מיצובישי אקליפס קרוס – קרוסאובר קומפקטי מאת תאגיד Mitsubishi Motors היפני. ייצורו החל בסתיו 2017, ולאחר שלוש שנים הרכב עבר מתיחת פנים. במהלך שנת 2021 תצא לשוק הגרסה המעודכנת.
מיצובישי אקליפס קרוס ‏2017. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור
AUTOBOOM

חזות מאפילה על החסרונות

מיצובישי אקליפס קרוס ‏2017. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור

מיצובישי אקליפס קרוס – קרוסאובר קומפקטי מאת תאגיד Mitsubishi Motors היפני. ייצורו החל בסתיו 2017, ולאחר שלוש שנים הרכב עבר מתיחת פנים. במהלך שנת 2021 תצא לשוק הגרסה המעודכנת.

את שמו אקליפס ("ליקוי חמה") הוא ירש מהקופה הספורטיבי אותו מיצובישי ייצרה עבור מספר שווקים בין השנים 1989-2011. קרוס – קיצור של "קרוסאובר". הופעת הבכורה לדגם התקיימה ב- 7 במרץ 2017 בתצוגת רכב בג'נבה, בעוד שהעיצוב בו הוא הושק כמעט ולא השתנה מאז הצגתו הראשונה. נציגי היצרנית אמרו עליו את הדברים הבאים: "רכב בעל מורשת עשירה, הכוכב הנוצץ בקו דגמי SUV של המותג ופשוט מושך במיוחד".

דור ראשון

מיצובישי אקליפס קרוס הינו דגם מקורי – פיתוחו החל בשנת 2013, עוד לפני שברית רנו-ניסאן נטלה פיקוד על מיצובישי. לבסיס הרכב שירתה אותה פלטפורמה עליה נשענים ASX ואאוטלנדר. מימדים: אורך – 4405 מ"מ, רוחב – 1805 מ"מ, גובה – 1685 מ"מ. ובאופן הזה אקליפס קרוס תופס עמדת ביניים מבחינת מימדים בין ASX (אורך 4295 מ"מ) ואאוטלנדר (4695 מ"מ).

חזות

היתרון העיקרי של הקרוסאובר – חזות בולטת אותה ניתן לזהות ממרחק רב. אגרסיה, דינאמיקה, ייחודיות – סביר להניח שזהו המוטו בו מצא השראה המעצב. על מראהו האופנתי עבד מעצב רכב צוניהירו קונימוטו, אשר קודם לכן יצר את ניסאן ג'וק המהפכני. חרטום בסגנון Dynamic Shield הקורפורטיבי, מכסה מנוע משופע, קו גג המעוגל באלגנטיות, המזכיר גב של חתול המתכונן לקפיצה, שני ספוילרים מאחורה, פגושים גדולים, קווי מותניים מובהקים בדפנים העולים לכיוון הגב – חזות בלתי נשכחת. בשל ייחודיות המראה, הוא אינו מוצא חן בעיני כולם, אך גם לא משאיר אדישים: או התלהבות, או דחייה מוחלטת. רבים מותחים ביקורת על הספוילר השני אשר פוגע בראות מאחור – עם זה אי-אפשר להתווכח.

תא נוסעים

למרבה הצער, בתא הנוסעים מתבטא חסכון: לוח המחוונים ובלוק בקרת אקלים נלקחו מ- Pajero Sport, במושב הנהג חסרה תמיכת גב תחתון, מצב אוטומטי ותאורה רק בכפתור כוונון חלון של הנהג. מלמעלה מותקן צג 7 אינץ' – ברכב מיצובישי הופיע לראשונה, הקונסולה המרכזית נהייתה דו-קומתית, ועל הטונל הותקן טאצ'פד. פרט מעניין: ממצחיית לוח המחוונים יוצא מסך, אבל זה יותר צעצוע מדבר שימושי: עליו מוקרנים רק נתוני מד מהירות ובקרת שיוט האדפטיבית.

מאחורי ההגה הנהג ירגיש בנוח. ההגה מתכוונן לגובה ולעומק, קל להתאים תנוחה נוחה במושב החשמלי, גלילי תמיכת צד בגב המושב טובים. מאחורה המרווח אינו מפסיד לאאוטלנדר, הרי בסיסי הגלגלים זהים. עבור הברכיים המרווח מספק, אולם לגובה הוא צנוע במיוחד. בכל זאת, במבחינה חזותית הגג אינו לוחץ על הראש, הודות להיותו גג פנוראמי בעל שני פתחים שקוף כמעט במלואו, והנוסעים בשורה האחורית יכולים בעצמם לפתוח או לסגור את הווילון של "חלון" התקרה. במידה ואין נוסעים מאחורה אפשר לקפל בחלקים את הספה ולהזיזה קדימה ב- 20 ס"מ, בדרך זו תא המטען מראה נפח מקובל למדי, גודל מ- 341 ל- 448 ליטר. טווח כוונון זווית משענת הגב בשורה השנייה הינו רחב מאוד.

