אסטון מרטין. סופו של ראפיד וגרסתו החשמלית
יצרנית מכוניות הספורט הבריטית אסטון מרטין הכריזה על סיום הייצור של הליפטבק: יותר לא יהיה ראפיד, גם לא גרסה חשמלית. מכונית הספורט המפוארת במרכב 4 דלתות יוצרה בין השנים 2010 – 2020, ואין תוכניות להחזיר אותה. הסיבה לכך היא פשוטה: הבחירה נעשתה לטובת פורמט הרבה יותר פופולרי – הקרוסאובר. תפקיד הדגם הנגיש ביותר וההמוני יחסית של המותג מיוחס לקרוסאובר DBX. היצרנית לא רואה טעם בייצור מכונית קלה המונית, סדאן או ליפטבק.
כפי שאמר אנדי פאלמר, מנכ"ל המותג, בראיון לעיתון האוסטרלי Motoring, דגם הליפטבק לא עמד בציפיות, ולכן יוסר מההיצע בזמן הקרוב.
ניזכר בהיסטוריה
אסטון מרטין החלה לייצר מכוניות עוצמתיות במרכבי 4 דלתות הרבה לפני הופעתה של מרצדס CLS (סוללת הדרך הנוכחית של קטגורית "Four-door Coupe"): עוד בשנת 1948. בתחילת שנות ה-60, החברה ייצרה את ראפיד הראשונה במשך ארבעה שנים. לאחר מכן, אחרי הפסקה של 10 שנים, לפס הייצור עלתה לגונדה. בשנת 2010 המותג החליט להחיות את ראפיד.
המעצבים פיתחו מרכב אלגנטי ונמרץ בעל תצורת קופה 4 דלתות. הדלתות המרהיבות נפתחות הצידה ולמעלה – אסטון מרטין העניקה לסכמה הזו את שם הרומנטי "כנפי ברבור". בתא הנוסעים מותקנים ארבעה מושבים נפרדים הכוללים את המבחר המלא של כוונונים אישיים לנוסעים מאחור. הדגם צויד במנוע V12 המקורי של אסטון בנפח 6 ליטר, שיוצר באופן ידני במפעל החברה בעיר קלן. המנוע עבר מודרניזציה קלה שאפשרה לו להפיק 470 כ"ס ו-600Nm בראפיד. המומנט מועבר לגלגלים האחוריים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית ZF עם המערכת המקורית Aston Martin Touchtronic. הדור הראשון יוצר עד שנת 2013.
הדור השני יצא בשנת 2013. לשמו של הרכב הוסיפו את האות S. הוא קיבל מנוע עוצמתי יותר המפיק 560 כ"ס ו-620Nm. הליפטבק מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,9 שניות ומשיג מהירות מרבית של 306 קמ"ש. דרך אגב, אסטון מרטין ראפיד S הוצע רשמית בישראל.
ראפיד החשמלי
לטענת רבים, אילולא ג'יימס בונד, כולם היו שוכחים מזמן את אסטון מרטין. הסוכן האנגלי אוהב לנהוג ברכבים מאת המותג האנגלי, ונותן דחיפה למכירות לאחר יציאה של כל סרט חדש… יש בכך אמת – לכל הפחות, במקרה של המכונית החשמלית הראשונה של אסטון מרטין. התסריטאים של הסרט ה-25 "Shatterhand" בסדרת ג'יימס בונד החליטו להעביר את הגיבור הראשי לרכב חשמלי. ולמעשה, נתנו ליצרנית השראה (ליתר דיוק, האיצו את הפיתוח של אב הטיפוס שהחל עוד בשנת 2015). וכך הופיע אסטון מרטין ראפיד E.
מהנדסי אסטון מרטין נאלצו למהר כדי להספיק להכין את המכונית החשמלית לצילומים, שהיו אמורים להתחיל באפריל 2019, והדגם הסדרתי היה אמור להיחשף רק בסוף השנה. לכן הם עבדו יום ולילה. הצוות של במאי הסרט קארי פוקונגה עבד ישירות עם אסטון מרטין.
כתוצאה, לרגע ההשקה ראפיד E החשמלי היה עוצמתי יותר מגרסאות הבנזין של ראפיד: הוא צויד בשני מנועים חשמליים סינכרוניים בהספק כולל של 612 כ"ס ו-950Nm. ההספק המרבי זמין בכל עת ללא תלות ברמת הסוללה, כך שהרכב החשמלי מסוגל לעבור את נורבורגרינג כולו במצב קרבי ללא טעינה. הדגם קיבל הנעה אחורית וסוללה בקיבולת 65 קוט"ש שסיפקה 322 ק"מ של טווח לפי WLTP. טעינה מהירה מלאה לוקחת 40 דקות. הליפטבק החשמלי מאיץ ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-4 שניות והמהירות המרבית שלו מוגבלת ל-250 קמ"ש. אסטון מרטין ייצרה את ראפיד E במפעל החדש של החברה ב-St Athan. בסך הכל הורכבו 155 יחידות.