רכבי אלפין פעם אחר פעם ניצחו במרוצי ראלי, לקחו את הספורט המוטורי הצרפתי לרמה החדשה והיו המהירים ביותר בכיבוש המסלולים ההרריים ובתפיסת פושעים. אפילו השם Alpine (בתרגום – "אלפי") הוענק למותג הספורט האגדי לכבוד הניצחון ב"גביע האלפים". "המחרשה האלפית" הממוקדת בהישגים הספורטיביים חרשה את שדה המרוצים ללא רחמים, אבל נאלצ
אלפין. השיבה הטריאומפלית של "המחרשה האלפית"
AUTOBOOM

אלפין. השיבה הטריאומפלית של "המחרשה האלפית"

אלפין. השיבה הטריאומפלית של "המחרשה האלפית"

רכבי אלפין פעם אחר פעם ניצחו במרוצי ראלי, לקחו את הספורט המוטורי הצרפתי לרמה החדשה והיו המהירים ביותר בכיבוש המסלולים ההרריים ובתפיסת פושעים. אפילו השם Alpine (בתרגום – "אלפי") הוענק למותג הספורט האגדי לכבוד הניצחון ב"גביע האלפים". "המחרשה האלפית" הממוקדת בהישגים הספורטיביים חרשה את שדה המרוצים ללא רחמים, אבל נאלצה להשבית כל פעילותיה לתקופה של כמעט 20 שנה. כיום אלפין הוקמה מחדש תחת הנהלה קפדנית של רנו ומתכוננת לשיבה הטריאומפלית.

Alpine logo
אלפין. יצרנית צרפתית של רכבי ספורט ומרוצים. חברת הבת של רנו מאז 1978. מייסד החברה – ז'אן רדלה.
"שם החברה משקף את התשוקה שלי לנהיגה בדרכים הרריות. התענוג הגדול בחיי היה לנהוג ברנו 4CV שלי בהרי האלפים. והבנתי שאני רוצה לבנות מכונית משלי, שתוכל להעביר את ההרגשה המדהימה הזאת לאחרים"
ז'אן רדלה, מייסד המותג אלפין.

איך הכל התחיל

היה היה צרפתי צעיר אחד, סוחר ברכבים של רנו בעיר דייפ ונהג המרוצים הנלהב בשם ז'אן רדלה. מיד לאחר תום מלחמת העולם השנייה הוא בנה מכונית מרוצים על בסיס רנו 4CV. בנוסף לשינויים טכניים רבים המכונית שלו צוידה במרכב מיוחד מאלומיניום ותיבת 5 הילוכים במקום 3 הילוכים.

רנו 4CV זוהי המכונית הצרפתית ההמונית ביותר לתקופתה. המכונית הקטנה והחסכונית נחשבה לאמינה אבל הייתה כבדה מדי ולא אווירודינמית.

הבהרה
רנו 4CV שנת 1947. סדאן, דור 1.

בשנת 1952 רדלה מאחורי ההגה של המכונית שלו ניצח במירוץ Mille Miglia בקטגורית מנועים בנפח מתחת ל-750 סמ"ק ואחרי כן עלה על פסגת הפודיום בראלי ההררי Coupe des Alpes ("גביע האלפים"). לאחר הצלחה כזו הוא החל לקבל הזמנות על 4CV המשוכללת. כך נולדה החברה אלפין, המתמקדת בייצור רכבי ספורט המיועדים למרוצים.

רנו 4CV שנת 1947. סדאן, דור 1.

הדגם הראשון של אלפין בוסס על אותו רנו 4CV. הפיתוח של המרכב הופקד בידי האיטלקי ג'ובאני מיקלוטי ועל הייצור היו אחראים האחים שאפ, בעלי חברת Chappe et Gesalin שהייתה מהראשונות בהיסטוריה שעסקו בייצור מרכבי רכב מפיברגלס. בשנת 1955 החברה אלפין חתמה על הסכם עם רנו על סיפוק שאסי, מנועים ורכיבים אחרים.

אלפין A106 שנת 1955 – 1961.

בספטמבר 1955 שלושת העותקים הראשונים של אלפין A106 בצבעים של דגל צרפת (אדום, לבן, כחול) הוצגו בפני הנהלת רנו. אלפין החדש צויד במנוע 4 צילינדרים טורי בנפח 747 סמ"ק שהפיק 21, 30 או 41 כ"ס (גרסת "Mille Miglia"). כאופציה הוצעה תיבת 5 הילוכים החדישה שעלתה בשנים ההן כחצי מהמחיר של רנו 4CV עצמו. ואפילו למרות המחיר הגבוה, הדגם נהנה מביקוש טוב.

אלפין A108 שנת 08.1957 – 1960.