מנועים ושאסי

חטיבת הכוח: מנוע טורבו בנזין 1,5 ליטר 4B40 בהספק 163 כ"ס, במספר שווקים מוצע בנוסף 2,2 טורבו דיזל 150 כ"ס הפועל בצוותא עם גיר אוטומטי. בישראל מוצעת לרכישה גרסת בנזין בלבד. הגיר הרציף, דרך אגב, הינו בעל שמונה "הילוכים" ומחקה באופן טבעי במיוחד העברה בין הילוכים "וירטואליים" אלו, ומנוע טורבו בנזין מסוגל להפיק עוצמה מרבית בטווח רחב: מ- 1800 עד 4500 סל"ד. צריכת דלק: 8,1 ליטר ל- 100 ק"מ בגרסת הנעה כפולה, 7,5 ליטר בגרסת הנעה קדמית (נתוני היצרנית).

מיצובישי אקליפס קרוס – רכב דינאמי. במספרים זה 9,7 שניות מעמידה ל- 100 קמ"ש, מהירות מרבית של 200 קמ"ש; בפועל: דחף יציב, ללא רמז להשהיית טורבו, הדינאמיקה טובה גם אחרי 130 קמ"ש. בכביש מהיר זה יאפשר לבצע עקיפות קלות ובטיחותיות. למרות שהמתלים בבירור מרמזים על כך שדגם זה – עירוני. השאסי בנוי באופן זהה לדגמי מיצובישי החולקים איתו פלטפורמה: קפיצים ומקפרסון מקדימה, קפיצים ורב-חיבורי מאחורה. מכוילים הם כך שאינם מגיבים לשיבושים קטנים, מעבירים טלטול לא נעים על גלים קלים, ומדגימים זוויות גלגול גדולות בפניות. הגה קל ומנותק – סימן נוסף של רכב עירוני. ועל רקע זה, מרווח גחון של 180 מ"מ – פשוט פאר, כמו המרכב הקשה, שבמבנהו נעשה שימוש בפלדות חוזק גבוה. וככל הנראה, אלמנט ספורטיבי כגון מוט גישור בתא המנוע אינו יותר מפריט דקורטיבי.

אבזור

אז מהי משמעות סמל S-AWC על דלת המטען של הקרוסאובר בגרסת 4WD? ובכן, אין פה שום תעלומה: לאקליפס קרוס הנעה קרוסאוברית כפולה מן המניין עם מצמד רב-דיסקי אחד המשלב את הסרן האחורי. חלוקת מומנט נשלטת אך ורק על ידי תוכנה, אולם הכל מתבצע באופן כה חלק שנדמה אילו באמת מותקן דיפרנציאל עם נעילה נשלטת. בפועל, תצליחו להתחיל תנועה בקלות, גם כאשר גלגל אחד נמצא באוויר, אך בשביל זה תצטרכו להתאמץ: כמעט בלתי אפשרי להגיע למצב של הצלבה הודות למהלך מתלים הגדול.

אפשר לומר כי אקליפס קרוס – הקרוסאובר המתקדם ביותר של הקונצרן, ולא רק מבחינה חזותית. הגרסה הבסיסית כוללת מערכת Stop and Go, בלם יד חשמלי אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת עד עצירה מלאה, מערכות בקרת נתיב והתראה על התנגשות.

דור ראשון, מתיחת פנים 2020

באוקטובר 2020 נערכה מתיחת פנים תכניתית, כתוצאה מכך אקליפס קרוס החל להראות גם נאה יותר, וגם פשוט יותר. חרטום בסגנון Dynamic Shield יצא טורפני במיוחד: הפנסים הוזזו מטה, ובמקומם נותרו רק פסי LED צרים של אורות יום. הפגוש והגריל חדשים כמו כן. בפרופיל הרכב כמעט לא השתנה, אמנם מאחורה בלתי ניתן לזיהוי. הדלת האחורית נפרדה מקטע זכוכית התחתון, שם הותקנו הפנסים האחוריים, מהפגוש הסירו את האלמנטים הכסופים. בתא הנוסעים מערכת המולטימדיה כעת שוכנת קרוב יותר לנוסעים מקדימה, דבר שאפשר להסיר את הטאצ'פד מהקונסולה המרכזית. סרחי עודף מלפנים ומאחור גדלו, והקרוסאובר התארך ב- 14 ס"מ (4545 מ"מ), ונפח המטען גדל ב- 50 ליטר.

בהיצע נותרה חטיבת כוח טורבו בנזין 1,5 ליטר (150 או 163 כ"ס בהתאם לשוק) וגיר רציף. נותרו גרסאות עם הנעה קדמית וגם כפולה S-AWS. טורבו דיזל 2,2 ליטר לא יוצע יותר, אולם נוסף היבריד נטען Eclipse Cross PHEV. בישראל רכב זה יופיע במחצית הראשונה של 2021.

מה דעתכם על העיצוב של אקליפס קרוס?
8 קולות