אלפינה B4. הרביעית הנהדרת
אלפינה B4 או גרסת הדיזל D4 היא מכונית מנהלים במרכב קופה דו-דלתי או קבריולט עם גג קשיח בעלת הנעה אחורית או כפולה. מפרט האבזור ברמת פרימיום, גימור מפואר, עוצמה אגדית, מחיר מופקע. הקופה B4 Biturbo הופיעו לראשונה בתצוגת הרכב בטוקיו בשנת 2013, הוא הוצג לציבור קודם לדגם החדש של BMW. אלפינה B4 המדהימה זמינה בשוק האירופאי, נמכרת במדינות צפון אמריקה וביפן (לשם מיוצאים דגמי הגה ימני). באביב שנת 2022 הושק הדור החדש במרכב ליפטבק תחת השם B4 Gran Coupe שהתברר כעוצמתי ביותר בהשוואה לב.מ.וו M4 הסטנדרטי.
במרץ שנת 2022 האחים בובנזיפן, הבעלים של חברת Alpina, הכריזו על כך שמוכרים את העסק שלהם ואת השם Alpina לחברת BMW. העסקה תתקיים רק בשנת 2025, אך כבר היום Alpina מתחילה להסתגל לחיים בחברה הגדול ומנסה להפריד את קו הדגמים שלה מזה של BMW על מנת להימנע מתחרות פנימית עכשיו ובעתיד.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2012 – 2022, עבר מתיחת פנים ב-2017. הרכב כמעט זהה לב.מ.וו 435i מבחינה חיצונית, העוד שההבדלים היחידים הם ספוילרים קדמי ואחורי ופגוש אחורי משוכלל. מימדיה של אלפינה B4 מעט נבדלים מאלו של ב.מ.וו סדרה 4. הדגם התארך ב-2 מ"מ והונמך ב-19 מ"מ. מימדי הקופה: 4,640 מ"מ אורך, 1,825 מ"מ רוחב, 1,373 מ"מ גובה. בסיס הגלגלים עומד על 2,810 מ"מ. הרכב מיועד לארבעה נוסעים ומציע תא מטען נדיב יחסית בנפח של 445 ליטר.
כרגיל, דבר הכי מעניין מסתתר מתחת למכסה המנוע: בדגם הותקנה גרסה משודרגת של מנוע 6 צילינדרים טורי N55 המצויד במגדש טורבו כפול, במצנן ביניים, בוכנות וגל ארכובה מתקדמים. הכל ביחד אפשר להפיק הספק של 408 כ"ס בטוח בין 5,550 – 6,250 סל"ד ומומנט של 601Nm בין 3,000 – 4,000 סל"ד. עם המנוע פועלת תיבת הילוכים אוטומטית בעלת פקדי העברת הילוכים מההגה שעברה גם היא מודרניזציה למען קיצור זמן העברת ההילוכים.
מערכת המתלים של B4 עברה בירושה מהדגם הקודם (אלפינה B3) אך היעילות שלה שופרה ב-40%. הרכב צויד בבולמי זעזוע מתכווננים בשביל מצבי נהיגה שונים (או לפי העדפת הנהג). עבור מערכת המתלים פיתחו תותבים ומייצבים רוחביים מיוחדים. מערכת הבלימה מבית Brembo גם עברה שינוים: הבלמים הקדמיים בקוטר 370 מ"מ ואחוריים בקוטר 345 מ"מ פועלים בשילוב עם קליפרים 4 בוכנות מלפנים ו-2 בוכנות מאחור. כתוצאה המשדרוגים, אלפינה B4 מאיצה במהירות יוצאת מן הכלל מ-0 ל-100 קמ"ש, תוך 4,2 שניות בגרסת הנעה אחורית או 4,0 שניות בלבד בגרסת הנעה כפולה. המהירות המרבית של הדגם במרכב קופה מגיעה ל-303 קמ"ש, בתצורת קבריולט המכונית יכולה להשיג 301 קמ"ש.
גרסת הדיזל אלפינה D4 קיבלה מנוע 6 צילינדרים טורי N57 שעבר גם הוא מודרניזציה וצויד בשני מגדשי טורבו לא גדולים בגיאומטריה משתנה ובמצנן ביניים חדש. המנוע פועל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית ומפיק 305 כ"ס ב-4000 סל"ד ו-700Nm של מומנט בטווח בין 1,500 – 3,000 סל"ד. רכב כזה מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4,6 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 278 קמ"ש.
לאלה שיודעים להעריך באמת מוצעת אלפינה B4 מחוזקת. הגרסה קיבלה מנוע עוד יותר מתקדם: עם טורבינות מוגדלות ב-10% ומצנן ביניים מוגדל ב-20%, מערכת בקרת המנוע עברה מודרניזציה. כתוצאה מכך, ההספק הוגבר ל-440 כ"ס ב-5,500 – 6,250 סל"ד, המומנט עלה ל-659Nm ב-3,000 סל"ד. נותרה אותה תיבת 8 הילוכים האוטומטית המותקנת ב-B4 הסטנדרטית. מערכת המתלים קיבלה כיול שונה וצוידה בקפיצים ובולמי זעזועים חדשים.
דור שני
אלפינה B4 החדשה הוצגה ביוני שנת 2022. הדגם בוסס על הליפטבק ב.מ.וו БМВ M440i Gran Coupe xDrive, אולם במקום מנוע B58 הבסיסי עם מגדש טורבו כפול (374 כ"ס, 500Nm) הותקנה גרסה משוכללת של S58 מאת דגם ב.מ.וו M4 עם שני מגדשים נפרדים. המנוע הזה הוא בעל מהלך בוכנות קצר יותר וצובר סל"ד במהירות רבה יותר. ההספק הסופי הוגבר ל-495 כ"ס ו-730Nm. תיבת 8 הילוכים האוטומטית עברה שדרוג, מערכת ההנעה הכפולה צוידה במצמד שילוב סרן קדמי ובנעילת דיפרנציאל אחורי אלקטרונית. מערכת המתלים כוללת בולמי זעזוע אדפטיביים, קפיצים ומייצבים רוחביים אחרים. על מנת להגביר את קשיחות המרכב מוטות החיזוק הפשוטים בתא המנוע (על שני ברגים) הוחלפו במחזקים מקוריים עם ארבע נקודות עגינה. אלפינה B4 Gran Coupe במרכב ליפטבק 5 דלתות שוקלת 1,965 ק"ג ומסוגלת להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3,7 שניות. המהירות המרבית עומדת על 301 קמ"ש.