BYD נגד טסלה. מי ייקח: סיל או מודל 3
בעולמנו, מובילי השוק וסדרי העדיפויות של הקונים משתנים באופן קבוע, לכן עולה השאלה: האם המתחרה הסיני באמת מאיים על רב המכר האמריקאי? ב"מאבק" יקחו חלק מכוניות הסדאן החשמליות מאת BYD וטסלה: הדגם הסיני הצעיר BYD סיל והלהיט העולמי טסלה מודל 3. מי ייקח? בואו נברר.
BYD היא אחת החברות הסיניות המצליחות ביותר, שכובשת במהירות את השוק העולמי. ליצרנית הסינית יש דגמים רבים שכבר מסופקים לשווקים שונים, כולל ישראל.
המותג BYD מציע בישראל את הרכב הפופולרי ביותר בשוק הישראל על בסיס תוצאות המחצית הראשונה של 2023, הקרוסאובר החשמלי BYD אטו 3 שאותו לקחנו למבחן דרכים, את הסדאן החשמלי BYD האן וקרוסאובר חשמלי נוסף BYD טאנג. בנוסף לכך, בקיץ של 2023 בארץ נחת ההאצ'בק החשמלי דולפין והחל היבוא של הוואן החשמלי ETP3.
BYD הציגה את המשפחתית החשמלית סיל בסתיו של 2022 בתור מתחרה לטסלה מודל 3. הדגם השני ממשפחת Marine, ששמו מתפרש כ"כלב ים", קצת גדול יותר מהטסלה ומצויד כמוה במערכת הנעה דו-מנועית, אך ישנן גם גרסאות הנעה אחורית עם מנועים חשמליים בהספק 204 או 313 כ"ס.
עיצוב חיצוני
נתחיל מזה ששתי המכוניות נראות דומות! הסיבה לכך היא האווירודינמיקה, שאת חוקיה יוצרי הרכבים החשמליים לוקחים בחשבון ברצינות כה רבה, שכל יצירותיהם דומות לחתיכת סבון מוצק משומשת. קו הגג זהה – מעוגל ומשופע מאחור, "מכסה מנוע" כמעט זהה והבלטות אלגנטיות בדפנות, אפילו צורת הפנסים הקדמיים בכל המכוניות החדשות נעשית צרה יותר או מחולקת לשני חלקים.
טסלה מודל 3 במקרה הזה נראית מעודנת יותר ויחד עם זאת ניטרלית, בעוד BYD סיל נושא מידת אגרסיביות ומתאמץ להיראות ייחודי: חצאיות הצד עם ה"גלים" או אורות היום היורדים, בדומה לרנו. הפגוש יצא מסובך מדי, והאלמנטים הירוקים בתחתית בהחלט מיותרים. כל זה, כמובן, מוסיף מקוריות לתדמית, אבל מוביל לעיצוב שלא ימצא חן בעיני כולם.
מבחינת יעילות, "כלב הים" מנצח: מקדם הגרר של BYD סיל הוא 0,219, מה שנמוך מטסלה מודל 3 – 0,23. מאחור, לסדאן של BYD יש "משוט" דו-קטעי עם הפס המסורתי המחבר בין הפנסים, בעוד שלטסלה יש יחידות תאורה נפרדות קלאסיות. אבל כמובן, על טעם ועל ריח… לכן המראה הוא עניין סובייקטיבי גרידא.
חלל פנימי
טסלה ידועה בייחודיות שלה, והמסירות שלה למינימליזם, שאתה אוהב או שונא, הפכה לנושא חם במיוחד. יש ביקורת על הארגונומיה, בידוד הרעשים ואיכות ההרכבה הכללית של טסלה מודל 3. למרבה הצער, עשו רעש גם בעיות טכניות המובילות לקריאות שירות.
אבל BYD, ויצרניות סיניות באופן כללי, שנוטות ככלל לכיוון היוקרה והעושר, עיצבו עבור ה"כלבלב" שלהם תא נוסעים הרבה יותר נעים ונוח. מושבים בסגנון ספורטיבי עם ריפוד משולב, תשומת לב לפרטים הקטנים, חומרים שנבחרו בטוב טעם – כאן ה"העתק" התעלה על המקור.
מכלולים ודינמיקה
המספרים היבשים הם הבאים: האצה ל-100 קמ"ש עבור BYD סיל הדו-מנועי לוקחת 3,8 שניות, את הישג זה מציין אפילו המספר על תא המטען, והוא מתואר גם בגרפיקה של לוח המחוונים – במצב ספורט, מוצגים נתוני ההאצה. לטסלה מודל 3 לוקח 4,1 שניות להאיץ ל-100 קמ"ש. עם זאת, במצב Track ניתן לחלק את המומנט בין הסרנים: היחס הבסיסי של 50/50 מתכוונן לשני הכיוונים בקפיצות של 5%. בנוסף, בתפריט ניתן לכוונן בדיוק רב את פעילות בקרת היציבות ואת עוצמת הבלימה הרגנרטיבית.
בעלי טסלה מציינים קשר ישיר וברור בין הדוושה למערכת ההנעה: המודל 3 מפרשת את פקודות הנהג בדייקנות וללא עיכוב. "חיית הים" הסינית אפילו במצב הספורט מרשה לעצמה עיכובים זעירים, אם כי בקושי מורגשים. זה מוצדק אם מפעילים מצב ECO, אז הכל נופל למקומו. באופן כללי, כאשר מסתובבים בעיר, ה-BYD סיל הוא נעים מאוד: כיול המתלים שלו מצוין.
לפי התקשורת הסינית, מחירו של BYD סיל החדש נע בין 34,600 ל-44,000 דולר. טסלה מבקשת מ-44,000 עד 57,800 דולר עבור מודל 3. בישראל, המכונית האמריקאית נמכרת בהצלחה כבר תקופה ארוכה, אך הדגם הסיני יגיע לישראל רק ב-2024.
סיכום
ל-BYD סיל, שמבחינות רבות עולה על טסלה מודל 3, יש כל סיכוי להפוך למוצלח יותר. במיוחד אם לקחת בחשבון את הנטייה של יצרניות סיניות לשכלל את הדגמים שלהם במהירות בלתי נגישה לכל השאר!