כעבור זמן קצר הופיע הדגם השני – אלפין A108 על בסיס רנו דופין. מהדגם המקורי נלקח המנוע בנפח 845 סמ"ק המפיק 37 כ"ס ושוכלל על-ידי חברת Gordini: הנפח הוגדל ל-904 סמ"ק וההספק ל-53 כ"ס. דווקא A108 שיחק תפקיד חשוב בהפיכתו של אלפין מסדנת המרוצים הקטנה ליצרנית רכב אמיתית. בשנת 1960 יצאו גרסה עם גג פתוח וגרסת GT4 עם פריסת מושבים 2+2 שהורכבו על גבי שלדת טטרה. כתוצאה, הצינור המרכזי החזק, מנוע אחורי רוחבי והמרכב הקל הפכו לכרטיס ביקור של כל הדגמים מאת אלפין.

אלפין A110 שנת 1961. קופה, דור 1.

בשנת 1961 יצא הדגם האגדי אלפין A110 שהפך בהמשך לסמל המותג. דווקא התדמית החטובה שלה שימשה כהשראה עבור היוצרים של מכונית הספורט המודרנית שהוצגה בפברואר 2016. הדגם במרכב קופה A110 בוסס על השאסי של רנו R8. המכונית קיבלה חלק אחורי חדש לחלוטין על מנת להתקין מנוע גדול יותר. במהלך 15 שנות הייצור באלפין A110 הותקנו יותר מעשר מנועים שונים – ממנוע 965 סמ"ק בהספק 51 כ"ס מאת R8 ועד למנועי 180 כ"ס שעברו שדרוג מהותי. בסך הכל הורכבו 8 אלף יחידות.

תא נוסעים. אלפין A110 שנת 1961. קופה, דור 1.

בסוף שנות ה-60/תחילת ה-70 אלפין A110, שהתאפיין בדינמיקה מצוינת, יציבות במהירויות גבוהות וההתנהגות כביש יוצאת מן הכלל, זכה לתהילה כהלוחם הפרודוקטיבי ביותר במרוצי ראלי ורגילים. בשנת 1973 רנו-אלפין ניצחה באליפות העולם בראלי WRC, כאשר נקודת השיא הייתה ראלי מונטה קרלו, שם לקחו הצרפתים את חמשת המקומות הראשונים.

תחת הנהלת רנו

Renault logo
רנו. תאגיד רכב צרפתי שנוסד בשנת 1899. החברה מבוססת בעיר בולון-ביאנקור ליד פריז.

בעקבות ההישגים הספורטיביים של אלפין, החברה הקטנה עברה תחת חסותה של רנו, שלקחה על עצמה את המימון המלא. רכבי אלפין החלו להימכר דרך סוכנויות רנו רשמיות. הגרסאות המשכוללות של קופה A110 שירתו ביחידה ה"מהירה" המיוחדת של משטרת צרפת, שסיירה בכבישים המהירים המרכזיים. מכונית הקופה הקטנה עם מנוע 1,6 ליטר בהספק 110 כ"ס האיצה למהירות מרבית של 215 קמ"ש ולא השאירה שום סיכוי למפרי החוק.

אבל כבר באמצע שנות ה-70 תהילת המותג הגיעה לקיצה. מכונית הראלי נפלה קורבן ללנצ'יה סטרטוס. הגרסה האזרחית של A110, שיוצרה במשך כמעט 15 שנה, מיצתה את כל אפשרויות השכלול האפשריות.

לנצ'יה סטרטוס 1973. קופה, דור 1.

בשנת 1973 אלפין השביתה זמנית את ייצור הרכבים עקב משבר הנפט, המכירות ירדו כמעט במחצית. החברה הייתה על סף פשיטת רגל, אך לעזרה הגיעה רנו: בשנת 1974 היא רכשה את כל נכסיה של אלפין ושילמה את חובותיה. בשנת 1976, בתמיכתה של רנו, החליטה אלפין לנסות את עצמה ב"לה מאן". כך נוצרה קבוצת Renault Sport שמטרתה העיקרית הייתה לבנות מכונית-על מנצחת.

אלפין A310 שנת 1971. קופה, דור 1.

מכונית הכביש הראשונה שהושקה תחת הנהלת רנו הייתה אלפין A310 שצוידה במנוע V6 PRV בנפח 2,7 ליטר המפיק 150 כ"ס. מכונית הספורט יכלה בקלות להתחרות בפורשה 911, אך זה לא שיפר את המצב: מדי שנה נרכשו לא יותר מ-1,000 עותקים של הרכב הצרפתי הבלעדי היקר.

רכבי אלפין יצאו יקרים מדי. ההרכבה הידנית של כל עותק לקחה לא פחות מ-130 שעות.

הבהרה
אלפין GTA שנת 1985. קופה, דור 1.

