לקסוס GX הוא רכב שטח יוקרתי במימדים בינוניים מבית המותג היפני Lexus, נמצא בייצור החל משנת 2002. GX, השם שהוענק לו, מתפרש כ-Grand Crossover. מדובר ב-SUV השלישי בקו הדגמים של המותג, הגרסה היוקרתית של Toyota Land Cruiser Prado. לקסוס GX אינו משווק בישראל ובשווקים אחרים כבר מוצעת גרסת הדור השני לאחר מתיחת הפנים של שנ
לקסוס GX ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור, שדרוג 2
AUTOBOOM

לקסוס GX – "פראדו" מגונדר

לקסוס GX ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור, שדרוג 2

לקסוס GX הוא רכב שטח יוקרתי במימדים בינוניים מבית המותג היפני Lexus, נמצא בייצור החל משנת 2002. GX, השם שהוענק לו, מתפרש כ-Grand Crossover. מדובר ב-SUV השלישי בקו הדגמים של המותג, הגרסה היוקרתית של Toyota Land Cruiser Prado. לקסוס GX אינו משווק בישראל ובשווקים אחרים כבר מוצעת גרסת הדור השני לאחר מתיחת הפנים של שנת 2019. בארץ ניתן לרכוש את טויוטה לנד קרוזר (שהוא למעשה פראדו). ומה משותף להם – נגלה בהמשך.

מי היה הראשון

בואו ניזכר בהיסטוריה: טויוטה לנד קרוזר נוצר ב-1951 ובמשך 70 שנות קיומו הצליח להפוך לתופעה חברתית-תרבותית, כלכלית ואומנתית. זה מה שקורה כשהרכב הוא מוצלח עד כדי-כך, שהופך לאגדה בזכות אינספור היתרונות שאינם מוטלים בספק שהוא מציע. היצרן יכול כעת להרגיע, לנוח על זרי הדפנה ולייצר משהו תחת השם האגדי שכלל לא דומה למקור. כך עשו, עושים וימשיכו לעשות כל יצרניות הרכב, ומטרתם העיקרית היא לא לספק את הבקשות שלנו ולא לציית ליצרי הנפש, אלא להפיק רווח מאותם היצרים, לדעת בדיוק איך לגעת במיתריה החשופים של אותה הנפש והרגישים ביותר. מצד שני, יש לא מעט דוגמאות לכך שייצור הדגם נפסק באמצע מבלי להפוך את חיית הקרב לכלבלב עדין ומפונק (מיצובישי פאג'רו, למשל). אתם עשויים לתהות, איך זה מתקשר ללקסוס GX, שעליו נדון בהמשך. אך מבלי לדעת מהו לנד קרוזר, לא תבינו מהו פראדו ובמקרה כזה אין טעם לדבר על לקסוס.

Toyota Land Cruiser 1987. SUV 5-door, 1 generation.

לאחר מלחמת העולם השנייה, יפן שימשה בתור בסיס האספקה עבור ארה"ב. אמריקה נלחמה בקוריאה (1950-1953), וזה השפיע על תעשיית ארץ השמש העולה. "מה שלא הורג אותי מחשל אותי" – את הביטוי של ניטשה אפשר לייחס למצבה של מדינת האם של טויוטה באותן שנות הרעב. בתקופה הקשה ביותר נולד רכב שטח חסון ובנוי היטב הנקרא Land Cruiser – "סיירת יבשתית". נולד ושרד – לשם כך נדרשת עמידות בשפע, וכן מבנה גאוני. כל זה יושם באופן מושלם בדגמי לנד קרוזר ב-50 שנים הראשונות.

