טסלה מפריזה בהערכת טווח הנסיעה ולא מגיבה לתלונות של צרכנים
כבר שנים רבות טסלה בכוונה מפריזה בהערכת טווח הנסיעה ברכבים החשמליים שלה כדי לספק לבעלים תחזיות ורודות לגבי המרחק שאותו יוכלו לעבור לפני טעינה. התלונות של לקוחות לא מרוצים מטופלות על-ידי קבוצה מיוחדת שמטרתה למנוע מהמכוניות להגיע למרכזי שירות.
לפי נתוני הסוכנות Reuters, המבוססים על מקורות אנונימיים ומחקרים עצמאיים, לפני כ-10 שנים אילון מאסק הורה להציג טווח נסיעה גבוה מהאמיתי בלוח המחוונים של רכבי טסלה, כדי לגרום ללקוחות לחשוב שהם יכולים לעבור רחוק מאוד על טעינה בודדת.
אבל כאשר אחוז הסוללה יורד ל-50%, מתרחש כיוונון במערכת וכתוצאה מוצג טווח נסיעה קרוב יותר למציאותי ובמקרים מסוימים אף מתחיל "להימס", במיוחד אם קר בחוץ. נהגי טסלה שרואים את השינוי החד בתחזית שארית הקילומטרים, חושבים שזה נובע מתקלה כלשהי ומעמיסים על מחלקת השירות של טסלה עם שיחות ותלונות (להזכירכם, טסלה מוכרת את הרכבים שלה ישירות ללא סוכנויות וגם מטפלת ברכבים בעצמה).
בשנת 2022 היצרנית הייתה עד כדי כך גדושה בתלונות לגבי טווח הנסיעה שנאלצה להרכיב צוות מיוחד כדי לבטל את ביקורי הבעלים למרכזי שירות. בלאס-וגאס עבד "צוות חבלה" שלם לטיפול בתלונות מסוג זה: עובדים שעברו הכשרה מיוחדת ביצעו דיאגנוסטיקה מרחוק ולאחר מכן הודיעו ללקוחות שהכל תקין ואין צורך לבקר במוסך.
לטענת Reuters, אם נמצאו תקלות אמיתיות במהלך האבחון, העובדים לא דיווחו על כך ללקוח ופשוט סגרו את התיק. ה"מומחים" הסבירו את האי-התאמה בין טווח הנסיעה המוצג והמציאותי בכך שהיא נובעת מהידרדרות טבעית של הסוללה ומאופן התחזית של הטווח לפי תקן EPA – כלומר, "במציאות זה לא ככה ולא צריך לדרוש את הבלתי אפשרי מהחברה", פשוט "תמשיכו לנהוג במכונית ולבצע את ההמלצות לחיסכון באנרגיה".
EPA היא סוכנות להגנת הסביבה בארה"ב האחראית על קביעת טווחי נסיעה עבור רכבים חשמליים בשוק האמריקאי. שיטת ההערכה של EPA היא אחת מהטובות שקיימות כיום, אם לא הטובה ביותר, אך ברור שגורמים שונים עלולים ליצור אי-התאמה במציאות.
Reuter המתייחסת למספר מחקרים עצמאיים, בין היתר של SAE (האגודה האמריקאית של מהנדסי רכב), טוענת כי הפער בין טווח הנסיעה המציאותי והטווח המוצג ברכבים החשמליים של טסלה גדול בהרבה מזה של רכבים חשמליים מתחרים. וזוהי הוכחה נוספת למניפולציות חסרות מצפון בקשר לתחזית טווח הנסיעה שעליה מסתמך הצרכן בעת שימוש ברכב.
לפי מקור אנונימי מ-Reuters, "צוות החבלה" של טסלה כבר פורק. ייתכן שזה קרא לאחר כתבת החשיפה בעיתון הגרמני Handelsblatt, כאשר טסלה חשה סיכון של פתיחת הליך משפטי.
"האוטופיילוט שלי כמעט הרג אותי" – במילים אלו מתחיל התחקיר של Handelsblatt, החושף את מצב העניינים האמיתי והמצער סביב פיתוח האוטופיילוט של טסלה. שם נאמר בנוסף כי יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית המובילה מעדיפה לא להגיב כראוי לתלונות של לקוחות, אלא להתעלם מהבעיות במקום לפתור אותן.
מסד הנתונים של Handelsblatt מכיל יותר מ-3,000 תלונות של בעלי טסלה על נהיגה מסוכנת של מערכת האוטופיילוט, כולל 2,400 תלונות על בעיות עם האצה, 1,500 תלונות על הבלימה, ביניהן 139 מקרים של בלימת חירום בלתי מוצדקת ו-383 מקרים של בלימה מול מכשול "פנטומי", כלומר, בשל הערכה שגויה של המצב על הכביש על-ידי הבינה המלאכותית. רשומים יותר מאלף תאונות אמיתיות עקב פעולה לא תקינה של מערכת הנהג האוטומטי, רכבים חשמליים במצב אוטונומי עפו מהכביש, התנגשו בעמודים, בניינים וכלי רכב אחרים.
מספר הלקוחות של טסלה גדל משנה לשנה, וכך גם מספר הלקוחות הלא מרוצים – החברה פשוט עמוסה בתלונות שונות. הסיבות לדאגה בהנהלת טסלה, שבראשה עומד מאסק הגדול והאדיר, רק הולכות ומתעצמות. כצפוי, מניות טסלה חוו ירידה ניכרת לאחר הפרסום של Reuters.