אלפא רומיאו ג'ולייטה. אתמול והיום
אלפא רומיאו ג'ולייטה כיום – היא מכונית האצ'בק משפחתית-קומפקטית, המיוצרת משנת 2010. דגם ג'ולייטה הראשון, משנת ייצור 1954, הגיע בסוגי מרכב שונים: קופה, סדאן, קבריולה ואף סטיישן. כל המכוניות באו עם פריסת מנוע קדמית, היו בעלות 2 דלתות ו-2 או 4 מקומות ישיבה. לשם היפהפה, המושאל מהגיבורה של שייקספיר, מקושרים מעצבים איטלקיים הבולטים של המאה ה-XX – פרנקו סקליונה מסדנת ברטונה, חברת עיצוב הרכבים פינינפארינה, ארקולה ספאדה מזגאטו.
ג'ולייטה של היום היא היורשת של הדגם האגדי. המכונית עברה סדרת חידושים וזכתה בלבם של מעריצים רבים. משנת 2010 יוצרו מעל 410 אלף מכוניות. ההצלחה המסחררת התרחשה הרבה בזכות העיצוב היפהפה מאת המעצב לורנצו רמצ'וטי. המכונית זכתה במקום שני בתחרות "המכונית האירופאית של השנה". מייצגת הקמפיין הפרסומי הייתה אומה טורמן. כתוצאה, דגם האצ'בק אלפא רומיאו ג'ולייטה נמכר טוב יותר אפילו מדגם סדאן ג'וליה. ואומנם, למרות הכל, בשנת 2020 התקבלה ההחלטה להוריד את דגם ג'ולייטה מפס הייצור. כעת אין צפי ליורשת. את מקומה של "יוליה" יתפוס הקרוסאובר טונלה – ההיברידי הראשון למותג Alfa Romeo. בואו נדבר על עברה האגדי ועל ההווה החדש של הדגם המיוחד, שכבש את לבם של מעריצים רבים.
דור ראשון
ג'ולייטה דור ראשון יוצרה בין השנים 1954 – 1964. בהתחלה הושק דגם עם סוג מרכב קופה בשם Giulietta Sprint מאת סדנת המכוניות Bertone. אחריו הגיעו סדאן Berlina וקבריולה גג פתוח, עם 2 מקומות הישיבה Giulietta Spider מאת חברת עיצוב הרכבים Pininfarina. בשנת 1957 הוצג דגם סדאן מתקדם יותר Giulietta Ti - Turismo Internazionale. לאחר מכן הופיע סטיישן Giulietta Promiscua, פרי יצירתה של Carrozzeria Colli. יש שיחשיבו את הדגם לסטיישן הספורט הראשון בקרב מכוניות בעלות מנוע עם היקף פעולה מצומצם. סטיישן אחר עוצב על-ידי החברה האיטלקית Carrozzeria Boneschi - הגרסה קיבלה שם Weekendina.
ג'ולייטה דור ראשון יכלה לשמש דוגמה עבור מכוניות רבות של היום. מרכב קרוב לשלמות מאת סדנת ברטונה, מזג "דרומי" חם, תא נוסעים נוח במיוחד, מתלים עצמאיים חזקים ויציבות על הכביש.
ג'ולייטה דור ראשון יכלה לשמש דוגמה עבור מכוניות רבות של היום. מרכב קרוב לשלמות מאת סדנת ברטונה, מנוע זרם ישר עם 4 צילינדרים בנפח 1.3 ליטר עם הספק בסך 65 כ"ס; מהירות מרבית סבירה ביותר לתקופה בסך 165 קמ"ש; מזג "דרומי" חם, תא נוסעים נוח, מתלים עצמאיים חזקים, יציבות על הכביש. המכונית זכתה למבנה מקורי: מנוע פריסה רוחבית התמקם מלפנים ואילו תיבת ההילוכים והדיפרנציאל, התמקמו מאחור. סוג ההנעה, כאמור, היה אחורי. מטרת הדבר הייתה חלוקת משקל טובה יותר על הצירים, מה שהקנה יציבות טובה יותר במהלך התנועה. מתלים עצמאיים שמלפנים הורכבו על מוטות פיטול אורכיים, בחלק האחורי הורכבו מתלים קפיציים חזקים מספיק, המסוגלים לתפקד בתנאי שטחים באיכות ירודה.
אבל היתרון העיקרי של כל דגמי אלפא רומיאו, היה, כמובן, המנועים. ג'ולייטה אובזרה במנועים חזקים בעלי ביצועי משיכה טובים, חסכוניים מספיק וגם אמינים – המנועים יכלו לעמוד בקילומטראז' עד 150 אלף ק"מ ללא תחזוקה. המהירות המרבית שפיתחה אלפא רומיאו ג'ולייטה דור ראשון, עמדה על סך 165 – 190 קמ"ש.
