מרצדס W124 – זוהי משפחת מכוניות מקטגורית העסקים של התאגיד הגרמני Mercedes-Benz, המיוצרת בין השנים 1984 ל1997 בסוגי מרכב סדאן, סטיישן, קופה, קבריולה ואף לימוזינה. למעשה, זהו הדור הראשון של מרצדס E-קלאס העתידית, אשר נחשב לאחד האמינים ביותר וזוכה לביקוש יציב בשוק מכוניות משומשות. הדור החדש בעל מבנה מרכב W124 הפך ליור
מרצדס ‏1984. מרכב, צורה. 1 דור
AUTOBOOM

האמינה ביותר עד כה

מרצדס ‏1984. מרכב, צורה. 1 דור

מרצדס W124 – זוהי משפחת מכוניות מקטגורית העסקים של התאגיד הגרמני Mercedes-Benz, המיוצרת בין השנים 1984 ל1997 בסוגי מרכב סדאן, סטיישן, קופה, קבריולה ואף לימוזינה. למעשה, זהו הדור הראשון של מרצדס E-קלאס העתידית, אשר נחשב לאחד האמינים ביותר וזוכה לביקוש יציב בשוק מכוניות משומשות. הדור החדש בעל מבנה מרכב W124 הפך ליורש סדרת 123, אשר יוצרה לאורך תשע שנים. סדרת 124 מוכרת בכל רחבי העולם הודות לנתוני מכירה גבוהים והשתתפות בסרטים פופולריים דוגמת "המונית".

הסדאן של מרצדס W124 הוצגה לראשונה בסלון המכוניות בסביליה (ספרד) ב5 בנובמבר בשנת 1984. המבנה המלוטש והעיצוב הנועז משכו מבטים רבים. בנוסף למראה החיצוני הבולט, המרכב חושב בצורה מוצלחת גם מבחינה טכנית: השימוש בעלי פלדה קשיחים ועמידים ובחומרים המורידים את המשקל, הביא לירידה משמעותית בצריכת דלק ולשיפור ברמת הבטיחות. סלון הנוסעים זכה לעמידות רבה בפני פגיעות צדדיות ובפני סיכון ההתהפכות והיה מצויד באזורי קריסה בחלק הקדמי והאחורי. מספר השדרוגים של 124 ייחדו והבליטו אותה לא רק בהשוואה ל"מרצדסים" הקודמים, אלא גם בהשוואה לרוב המכוניות המתחרות מיצרנים אחרים. אין זה מפתיע שהקונים הפוטנציאליים נתנו למרצדס החדשה הערכה גבוהה ביותר.

מרצדס ‏1984. מרכב, צורה. סדאן, 1 דור

הודות למקצועיותו של המהנדס והמעצב האיטלקי הידוע ברונו סאקו, עיצובה של W124 זכה למספר רב של פתרונות מתקדמים מאוד ביחס לתקופה. בין המשמעותיים ביותר – תכונות מרכב אווירודינמיות מחושבות היטב. מקדם ההתנגדות של הסדאן השווה ל0,28, נמצא כמדד הטוב ביותר ביחס לתקופה ולקטגוריה. הדגם החדש קיבל סטטוס גבוה יותר ועבר מהפך מ-W123 - הרכב המועדף על נהגי מוניות גרמניים – ל-W124 - רכב משפחתי אלגנטי ויוקרתי.

המרצדס ה-124 זכתה לשדרוגים המתקדמים ביותר לתקופה. הודות למספר רב של שדרוגים, המכונית בלטה לא רק בהשוואה ל"מרצדסים" הקודמים, אלא גם בהשוואה לרוב המכוניות המתחרות מיצרנים אחרים.

השמשה הקדמית צוידה במגב אחד בלבד עם מנגנון שיוצר במיוחד לכיסוי שטח הזכוכית המקסימלי – 86%. זו הייתה התוצאה הטובה ביותר בעולם. הודות לתנועה הסיבובית והאנכית, ניתן היה להשיג גם את הקצוות העליונים של השמשה. יש לציין שבחימום צוידו: מיכל נוזל השמשות, אזור המגבים, הצינורות (באמצעות נוזל קירור) וגם נחירי רסס נוזל השטיפה (חימום חשמלי). "פיצ'ר" מדליק ויעיל נוסף: משענות הראש האחוריות ניתנו להורדו בלחיצת כפתור בקונסולה הקדמית לטובת שיפור הראות דרך החלון האחורי.