לקסוס GX הוא גרסתו היוקרתית של Toyota Land Cruiser Prado

חלפו שנים, העולם השתנה, מלחמת העולם השלישית לא התרחשה, החיים נהיו נוחים יותר. לנד קרוזר בן האלמוות, החל מדגם 200, הכריז בלב פתוח: "אני הוא התגלמותה של היוקרה, גדוש באלקטרוניקה שמפחדת משלוליות ומאבק" ורק הביטו במרכבו העצום והנפוח ובפנסיו הפקוחים שעל פניו העייפות לאחר "הניתוחים פלסטיים": גופו המגושם וודאי לא יצלוח את המעבר בשבילים הצרים בסבוכת היער, לכן הקהל העיקרי שלו – הציידים, הדייגים וחובבי הטבע הפראי – הפנו לרכב המסורבל את גבם. לנד קרוזר נדד לקטגוריה אחרת – יקר מדי בשביל לטרטר אותו ללא רחמים בשטח, מורכב מדי בשביל לתקן אותו באמצע שומקום. כמו ספורטאי לשעבר שנכנס לעסקים: עשיר, במשקל עודף, אולם עדיין ניתן להבחין בעוצמת השרירים והשלד החבויה תחת שכבת החיים השבעים: הרי שמרו על שלדת סולם וסרן חי אחורי.

Toyota Land Cruiser 2020. SUV 5-door, 4 generation, restyling 3.

במקביל ללנד קרוזר בשנת 1989 טויוטה השיקה את פראדו – מעין "קרוזר לייט", המיועד יותר לשימוש בתנאים הרגילים, אך לא נטול נכונות לכבוש מסלולי שטח רציניים. דגם זה משווק בישראל כ"לנד קרוזר" ועליו מבוסס לקסוס GX, שלסקירתו סוף-סוף הגענו לאחר עיקוף כה ארוך. ולא על לנד קרוזר המגושם, אלא על פראדו האלגנטי יותר ועל גרסתו המפוארת מאת לקסוס. מכאן נמשיך הלאה.

דור ראשון

יוצר בין השנים 2002 עד 2009. בבסיסו של לקסוס GX הראשון עומד רכב שטח אטרקטיבי ומעודן דיו – לנד קרוזר פראדו דור 3, שהושק ב-1997. לכן, GX הראשון הוא רכב בעל מבנה יפני קלאסי: גוף מרובע שהורש מאבותיו שהושפע מהקדמה ומהעיצוב החי של שנות ה-90. כתוצאה מכך הרכב יצא אלגנטי וחינני – מעין מאגרף בחליפה טובה שהגיע לסט צילומים ונעמד בין אחיו הגדול LX470 לבין אחיו הקטן RX350.

הבחורצ'יק שלנו בהחלט מסוגל "להתפרע": הוא צויד במנוע V8 בנפח 4,7 ליטר (2UZ-FE פשוט למדי). הספק המנוע – 235 כ"ס, מומנט – 434Nm. בשנת 2005 המנוע זכה למערכת VVTi, מה שהגביר את ההספק עד 270 כ"ס. תיבה – 5 הילוכים אוטומטית הידרו-מכנית בשליטה אלקטרונית. הרכב הורכב באהבה במפעל Tahara שביפן ומשם הוא נשלח לאמריקה הצפונית. בתא הנוסעים המפואר יכלו להתיישב בנוחות עד שמונה נוסעים וחברה זו יכלה ללא בעיה לצאת לערים או ליער: הרכב לא רק צויד בהנעה כפולה, אך גם קיבל דיפרנציאל מרכזי ננעל והילוך כוח. כמו כן, המהנדסים החכמים דאגו לנוחות הנוסעים בחיי היומיום באמצעות התאמת השאסי לתנאי העיר.

השם GX מתפרש כ-Grand Crossover

קשה יותר משזה נראה ליהנות מתנועה חלקה מרכב מבוסס שלדת סולם עם סרן אחורי חי. בסרן הקדמי של GX תורמים לנוחות מתלי עצמות עצה כפולות עצמאיים. בנוסף, הרכב קיבל מתלי אוויר, בולמי זעזוע בנוקשות משתנה ומערכת Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) אופציונלית המכווננת באופן אוטומטי את נוקשות המייצבים הקדמי והאחורי ומתאימה את מהלך המתלים לתנאי דרך ספציפיים כגון כביש מהיר וכן שטח. ומפני שזה לקסוס – הוא אובזר במידה המרבית: 8 כריות אוויר, בקרת יציבות ובקרת סחרור, סיוע בזינוק בעלייה ובקרת ירידה במדרון, בקרת לחץ בצמיגים, מצלמה אחורית ודברים שימושיים (כנראה) אחרים. הדגם היה אמין במיוחד.