דור שני
גרסת הדור השני יוצרה בין השנים 1977 – 1985. ג'ולייטה השנייה זכתה בכינוי "החדשה" – Nuova Giulietta. מקור השם הגיע מ-Giulietta המקורית משנות 1954-1965, אך העיצוב היה חדש לחלוטין. בבסיס הדגם הונחה שלדת Alfa Romeo Alfetta, הכוללת דיפרנציאל והנעה אחוריים). המכונית בעלת סוג ההנעה האחורית, הוצעה בגרסה בעלת מרכב סדאן. מגוון המנועים כלל בין היתר, מנועי זרם ישר עם 4 צילינדרים בנפח בין 1.3 ל-2 ליטר ועם הספק בסך 94-130 כ"ס. בנוסף הוצע מנוע טורבו דיזל בנפח 2 ליטר עם הספק בסך 81 כ"ס. בין המאפיינים הייחודיים של מבנה המכונית – תיבת ההילוכים מאחור. סדרה קטנה בסך 361 מכוניות יצאה בגרסת סדאן "החמה" Alfa Romeo Giulietta Turbodelta בעלת מנוע טורבו 2 בנפח 2 ליטר עם הספק בסך 170 כ"ס. בשנת 1985 את מקומה של ג'ולייטה תפס הדגם Alfa Romeo 75.
דור שלישי
ג'ולייטה חזרה רק בתחילת המאה ה-21 – ההשקה נערכה בשנת 2010 בתערוכת המכוניות בז'נבה. ג'ולייטה היפהפייה עברה שינוי מהותי. המכונית הפכה להאצ'בק 5 דלתות בעיצוב עכשווי באורך 4.35 מ', רוחב 1.8 מ' וגובה 1.46 מ'. בסיס הגלגלים – 2.63 מ'. תא המטען הותאם לתכולה בנפח 350 ליטר. כמיטב המסורת של העיצוב האיטלקי, הידיות האחוריות הוטמעו בסמוך לזכוכית. בעיניי מישהו עיצוב המכונית עשוי להיראות כמודרני מדי ואף עתידני, אולם לפי רשת הגריל ניתן לומר את ההיפך. נראה כאילו הוסר זה עתה מדגם ג'ולייטה של שנות ה-50 והותקן בתוך מכונית מהעשור השני של המאה ה-21.
ג'ולייטה החדשה קיבלה פלטפורמה ייחודית לחלוטין, בעלת השם הלקוני Compact, שתוכננה במיוחד עבורה. הפלטפורמה עשוייה ב-90% מחומרים בעלי יציבות מוגברת: אלומיניום, סגסוגות מגנזיום, סוגי פלדה בעלי יציבות גבוהה. המתלים הם עצמאיים לחלוטין. בציר הקדמי ממוקמים מתלים מאת McPherson, מאחור – מבנה רב-זרועי. יחידת הכוח בהאצ'בק קיבלה פריסה קדמית-רוחבית, סוג ההנעה הוא קדמי בלבד.
ההאצ'בק החדש קיבל פלטפורמה ייחודית, התחדש בסוג הנעה קדמי וזכה לחזות מרהיבה
לאחר מתיחת הפנים של שנת 2016, אלפא רומיאו ג'ולייטה החדשה לא עברה שינוי חיצוני מהותי. המראה המוצלח נשמר כפי שהיה; בעוד שמגוון המנועים השתדרג בהרבה מובנים. הוצעו 5 רמות הגימור לבחירה: Super, Sport, Executive, Veloce ו-Giulietta הרגילה. כל הגרסאות שונות זו מזו בעיצוב פנימי וחיצוני. "יוליה" ברמת הגימור Super, למשל, מאופיינת בגימור כסף מט הממסגר את רשת הגריל, הפגוש, הפנסים והידיות. המכונית מגיעה עם ג'אנטים 16 אינץ', תוספות כרום על גבי הפגוש האחורי, לוח מחוונים בגימור "אנתרציט מלוטש", מושבים חדשים עם לוגו של אלפא רומיאו על משענות הראש. בתוספת תשלום ניתן לרפד את האחרונים בעור בצבע שוקולד, אדום או שחור.
הופיע צבע מרכב חדש Visconti Green. ישנן מספר גרסאות ריפוד לבחירה – בד, עור או אלקנטרה, במגוון צבעים ועם תפר שונה. ישנן שש חבילות אבזור לבחירה: Business, Convenience, Carbon Look, Red Racing, Yellow Racing ו-Tech. החבילות כוללות אופציות מבוקשות, דוגמת יחידת מולטימדיה מאת Alpine עם מסך 7 אינץ', Apple CarPlay ו-Android Auto, יחידת Alfa Connect, מגוון שירותי רשת, חיישני אור וגשם ומראה פנימית אלקטרוכרומית.
המנועים עברו חידוש בשנת 2019 והם מותאמים כעת לתקני הפליטה של Euro 6D Temp. מתחת למכסה המנוע של אלפא רומיאו ג'ולייטה 2019\2020 ניתן למצוא את: מנוע טורבו 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר עם הספק בסך 120 כ"ס; מנועי דיזל MultiJet בנפח 1.6 ליטר עם הספק בסך 120 כ"ס המגיעים בשילוב עם תיבת ההילוכים הידנית או הרובוטית Alfa TCT או מנוע בנפח 2 ליטר, עם הספק בסך 170 כ"ס המשולב עם תיבת ההילוכים הרובוטית. הגרסה "החמה" Veloce (בשמה הקודם Quadrifoglio Verde) מאובזרת במנוע עם הספק בסך 240 כ"ס. כל יחידות הכוח מגיעות עם 6 הילוכים. בהתאם לגרסה, בורר מצבי הנהיגה Alfa DNA שולט על תגובת המנוע, על עבודת תיבת התמסורת, מערכת בקרת היציבות, על מערכת בקרת המשיכה וכן על דיפרנציאל מוגבל ההחלקה הקדמי החשמלי.