וולוו V90 קרוס קאנטרי. הרחק מהדרכים המוכרות
קרוס קאנטרי זוהי הגרסה של דגם V90 במרכב סטיישן בעלת הנעה כפולה. בשנת 2016 החברה השוודית Volvo הציגה את הגרסה של V90 בצורת מרכב סטיישן בגודל מלא, ששילבה בתוכה את היוקרה של רכב מפלח הפרימיום עם יכולות שטח מסוימות. הקרוס קאנטרי לא ישתתף במרוצי השטח המסורתיים בדרכים שאינן סלולות, אבל הוא כן מסוגל לסטות מהכביש המהיר לשביל בתוך יער. בעת הפיתוח של הרכב הזה, שמסוגל להגיע למקומות שרחוקים מהכבישים הסלולים, השוודים נשארו נאמנים למסורת ויצרו מכונית שתהיה עמידה בפני כל תנאי האקלים. V90 קרוס קאנטרי עבר בדיקות בצפון שוודיה בטמפרטורות הנמוכות מ- -40C ובאזור מדברי באריזונה, והוכיח שהוא נוצר לשימוש של מאות שנים.
בישראל לא מיוצגת הגרסה המלאה של V90 בעלת ההנעה הכפולה. מצד שני ניתן לרכוש כאן את וולוו V60 קרוס קאנטרי החדש. רכב סטיישן בגודל בינוני עם יכולת שטח מוגברת ועם כל המגוון האפשרי של איכויות. הפעלת המצב Off-Road תעביר יותר כוח משיכה לגלגלים האחוריים, תפעיל סיוע בירידה במדרון, ההיגוי הופך לקל יותר והתגובה ללחיצה על הגז תהפוך לקלה יותר.
גרסאות בעלות סימון ''קרוס קאנטרי'' הן חלק חשוב ממגוון המוצרים של היצרן השוודי. יותר ויותר רוכשים שרגילים לבחור ברכבי יוקרה, מתחילים לרדת מהכביש ולעבור לדרכי שטח התלולות והמאתגרות. במידה מסוימת, כמובן. בדיוק עבור נהגים כאלה, חובבי האתגרים "בלי להתלכלך", מייצרים את הגרסאות Cross Country. גרסת קרוס קאנטרי הראשונה נוצרה לפני כ-20 שנה, היא הייתה יציבה יותר ויכלה להתגבר על תנאי שטח ברמה קלה עד בינונית אך במקביל זהו עדיין היה רכב אלגנטי באיכות שוודית.
עיצוב חיצוני
הרכב נראה קטן יותר, אבל בפועל זה לא כך. אורכו של הרכב הזה, במרכב סטיישן הוא קצת פחות מ-5 מטר. העיצוב החיצוני של וולוו V90 קרוס קאנטרי זהה לזה של הדגם המקורי, אך הוא מגיע עם מגן מתחת לפגוש הקדמי ולתא המנוע ועם מולדינגים על גבי הדפנות. בהשוואה לגרסה הרגילה, מרווח הגחון הוא גדול יותר, באורך 21 ס''מ. החלק התחתון של הפגוש האחורי הוא בצבע שחור, כדי שהשריטות משיחים או מחצץ לא יגרעו מהמראה החיצוני של הדגם. בנוסף להכל Volvo הוסיפה פתרון עיצובי חדש - הפנסים האחוריים בצורת L.
עיצוב פנים
העיצוב של תא הנוסעים זהה לזה של V90 הרגיל: יוקרתי ומינימליסטי, מאובזר ביד רחבה בפונקציות ובאופציות מתקדמות ביותר לטובת הנוחות והבטיחות. למשל, מוצע לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' ומערכת מולטימדיה מרכזית בעלת מסך מגע עם אפשרות חיבור ל-Apple CarPlay ול-Android Auto. רמת הגימור הבסיסית כוללת מערכת ניווט והחיבור ל-USB, Bluetooth או Wi-Fi של הרכב. מבחינת רמת של חומרי הגימור ומפרט האבזור העשיר הסטיישן מתוצרת שוודיה יכול להתחרות בנציגים של ''שלושת הגדולים' מגרמניה'.
תא הנוסעים מצויד במספר פיתוחים ייחודיים: מערכת השמע המשוכללת Bowers and Wilkins עם בידוד רעשים אוטומטית, מטהר אוויר עם חיישן חלקיקי הזיהום PM 2.5, פונקצית טעינה אלחוטית לסמארטפונים ועוד. נפח תא המטען בעת הרמת המושבים האחוריים עומד על 560 ליטר, בעת קיפול המושבים הנפח גדל ל-1,526 ליטר. חלקנו יחשוב שאולי זה לא הרבה. מאידך, מבחינת הנוחות בשליטה V90 קרוס קאנטרי עשה צעד גדול קדימה. ראשית כל כל, הדלת החמישית (והחשמלית כמובן) של הרכב נפתחת בזווית גבוהה יותר משמעותית. ב' - כל, תא המטען מגיע עם רצפה כפולה - בתוך החלק המרכזי נוח לאחסן חפצים קטנים.
מנועים
וולוו V90 קרוס קאנטרי 2022 מצויד בשני מנועי בנזין או בשני מנועי דיזל לבחירה, כולם מגיעים עם 4 צילינדרים ועם מגדש טורבו. גרסאות הבנזין מפיקות 250 או 310 כ''ס, גרסאות הדיזל - 190 או 235 כ''ס. מנוע הדיזל החלש (יחסית) מגיע עם תיבת 6 הילוכים ידנית, כל שאר המנועים משתפים פעולה עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. הנעה כפולה נכללת ברמת הגימור הסטנדרטית בכל הגרסאות.
בנוסף מוצעת הגרסה ההיברידית. מדובר ביחידת כוח היברידית קלה MHEV (mild hybrid electric vehicle), שמספקת עד 15% חיסכון בדלק והפחתת פליטה בהתאם, בזמן הנהיגה. מערכת בלימה אלקטרונית משתפת פעולה עם מערכת שחזור האנרגיה ומפחיתה את צריכת הדלק ואת רמת הפליטה בזכות שחזור הכוח הקינטי במהלך הבלימה.
בטיחות
מבחינת רמת הבטיחות, כאן לא חלו שינויים משמעותיים - וולוו היא אלופה ברמת הבטיחות בכל הדגמים שלה. וולוו V90 קרוס קאנטרי החדש, בנוסף לכל פונקציות הבטיחות הסטנדרטיות הקיימות, מאובזרת במערכות הבאות:
- בלימת חרום עם זיהוי הולכי הרגל;
- מערכת התרעה על הסטיה מהכביש עם בקרת נתיב;
- בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב נהיגה חצי אוטונומית.