנוסעים – הגה מודרני יותר ולוח מחוונים אופטיטרון. מערכת מדיה בעלת צג 7 אינץ' זכתה לפונקציות MirrorLink מורחבות לחיבור סמארטפונים, ונוסף על מצלמה אחורית כעת מוצעת גם קדמית. בחלק הטכני הכל נותר זהה.
דור רביעי
נמצא בייצור משנת 2019 עד עתה (נתונים ל- 2021). קוראנדו החדש נהיה חינני יותר: את הצורות הפשטניות מחליפים קווים אלגנטיים יותר בעלי גבולות מובהקים בדפנים. חובבי המותג בוודאי זיהו ב- SUV החדש גרסה במקצת מעודכנת של אב הטיפוס SIV-2 אשר הוצג רשמית בשנת 2016 בז'נבה. כמקודם, בבסיס הרכב פלטפורמה בעלת מתלי מקפרסון בסרן קדמי ורב-חיבורי מאחור. גורם זה מבטיח תגובה ראויה לפקודות הנהג והתנהגות כביש איכותית באותה מידה הן בכביש אספלט חלק והן בתנאי שטח. אורך המרכב גדל ב- 42 מ"מ (עד 4452 מ"מ), והרוחב – ב- 40 מ"מ (עד 1870). בסיס הגלגלים התארך מ – 2650 עד 2675 מ"מ. עם זאת, הקרוסאובר הונמך ב- 55 מ"מ (1620 מ"מ).
קוראנדו החדש נהיה חינני יותר: את הצורות הפשטניות מחליפים קווים אלגנטיים יותר בעלי גבולות מובהקים בדפנים.
אצל גרסאות הפשוטות – מחווני חוגה רגילים, צג משחב דרך חד-גוני ומערכת שמע רגילה. האבזור הבסיסי מכיל חבילה מלאה של עוזרים אלקטרוניים, כולל מערכות בלימה אוטונומית ומניעת סטייה מנתיב. נוסף על כך בכל הדגמים תמצאו חימום חשמלי לשמשה קדמית. אולם תמורת תשלום נוסף מוצעים קומבינציית מחוונים וירטואלית Blaze Cockpit בעלת מסך 10,25 אינץ' ומערכת מדיה עם מסך מגע 9 אינץ'. קוראנדו החדש מצויד בבקרת אקלים מפוצלת, בחיישן המתאים באופן אוטומטי את אינטנסיביות תאורת פנסי החזית ובבקר המפקח על מצבו הכללי של הנהג. נפח תא המטען, בהשוואה לדגם הקודם, התרווח מ- 486 ל- 551 ליטר, וכאשר המושבים האחוריים מקופלים נוצר חלל עבור 1248 ליטר של מטען.
בקוריאה קוראנדו החדש זמין עם טורבו דיזל 1,6 ליטר בלבד (136 כ"ס, 324 Nm), ועבור אירופה הכריזה החברה גם על מנוע בנזין 1.5 GDI-Turbo חדש לחלוטין בעל הזרקה ישירה ומגדש טורבו. הוא מפיק 163 כ"ס ו- 280Nm. לשני המנועים משודך גיר ידני או אוטומטי 6 הילוכים Aisin עם מצב ידני. כברירת מחדל לקרוסאובר הנעה קדמית, הנעה כפולה ניתן להזמין עבור גרסאות גיר אוטומטי בלבד.
בישראל מוצעות גרסאות עם שני המנועים ותיבת הילוכים אוטומטית. עבורן מוצעות כל האופציות האפשרויות. עם מנוע בנזין הרכב יכול להשיג מהירות אפשרית של 193 קמ"ש, עם הדיזל – עד 181; תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אצל שתי הגרסאות לוקחת 12 שניות. חזותית הן נבדלות בגלגלים: לגרסת בנזין חישוקי סגסוגת קלה R18, לדיזל – R17.