סוגי מרכב

בסלון המכוניות בפרנקפורט בספטמבר בשנת 1985, שמונה חודשים לאחר כניסתם של דגמי הסדאן לשוק, הוצג לראשונה הסטיישן של סדרת 124. הרכבים סופקו בדגמי 5 ו-7 מושבים לבחירה. בדגם בעל 7 מקומות הישיבה, ניתן היה לקפל את המושבים כך שתא המטען היה בעל משטח ישר. שני הדגמים היו מצוידים בשורה שנייה של מושבים מתקפלים, מה שאפשר להגדיל את רוחב תא המטען ב-2 מטרים.

בשנת 1987 בסלון הרכבים בז'נבה הוצגו שני דגמי קופה אשר סיימו את שורת הדגמים בתור החלופה השלישית של סוגי המרכב. הקופה של W124 עד היום נחשב אחד היפים ביותר בכל הזמנים.

מרצדס ‏1992. מרכב, צורה. קבריולט, 1 דור

בדומה לסדרות הקודמות, W124 הייתה זמינה בתור שלדות לשימוש בכלי רכב של שירותים מיוחדים. השלדות שומשו ליצירת מכוניות עזרה ראשונה וגרסאות מיוחדות אחרות. מלבד הדגמים בעלי בסיס גלגלים רגיל, מתוכם היו נגישים דגמי D250 וE230, הייתה נגישה גם גרסה ארוכה יותר המוצעת בתור D250, E230 וE260.

שאסי ומנועים

עיצוב המבנה של הגשר הקדמי והאחורי סיפק מאפייני תנועה מצוינים. הדגמים החדשים אובזרו בציר קדמי בעל בולמי זעזוע עם מתלה נפרד המגיע עם זרועי מנוף בצורת A ומנגנון הגנה בפני הנקירה ובנוסף מתלה אחורי רב-מנופי שבו כל גלגל אחורי היה נתמך בחמישה מנופים.

כמעט כל המנועים היוו תוצר של פיתוח חדשני: כל מה שנותר מסדרת 123 היו מנועים בעלי 4 צילינדרים. מלבד מנועי ההזרקה הישירה בעלי 6 צילינדרים החדשים לחלוטין, בנפח 2,6 ו-3 ליטרים, נוצר דור חדש שלם של מנועי דיזל.

בשנת 1985 הוצג "הקונספט של דינמיקת התנועה של Mercedes-Benz". יחד עם דיפרנציאל בולם אוטומטי (ASD), שליטה מונעת החלקה (ASR) ומערכת ארבע על ארבע 4MATIC המופעלת באופן אוטומטי, היא כללה שלוש מערכות חשמליות-אוטומטיות דינמיות הדרגתיות. 4MATIC – טכנית – המערכת היקרה ביותר של הקונספט החדש, הייתה נגישה עבור דגמי סדאן בעלי 6 צילינדרים וסטיישנים מסדרת 124. מלבד מערכת שליטה חשמלית מורכבת, היא כללה הנעה קדמית נוספת עם תיבת תמסורת ודיפרנציאל.

החידוש של שנת 1989

בסלון המכוניות בפרנקפוקט בספטמבר בשנת 1989, הוצגה שורת דגמים מחודשת לחלוטין, כאשר השינויים בה נכללו בעיקר בעיצוב המרכב ועיצוב הפנים. אחד השדרוגים הבולטים הושמו בתמוכות צדדיות גבוהות, אשר הוצגו שנתיים וחצי קודם לכן בעבור קופה. קצוותיהם העליוניים כוסו בלוחות נרוסטה מלוטשים. האפקט הוגבר בזכות גימורי כרום של ידיות הדלת וכובעי הרכזות המחודשות. חידוש נוסף הושקע במראות חיצוניות התואמות בצבען לצבע הרכב. גם עיצוב הפנים שודרג ושופר.

