פולקסווגן גולף R. ספורטאי קטן מגרמניה
האות R היא אות מיוחדת שלעתים קרובות משמשת יצרנים שונים לסימון גרסאות חזקות במיוחד (למשל Type R של Honda). במקרים אחרים היא מופיעה בשמות של רכבי ספורט ( ניסאן GT-R, סובארו BRZ ועוד). גם עבור פולקסווגן שאגת המנוע הפכה לקרובה ללב, היצרן מייצר סדרה שלמה של דגמים עם קידומת R: טי-רוק, טיגואן, טוארג וגולף. פולקסווגן גולף R הוא רכב ספורט קומפקטי אמיתי מגרמניה, שהוצג בישראל באופן רשמי בגרסת הדור ה-7 לאחר מתיחת פנים שנת 2017.
גולף R הוא הגרסה העוצמתית ביותר מבין כל גרסאות גולף האפשריות. בדרגה אחת מתחת נמצא הגולף GTI, שנמכר באופן רשמי על-ידי יבואני פולקסווגן בישראל. קראו כאן על גרסת הדור השמיני 2020
היסטוריה
פולקסווגן גולף R הראשון (שיצא ישר בגרסת הדור הרביעי) הופיע לראשונה בשנת 2003, בתקופה שבה יוצרה גרסת הדור הרביעי של פולקסווגן גולף. זה היה רכב סדרתי ראשון שצויד בתיבת הילוכים עם מצמד כפול (DSG). ההצלחה הייתה כל כך מסחררת שפולקסווגן הרחיבה את שוק המכירות שלה גם לארה"ב ולאוסטרליה. הרכב קיבל כל הטכנולוגיות הטובות ביותר שהיצרן היה מסוגל לתת לו לאותה התקופה: העוצמה, הבטיחות והיוקרה. למשל מנוע VR6 חדש לחלוטין בנפח 3.2 ליטר שהפיק 241 כ''ס. יותר מאוחר הדגם צויד במערכת הנעה כפולה 4motion on-demand ,בתיבת 6 הילוכים ידנית חדשה, בבקרת יציבות אלקטרונית ועוד.
גרסת הדור החמישי יצאה לאור בספטמבר של שנת 2005. בארה''ב הרכב נמכר משנת 2007 בתפוצה מוגבלת בסך 5,000 יחידות. דגם גולף R הספורטיבי צויד במנוע מהדור הקודם אבל בגרסתו המחודשת והחזקה יותר (תוספת הספק עמדה על 10 כ''ס). התאוצה מ-0 ל-100 קמ''ש לקחה 6.5 שניות ולגרסה בעלת תיבת הילוכים DSG היא לקחה 6.2 שניות, מהר יותר ב-0.1 שניות בהשוואה לדור הקודם, בעוד שמשקל ברכב גדל לכ-40 ק''ג. סוג הנעה של רכב הספורט הוא עדיין 4motion - מלא משתלב עם קלאץ' Haldex.
גרסת גולף R דור שישי (על בסיס גרסת הדור השישי של דגם גולף) הוצגה לראשונה בשנת 2008 ויוצרה עד שנת 2015. הדגם הוצע במרכב האצ'בק 3 או 5 דלתות, מאוחר יותר מגוון הגרסאות הורחב ונוספה גרסת גג פתוח שצוידה במנוע בנפח 2 ליטר (בדומה לגרסאות R אחרות), אך במקום הנעה כפולה הרכב קיבל הנעה קדמית. התמסורת היא תיבת 6 הילוכים רובוטית. המנוע הפיק מ-256 עד 270 כ''ס.
גרסת הדור ה-7 של רכב הספורט במרכב האצ'בק שהגיעה בשנת 2013 כחלופה לדור הקודם, כרגיל הגיעה עם פגושים שונים מאלה של גרסארות האחרות של גולף. היו לה סרחי עודף אחרים, מראות מאלומיניום, גלגלים גדולים (18 או 19 אינץ'), ספוילר, 4 אגזוזי ספורט של מערכת הפליטה ופנסי בי-קסנון שונים. תחת מכסה המנוע היה מנוע בנפח 2 ליטר, שהורכב גם בדגם אאודי S3. ההספק המרבי של המנוע, בזכות מערכת הזרקת דלק ישירה, עמד על 300 כ''ס. כל הדברים ביחד סיפקו לרכב התנהגות הכביש מצוינת: הרכב האיץ מ-0 ל-100 קמ''ש תוך 5.1 שניות (עם תיבת 6 הילוכים ידנית), הגרסה בעלת תיבת DSG 6 הילוכים רובוטית האיצה תוך 4.9 שניות. מגוון הגרסאות כלל גרסאות בעלות מרכב האצ'בק 3 או 5 דלתות וסטיישן. הדגם עבר מתיחת פנים בשנת 2017 ויוצר עד שנת 2019.
גולף R היום
פולקסווגן גולף R האחרון הופיע בנובמבר של שנת 2020. הדגם מגיע בגרסאות בעלות מרכב האצ'בק 5 דלתות או סטיישן. מבחינת העיצוב החיצוני הדגם השתדרג במראה קשוח, חישוקי גלגלים בגודל 19 אינץ' עם קליפריכחולים על בלמים, 4 אגזוזי כרום וספוילר על הגג. מבחינת העיצוב הפנימי הדגם קיבל ציור מיוחד של מחוונים, לוח מחוונים דיגיטלי ומערכת המולטימדיה Discover Pro המתקדמת מאוד, מושבי הספורט הקדמיים מרופדים בעור נאפה וגד'.
פולקסווגן גולף R 2020/2021 צויד במנוע בנפח 2 ליטר בכל הספק בסך 320 כ''ס ומומנטום 420 ננומטר( בדומה לדגמים נוספים מסדרת R, כמו ארטאון וטיגואן). המחנה המשותף בין הדגמים האלה לבין הדגם הבסיסי ביותר הוא מערכת הנעה כפולה שמחלקת עוצמה לא רק בין הצירים, אלא בנוסף בין הגלגלים האחוריים. כעת מערכת Vehicle Dynamics Manager שולטת לא רק בבולמי הזעזוע ובנעילה אלקטרונית, אלא גם בהנעה כפולה. ישנה תיבת 6 הילוכים ידנית או 7 הילוכים רובוטית. הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ''ש תוך 4.7 שניות, המהירות המרבית עומדת על 250 קמ''ש. ההבדלים בין רכב אזרחי לבין הגרסה הספורטיבית שלו הוא מתלים מונמכים ומכווננים אחרת עם קפיצים קשיחים יותר ובלמים חזקים יותר.
הדגם עבר כוונון סופי בנורבורגרינג. לזכר זה (או למקרה של השתתפותו של הדגם במרוצי מכוניות במסלול המפורסם) יש לו מצב נהיגה Special ונוספה לו הגדרת ''Drift'' המיוחדת, והם ביחד משלימים את רמות הגימור Comfort, Sport, Race ו-Individual.