המעבר ההמוני לרכבים חשמליים נדחה לשמחתם של ספקנים וחובבי בנזין
האיחוד האירופי הסכים על מעבר מלא לרכבים חשמליים החל משנת 2035. לפי תוצאות שנת 2023, ברחבי העולם נמכרו כ-14 מיליון דגמים חשמליים – 33% יותר מאשר שנה קודם לכן. ובכל זאת, ישנן בעיות חמורות שעלולות לעכב את המעבר ההמוני לכלי רכב חשמליים – לשמחתם של הספקנים וחובבי הבנזין.
לאחרונה צצות יותר ויותר חדשות על עיכובים ושינויי מועדי ייצור, השעיה ואף ביטול השקת דגמים חשמליים – וזה בלי לקחת בחשבון את החשש המתמשך לגבי תשתית הטעינה, שעדיין לא מפותחת מספיק, ויתרה מכך, מתקלקלת כל הזמן.
לדברי אנליסטים, רוב חובבי ההיי-טק המתקדמים כבר רכשו רכבים חשמליים, אבל למכור אותם לקהל הרחב יהיה הרבה יותר קשה. הרי רכב חשמלי זה לא רק מסכים גדולים, פאנלים דקורטיביים במקום גריל ואורות אופנתיים, אלא סגנון חיים חדש, מלא בדאגות שלא נודעו עד כה, ובצורך להתקין עמדת טעינה בבית.
לכן, עקב ההאטה הצפויה בקצב גידול המכירות של רכבים חשמליים, יצרניות רבות משנות את התוכניות האופטימיות מדי שלהן:
- פורד קיצצה את העלויות לייצור רכבים חשמליים ב-12 מיליארד דולר;
- GM דחתה את תחילת הייצור של מספר דגמים חשמליים;
- הונדה ו-GM נטשו את התוכניות המשותפות לפיתוח רכבים חשמליים זולים – לא הוצלח להשיג מחירים נמוכים מספיק;
- מנכ"ל טסלה אילון מאסק לא הצליח לעשות דבר כדי להתנגד לאינפלציה והחליט לא למהר להקים מפעל במקסיקו;
- פולקסווגן השעתה את הייצור של ID.3 וקופרה בורן בגרמניה עקב לחץ תחרותי מצד יצרניות סיניות;
- אאודי שינתה את אסטרטגיית ההתפתחות שלה, תוך התמקדות במנועי בעירה פנימית ומערכות הנעה היברידיות;
- אפילו שירות ההשכרה Hertz, לאחר חישובים שתיקון רכבים חשמליים יקר בערך פי שניים מרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית, צמצם את התוכניות לרכישת רכבים חשמליים.
הסיבות לירידה בפופולריות של רכבים חשמליים
מנפרד וולף, ראש ועד העובדים במפעל פולקסווגן בעיר אמדן, גרמניה, הסביר את ההחלטה לצמצם את הייצור בכך ש"הביקוש לרכבים חשמליים ירד ב-30% בהשוואה ליעדים הצפויים", שעליהם מבוססות תוכניות הייצור.
לדברי מנכ"ל אאודי, גרנוט דלנר, כבר עכשיו ברור ש"שוק הרכב העולמי דורש כמה זמן להתרגל לרעיון של רכבים המונעים על-ידי סוללות". הוא הוסיף: "יותר ויותר לקוחות מעריכים רכבים חשמליים, אך הקדמה היא תהליך איטי והדרגתי".
וסמנכ"ל הכספים של פורשה, לוץ משקה, אף התבטא שסופם של מנועי בעירה פנימית אינו קרוב כצפוי, אפילו האיסור של האיחוד האירופי "עלול להידחות". מעניין שמילים אלה נאמרו בהצגת הדור השני של הקרוסאובר פורשה מקאן, שנפרד ממנועי הבנזין שלו והפך לחשמלי לחלוטין!
"שוק הרכב החשמלי אינו מציג את דינמיקת הצמיחה הצפויה, תשתית הטעינה הצנועה לא עונה על צרכי הקונים והמחירים גבוהים מדי" – אלו הן הסיבות לעיכוב המעבר לעתיד חשמלי מזהיר שציין מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי.
על רקע זה מעניינת העמדה של טויוטה. עוד לא מזמן האמינו כי היצרנית היפנית הגדולה בעולם נמצאה בסכנת דחיקה מהשוק, בשל העובדה שהיא עדיין מעדיפה רכבים היברידיים על חשמליים לחלוטין – אבל דווקא הם נבחרים יותר ויותר על-ידי הקונים היום!
הפוליטיקאים גם לא נשארו בצד. לקראת הבחירות הקרובות לפרלמנט האירופי ביוני, בתוכנית הבחירות שלה, שכבר הודלפה חלקית לרשת, המפלגה האירופית הגדולה ביותר EPP הצהירה: "אנו דוחים את מדיניות האיסורים – למשל, האיסור על מנועי בעירה פנימית לאחר 2035 – נשקול אותו שוב בהזדמנות הראשונה".
גם בריטניה שוקלת את האפשרות לדחות את האיסור על רכבי דלק: תחילה תוכנן לנטוש את המכירה של רכבי בנזין ודיזל חדשים כבר ב-2030, אך המועד החדש הוא 2035.
אבל ישנן גם מגמות אחרות
יחד עם זאת, האיחוד האירופי קבע כי למרות כל הצעדים המסדירים והאיסורים להפחתת פליטות ה-CO2, הן נותרו באותה רמה כמו לפני 12 שנים, לפי הדו"ח האחרון מבית המשפט האירופי לביקורת. זה מוסבר על-ידי העלייה במשקל (+10%) ובהספק (+25%) של רכבים, הפופולריות ההולכת וגוברת של הקרוסאוברים, וכן אי ההתאמה בין מדדי הידידותיות לסביבה בדרכונים לאלו בפועל. לכן, הגורמים הרשמיים באירופה רואים את הפתרון היחיד – לעבור לרכבים חשמליים מהר ככל האפשר ולנטוש לחלוטין את מנוע הבעירה הפנימית.
דעיכת העניין בשוק הרכבים החשמליים המוכנים פגעה קשות בכל שרשרת הייצור, החל ממחירי הליתיום. ירידת המחירים על חומרי הגלם ודעיכת הביקוש לרכבים חשמליים הביאו לייצור יתר של סוללות, כתוצאה מכך, העלות הממוצעת של סוללות ירדה ב-14% לשפל שיא של 139 דולר ל-1 קוט"ש. בשנת 2024 ירידת המחירים עשויה להאיץ ולהתקרב לאבן דרך חשובה – 100 דולר ל-1 קוט"ש, שיאפשר למחירי הרכבים החשמליים להשתוות למחירי רכבי בעירה פנימית.
המחיר של רכב חשמלי נקבע, ראשית כל, לפי עלות הסוללה, וכאן ניכרת ראיית הנולד של היצרניות הסיניות: המחיר הממוצע של מכונית חשמלית בסין הוא 35 אלף דולר, בעוד בארה"ב הוא 53 אלף דולר
באופן כזה, אמנם המעבר ההמוני לרכבים חשמליים מתעכב, אך הודות לירידת מחירי הסוללות, הוא עלול לחזור לקצב ולהשלים את הפער, החל מ-2025. יתרה מכך, פקידי האיחוד האירופי אינם מתכוונים, לפחות לעת עתה, לנטוש את מדיניות רמת ה-CO2 האפסית עד 2035.