דור שני

נמצא בייצור משנת 2009 ועד היום. עבר מספר מתיחות פנים. לקסוס GX השני שמר על התדמית האסייתית ומזכיר את קודמו: מוצר טוב לא בהכרח חייב להתאים את עצמו לצרכן, אך כן אפשר לשנות את טעמו. אינדקס GX 460 החדש מסמל מנוע V8 בנפח 4,6 ליטר. דגם 1UR-FE החדש צויד במערכות Dual VVT-i (תזמון שסתומים משתנה כפול), ACIS (סעפת יניקה בגיאומטריה משתנה), EGR (מחזור גזי פליטה) והפיק (בהתאם לשוק) 296-301 כ"ס בעץ 5500 סל"ד ו-446Nm של מומנט ב-3500 סל"ד. למנוע שודכה תיבת 6 הילוכים אוטומטית בשליטה אלקטרונית – גם במבנה חדש. עד 100 קמ"ש הרכב במשקל 2,4 טון מאיץ תוך 8,2 שניות.

עם נוכחותה של שורת מושבים שלישית, GX460 היפהפה יכל להעביר שמונה נוסעים. השורה השנייה נהייתה מתכווננת: ניתן להניע אותה קדימה ואחורה ולהתאים לפי הצורך את מימדי תא המטען. השורה השלישית נבלעה אל תוך הרצפה באמצעות מנגנון חשמלי ויצרה רצפה שטוחה. בין דברים שימושיים: שמשה אחורית נפתחת בנפרד מדלת המטען. הרכב הונדס תוך התחשבות והקפדה רבה ומציע פאר אמיתי. בקרת אקלים תלת אזורית, שתי שורות מושבים ראשונות מתחממות (הראשונה כוללת גם אוורור), מצלמה אחורית כברירת מחדל, מערכת שמע עם 9 רמקולים ועוד.

מתיחת פנים 2013

בשנת 2013 הוחלט לעדכן את הדגם. לשמחתם הגדולה של אניני הטעם, בוצע שדרוג של המראה החיצוני וכן שופר מפרט האבזור. הקדמה אינה עומדת במקום וכך גם לקסוס: הופיעו פנסי LED נמוכים ומערכת מדיה חדשה. עבור רכב השטח נהיו זמינים שלדה אדפטיבית בעלת פונצקית יישור מתלים אחוריים אוטומטי, מראות צד עם עמעום, חימום הגה ושפע פינוקים אחרים.

מתיחת פנים 2019

העדכון השני היה הכרחי גם הוא. הרי פראדו המקורי ממשיך להישווק במקביל כבר בדור הרביעי, ויש צורך לעמוד בטרנדים של העולם והמותג עצמו. עודכנה חזותו של GX460: הגריל החדש עושה יותר רושם, מותקנת תאורת LED מלאה אפילו בגרסה הבסיסית (קודם לכן היה אור גבוה הלוגן).

לקסוס GX החדש זכה להגה חדש ומספר יציאות ה-USB צמח עד ארבע; הופיעו אפשרויות גימור פנימי חדשות. GX460, כמובן, קיבל גם את הגרסה המודרנית של מכלול מערכות הבטיחות Lexus Safety System+, המכיל מערכת למניעת תאונות עם פונקציית זיהוי הולכי רגל, בקרת נתיב, אור גבוה אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית וכו'. בכל הנוגע למצלמות, בגרסת הכניסה יש להסתפק במצלמה אחורית אחת בלבד, אולם ברמת הגימור המתקדמת ביותר ישנן 4 מצלמות המקיפות את המרכב, נכללת גם מערכת לסיוע נהיגה בשטח (Multi Terrain Monitor). עם זאת, היצרנית לא ראתה צורך בעדכון יחידת הכוח.

דעתכם על כך ש-GX לא נמכר בישראל?
14 קולות