מאוחר יותר הושק אלפין GTA (ר"ת Gran Turismo Alpine) שנמכר תחת המותג Renault Alpine. רכב הספורט קיבל מרכב חדש מפיברגלס בשילוב עם סיבי פוליאסטר. דגם הקופה צויד במנוע V6 בנפח 2,8 ליטר המפיק 160 כ"ס, מקדם הגרר של 0,28 היה הטוב ביותר בתקופתו בין רכבי ספורט עם מנוע אטמוספרי. המכונית יצאה קלה וזריזה יותר מהמתחרה העיקרית שלה, פורשה 944, אבל גם יקרה יותר. היקף המכירות לא גדל.

אלפין A610 שנת 1991. קופה 1, דור 1.

גרסת דור שני של GTA, בשם אלפין A610, לא הצליחה להציל את המצב. הגרסה הבכירה של המכונית בתצורת קופה צוידה במנוע טורבו V6 PRV בנפח 3 ליטר המפיק 280 כ"ס, מנוע כזה אפשר להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 5,5 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 290 קמ"ש. הדגם זכה לשבחים מאת טופ גיר, אבל לא חילץ את אלפין מפשיטת רגל. באמצע שנות ה-90 החליטה רנו לא להוציא יותר כסף על שדרוג המכוניות המיושנות עם מנוע אחורי. החברה אלפין פורקה. הייצור של הרכבים המקוריים הופסק בשנת 1995.

החייאת המותג

אחרי 20 שנים הצרפתים החליטו להחיות את המותג האגדי. ב-16 בפברואר 2016, במונטה קרלו (ליד מקומות התהילה הקרבית של אלפין A110 האגדית) הוצגה לראשונה מכונית הקונספט במרכב קופה Vision. אב הטיפוס השוקל 1,100 ק"ג צויד במנוע מרכזי המאפשר להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,5 שניות. כתוצאה, הדגם הסופי החדש של אלפין, שהיה זהה כמעט במלואו לאב הטיפוס, כבש את הקהל בתערוכת הרכב בז'נבה בשנת 2017.

אלפין A110 המודרני נוצר בהשראת היצירה המוכרת ביותר של המותג: מודל לטריומף עיצובי. לדגם מקדם גרר נמוך וכוח הצמדה רב. בנוסף לשאסי המלוטש עם מתלים מסוג עצמות עצה כפולות, הרכב קיבל בורר מצבי נהיגה הכולל את ההגדרות Normal, Sport ו-Track. מערכת ההנעה מורכבת ממנוע טורבו 4 צילינדרים M5P בנפח 1,8 ליטר עם הזרקה ישירה (252 כ"ס ו-320Nm בגרסה הבסיסית) בשילוב עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מאת Getrag.

בשנים שחלפו, A110 קיבל גרסאות שונות ומיוחדות רבות. העתיד של אלפין לא מעורר חששות רציניים. חטיבת רנו ספורט הפכה לחלק מהמותג ושינתה את שמה ל-Alpine Cars. הדגמים ה"חמים" העתידיים, שביניהם צפוים להיות רכבים חשמליים וקרוסאוברים, גם יימכרו עם הלוגו ה"אלפי". יותר מכך, קבוצת הפורמולה של רנו גם נקראת Alpine. וכך "המחרשה האלפית" נולדה מחדש.

התכנון

מכונית קונספט אלפין A290_β

במאי של 2023 התקיימה הופעת הבכורה של מכונית הקונספט אלפין A290_β, שנוצרה על בסיס רנו 5 שהוקם לתחייה בתור רכב חשמלי. הגרסה הסדרתית של הקונספט תופיע בסתיו של 2024.

תא נוסעים. מכונית הקונספט אלפין A290_β

בשנות 2025–2026 יושק רכב ספורט חשמלי שיחליף את A110. משוער שבתקופה הזאת יוצג הקרוסאובר הראשון של המותג, שישתייך לקטגורית C. לשנת 2027 מתוכננת הופעת הבכורה של קרוסאובר גדול יותר וב-2028 תחת המותג אלפין יושק הקרוסאובר החשמלי הגדול ביותר מקטגורית E. כל הדגמים הללו יבוססו על פלטפורמה שפותחה במסגרת הברית רנו-ניסאן-מיצובישי.

אלפין תעבור לייצור של רכבים חשמליים בלבד וקו הדגמים יתבסס דווקא על קרוסאוברים.

חברת אלפין נותנת לדגמים שלה שמות באופן הבא: הספרה הראשונה מציינת את גודל הרכב, השנייה והשלישית – את סוג המרכב. המספר 10 שמור לרכבי הספורט, המספר 90 מיועד לדגמים המוניים יותר.

מעניין
אלפין וקרוסאוברים – מה דעתכם על כך?
5 קולות