אסטון מרטין ראפיד. מכונית ספורט עם 4 מקומות ישיבה
אסטון מרטין ראפיד – מכונית ספורט יוקרתית מסגמנט S, מאת יצרנית המכוניות הבריטית Aston Martin. מיוצרת משנת 2010. זוהי מכונית ספורט בעלת 4 הדלתות ו-4 מקומות הישיבה היחידה בעולם. הגרסה היא בעלת מרכב קופה, מנוע קדמי והנעה אחורית. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור השני של ליפטבק ספורט הייחודי.
דור ראשון
הדור הראשון יוצר בין השנים 2010-2013. המעצב הבכיר של מכונית הספורט החדשה היה מארק רייכמן. דגם Rapide הראשון הורכב על בסיס פלטפורמה מודולרית אסטון מרטין DB9. על בסיס אותה פלטפורמה הורכב הדגם DBS. אך בשונה מ"אחיו" הבכור, דגם Rapide היה גדול יותר וארוך יותר ב-290 מ"מ, בעוד שמשקלו היה כבד רק ב-190 ק"ג. הדבר התאפשר בזכות השימוש בחומרים קלים יותר ובצורת המבנה האנכית-אופקית של Aston Martin VH - טכנולוגיה הלקוחה מתעשיית החלל המשתמשת בהדבקה במקום בריתוך האלומיוניום. השיטה שימשה את החברה עד שנת 2016.
במהלך מבחני איכות, כ-50 אבי הטיפוס של Rapide עברו בדיקות קפדניות. המבדקים כללו בדיקות התנגדות בתנאי טמפרטורה גבוהה. הן עברו באזור ידוע לשמצה בכווית, המכונה גם עמק המוות. במקום הזה האוויר מתחמם עד 50 מעלות צלזיוס. בשוודיה המכונית הונחה בתוך תא קירור עם טמפרטורה בסך -40º С. זריזות המכונית נבדקה במסלול נורדשלייף המפורסם.
מנוע V12 בנפח 6 ליטר הקדמי, יצר הספק בסך 477 כ"ס יחד עם 6000 סל"ד ו-600 נ"מ מומנט סיבובי. זמן הזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש עמד על 5.3 שניות. המנוע פותח על-ידי מהנדסי Aston Martin והורכב ידנית במפעל בעיר קלן. המראה החיצוני של ראפיד דור ראשון היה יצוק וספורטיבי. גם בעמידה במקום, המכונית נמוכת-הקומה הפגינה עוצמה וזריזות פוטנציאליים. כך אמרו עליה מגישי Top Gear שביצעו נסיעה עם ראפיד באורך 2,400 ק"מ עד ולנסיה שבספרד: "זו מכונית מבריקה! היחידה שעמדה בהבטחה של מכונית הספורט בעלת ארבע דלתות וארבעה מקומות הישיבה".
דור שני
מיוצר משנת 2013 ועד היום (נכון לשנת 2020). בשנת 2013 הושקה הגרסה Rapide S. באותה שנה יצאה גרסה ייחודית בעלת מרכב סטיישן, לרגל ציון 60 שנות שיתוף הפעולה של Bertone ו-Aston Martin.
אסטון מרטין ראפיד S החדשה – זו מכונית ספורט היחידה בעולם בעלת ארבעה מקומות הישיבה. הדגם מאובזר במנוע V12 עם הספק מוגבר בסך 558 כ"ס, מומנט סיבובי מרבי בסך 620 נ"מ ושלדה אדפטיבית חדשה. ראפיד S החדשה זינקה עד 100 קמ"ש הראשונים תוך 4.9 שניות בלבד ומהירותה המרבית עמדה על 305 קמ"ש. במקביל, באופן מפתיע, צריכת הדלק ופליטת הגזים בעת התנועה הופחתו. מהנדסי Aston Martin מקצועיים מאוד במה שהם עושים. בשילוב עם המנוע, הדגם צויד בגיר 6 הילוכים אוטומטי Touchtronic 2. המאמצים המשותפים שלהם יצרו צריכת דלק בסך 14.3 ליטר ל-100 קמ"ש. בנוסף המכונית צוידה במערכת בקרת יציבות משופרת. המתלים האדפטיביים עבדו בשלושה מצבים: רגיל, ספורטיבי וטרק. יש לציין בנוסף את פיר המדחף מסיבי הפחמן ודיפרנציאל החיכוך המוגבר.
ראפיד S החדשה הפכה לגדולה ולתוקפנית יותר. על מכסה תא המטען הופיע דש וחלקו העליון של המרכב הורם כלפי מעלה. השתנתה צורת רשת הגריל והופיעו רפידות על המראות האחוריות. העיצוב המונמך של ראפיד S הפגין את השתייכותו לעולם הספורט. גרסת S זכתה לאבזור עשיר. למשל מערכת ניווט לווינית, מערכת אודיו Bang & Olufsen ואופצית חיבור עם מכישיר "Apple".
בשנת 2014 הופיעה הגרסה המשודרגת. ההבדלים העיקריים מהגרסה הקודמת היו תיבת 8 ההילוכים Touchtronic III, מערכת יניקה משופרת ומערכת ניהול מנוע משופרת. כתוצא מהשינוי, הספק המכונית גדל ל-560 כ"ס והמומנט הסיבובי ל-630 נ"מ, בעוד שנפח המנוע נשאר ללא שינוי. עם המנוע ותיבת ההילוכים המחודשים, המכונית הייתה מסוגלת לזנק עד 100 קמ"ש תוך 4.4 שניות.
דגם אסטון מרטין ראפיד S 2015 אובזר בג'אנטים יצוקים קלים ייחודיים. השרטוט על גבי הג'אנטים עורר רושם של תנועה גם בהיעדר תנועה למעשה. תיבת ההילוכים החדשה הפכה לקלה יותר בשלושה אחוזים מהקודמת. לתיבה היה מצב נהיגה ספורטיבי וידני והיא ידעה להתאים את עצמה לסגנון הנהיגה של נהג ספציפי. שינוי מצב ההילוך לקח 130 מילישניות בלבד. השימוש בה הפך את הדגם ראפיד למהיר יותר ואפשר לשפר את נתוני החסכון בדלק ושמירה על איכות הסביבה. בין השינויים הנוספים של ראפיד S 2015\2016 – בלמים קדמיים מחוזקים, ג'אנטים בעיצוב חדש וגרסאות נוספות של צבע המרכב ואבזור חלל הפנים.