טסלה. סייברטראק הסדרתי הראשון ירד מפס הייצור: סוף-סוף!
הטנדר החשמלי סייברטראק הוצג לראשונה עוד בשנת 2019. הפרמיירה יצאה רועשת, עם הרבה הצהרות נועזות, זכוכית שבורה וחצי מיליון הזמנות מוקדמות… אבל הייצור ההמוני נדחה פעם אחר פעם מסיבות שונות. וסוף-סוף: ב-15/07/2023 הסייברטראק הסדרתי הראשון ירד מפס הייצור.
עם זאת, עדיין לא מדובר בייצור בקנה מידה גדול. הייצור ההמוני של הדגם יתחיל רק לקראת סוף שנת 2023.
העותק הראשון של הטנדר ירד מפס הייצור של "מפעל הגיגה" באוסטין, טקסס. על כך דיווחה טסלה ברשתות החברתיות שלה. את תהליך הייצור הוצלח לארגן לאחר דחיות רבות, שנגרמו בחלקן מבעיות באספקת חלקים כתוצאה מהמגיפה.
סטלה סייברטראק החדש יורכב במפעל בטקסס שבו מותקנים שני מכבשי 9,000 טון Giga Press המסוגלים ליצוק חלקי מרכב גדולים כחלק אחד. הציוד המהפכני הופיע לראשונה במפעל של הטנדר ומאוחר יותר הוא ישמש להאצת והפשטת תהליך ההרכבה של דגמים אחרים מאת טסלה.
סייברטראק המקורי מעוצב בסגנון הרכבים מהסרט "בלייד ראנר". העיצוב של הדגם הפך לנושא ויכוחים חריפים – יש הטוענים שהרכב נראה פרימיטיבי מדי, ויש כאלה שמתפעלים מן המראה שלו, וקוראים לו מדהים וקוסמי. אבל בדרך לפס הייצור הטנדר החשמלי עבר מספר שינויים וקיבל קווי מתאר ואבזור מציאותיים יותר.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הציג את הסייברטראק בסתיו של 2019 ושבר את החלון המשוריין במהלך ההצגה. ומאז החברה דחתה באופן קבוע את מועד תחילת הייצור.
עיצוב מקורי, 6 מקומות, פלטפורמה גדולה המיועדת להובלת מטען במשקל עד 1,6 טון, מרכב המיוצר מפלדת חוזק גבוה שבה משתמשים בבניית הרקטות של SpaceX – סייברטראק החדש מבטיח להפוך לטנדר המתקדם ביותר בעולם.
בסוף מאי 2023 טסלה חשפה את תא הנוסעים של טסלה סייברטראק. מיד לוכדים את העין ההגה בצורה בלתי שגרתית שמזכיר הגה מטוס והיעדר הכפתורים הפיזיים עליו. במקומם – משטחי מגע לשליטה במולטימדיה. אפילו האיתותים מופעלים באמצעות מסך מגע. בסיס השמשה הקדמית נמצא רחוק מהנהג, מה שיוצר מרחב ענקי על הפאנל הקדמי.
הטנדר יוכל לעבור מ-400 עד 800 ק"מ, בהתאם לדגם. צפוי שיהיו שלוש גרסאות, כאשר גרסת הקצה תצויד בשלושה מנועים, תוכל לעבור מעל 800 ק"מ בין טעינות ותאיץ ל-100 קמ"ש תוך 2,9 שניות. אך עדיין לא ידוע בוודאות איך ייראה החלק הטכני של הרכב: צפוי שגרסת הכניסה תקבל מנוע אחד והנעה כפולה והגרסה הבכירה תקבל מערכת היגוי כפול.
המחיר יהיה גבוה מזה שהוכרז לפני 4 שנים. בפרמיירה נאמר שהגרסה הבסיסית תעלה 39,9 אלף דולר, אך מאוחר יותר אילון מאסק דיווח על העלאת המחירים עקב מחסור בשבבים, התייקרות חומרי גלם ואינפלציה גלובלית מואצת.
לדברי אילון מאסק המעצבים של סייברטראק שאבו השראה ממכונית העל הבריטית לוטוס אספריט. בחירה כלל לא רעה: בשנות 1971-1972 על העיצוב של מכונית הקופה עם מנוע מרכזי עבד ג'ורג'טו ג'וג'ארו עצמו – אייקון בתחום עיצוב הרכב ואחד מחלוצי הצורות דמויות הטריז החדות שצברו פופולריות בשנות ה-70 של המאה ה-20.