בנוסף לכל שדרוגי העיצוב והמפרט שצוינו, שורת הדגמים המחודשת של סדרת 124 יצאה לאור עם חמישה דגמים חדשים לגמרי. בתערוכה הוצגו סדאן, קופה וסטיישן עם מנועים מובנים בנפח 3 ליטרים, בעלי 6 צילינדרים ו-4 שסתומים בהספק של 220 כ"ס, המבוססים על מנוע 2 שסתומים האמין. מנועים מסוג זה הוצגו לראשונה שישה חודשים קודם לכן בדגם 300SL-24.

המרכב הרביעי שהוצג בפרנקפורט, היה סדאן עם בסיס גלגלים מוארך. דגמי D250 long ו- E260 long היו מצוידים בשש דלתות ובשורת מושבים מרכזית מלאה עם עומק וגובה המושב זהים כמעט למושבים האחוריים. הייצור ההמוני של מכוניות סדאן עם בסיס הגלגלים המוארך החל במאי 1990.

בתערוכת מכוניות בפריז באוקטובר 1990 הוצג דגם מצוין חדש נוסף – E500. הדגם החדש זכה במנוע 5 ליטרים עם 4 שסתומים V8 בהספק של 326 כ"ס. עם תיבת ארבעה הילוכים סטנדרטית, E500 צבר מהירות עד 100 קמ"ש ב-5,9 שניות בלבד. המהירות המקסימלית הגיעה ל250 קמ"ש. מאפייניו הייחודיים של E500 היו כנפיים מורחבים, פנסי ערפל מובנים, ג'אנטים קלים בגודל 16 אינץ' עם שמונה פתחים וצמיגים רחבים 225/55 ZR 16. הייצור של דגם ייחודי זה, שמחירו בשעת ההשקה הגיע ל135,000 מארק גרמני, התבצע בשיתוף צמוד עם Porsche.

כעבור שנה, בתערוכת IAA בפרנקפורט, הוצג סוג מרכב נוסף: הקבריולה 300CE-24.

החידוש של שנת 1993

בספטמבר של שנת 1992, לאחר הפסקת הייצור בחודש יוני של מכונית בעלות שני מיליון מסדרת 124, הוכרז על חידוש נוסף. היות שמתיחת הפנים הראשונה של שנת 1989 התרכזה יותר בשינויים בעיצוב, הפעם המשאבים הושקעו במנוע ובחלקי הפנים.

הכינוי המוכר לנו לקטגורית E-קלאס הופיע בזכות מרצדס W124 המשודרגת.

שינוי הגרסה התרחש בשנת 1993. בדיוק באותה תקופה הופיע והוטמע המושג "E-קלאס", שקיבל את שמו מהאות E, אשר ציינה בעבר את ההבדלים בין דגמי ההזרקה (einspritz - הזרקה).

השדרוג של 124 הביא לשורה של שינויים מעניינים. מנועי דיזל אטמוספריים (למעט מנוע בנפח 2 ליטר בעל 4 צילינדרים), השתדרגו ב-4 שסתומים לצילינדר כל אחד, דבר שהגביר את מומנט התנועה והביצועים ובנוסף אף הוריד את צריכת הדלק. כל הדגמים זכו בעיצוב חיצוני מחודש. ראויות לציון צלעות מערכת הקירור המעוצבת בהתאם לדגם S-קלאס, המוטמעות בצורה מלוטשת בתוך מכסה המנוע. כוכב בעל שלושת הקודקודים עבר למכסה המנוע. עוצבו מחדש הוינקרים, מכסה תא המטען, הגלגלים והפגושים.

ביוני של שנת 1995 דגמי W124 הוחלפו בדגמים מסדרת W210. זמן קצר לאחר מכן, הייצור של דגמי סדאן מסדרת 124 הופסק. סך הכל לאורך אחת עשרה שנים של ייצור, הוצאו לאור 2,213,167 דגמי סדאן, 2,342 סדאנים עם בסיס גלגלים מוארך ו-6,398 שאסי בתור חלקי חילוף.